kurser...

-Patric-; sa:
En gammal LK70, ett snett och vingt liggunderlag av tovad ull, en nerklippt del av en pressening från statoil eller billigare, militärens myggnät, en morakniv, en bra dunsovsäck(det enda värt att lägga pengar på enl. Håkan) och en uppsättning plåtburkar av olika sort och storlek.. hmmm, var det allt? Näää, han hade med en lite sax av kirurgmodell.!

Billigt, stryktåligt och simpelt med andra ord. Lite skilland från Fällknivenknivar och hilleberg tält och annan svindyr utrustning.

-Patric-; sa:
En gammal LK70, ett snett och vingt liggunderlag av tovad ull, en nerklippt del av en pressening från statoil eller billigare, militärens myggnät, en morakniv, en bra dunsovsäck(det enda värt att lägga pengar på enl. Håkan) och en uppsättning plåtburkar av olika sort och storlek.. hmmm, var det allt? Näää, han hade med en lite sax av kirurgmodell.!

Off topic:

Synd bara att höftbältet på LK70 sitter alldeles för högt upp. Jag flyttade upp de övre infästningarna för axelremmarna till det översta tvärstaget och ska prova hur det blir.

/Mats

sajberjohan; sa:
-Patric-; sa:

Billigt, stryktåligt och simpelt med andra ord. Lite skilland från Fällknivenknivar och hilleberg tält och annan svindyr utrustning.

Kan ett Hilleberg för 7000:- kompensera för bristande kunskap?... :)

Håkan Strotz får säga och tycka vad han vill - jag skulle personligen inte för allt smör i Småland och Sola i Karlsta' ersätta en riktig kniv med en "Mora".

Eftersom jag har för vana att förvara min Jukka-sticka tillsammans med kniven, så om jag lyckas "sumpa" den ena så är det med 99,9% säkerhet så att även den andra är väck.

Tillägg:
Jag är ganska fähig på att slå eld med flinta och eldstål, men har aldrig lyckats göra det med en kolstålskniv. Detta beror möjligen på härdningen av knivstålet - på samma sätt som vissa eldstål är svårare att få en bra gnista med än andra, just pga felaktig härdning.

Ulf M; sa:
Håkan Strotz får säga och tycka vad han vill - jag skulle personligen inte för allt smör i Småland och Sola i Karlsta' ersätta en riktig kniv med en "Mora".

Nu baserar jag inte mina knivideal på Håkans rekommendationer, jag blev mest glad att någon annan delade mina åsikter om "överlevnadsknivar".. Jag köpte själv en sådan där kniv innan min värnplikt och den ligger fint i lådan, jag har aldrig fattat vad man skall med en helt felkonstruerad "riktig" kniv till typ "Fällkniven". Vad kan man göra med dom som man inte kan göra med en Mora? (förutom att bryta sig in i bilar) Jag har träffat flera personer, inte bara herr Strotz som visat att handen som håller kniven är viktigare än märket på kniven, en duktig knivhandhavare behöver sällan något annat än en Mora..

.

-Patric-; sa:
Ulf M; sa:

Nu baserar jag inte mina knivideal på Håkans rekommendationer, jag blev mest glad att någon annan delade mina åsikter om "överlevnadsknivar".. Jag köpte själv en sådan där kniv innan min värnplikt och den ligger fint i lådan, jag har aldrig fattat vad man skall med en helt felkonstruerad "riktig" kniv till typ "Fällkniven". Vad kan man göra med dom som man inte kan göra med en Mora? (förutom att bryta sig in i bilar) Jag har träffat flera personer, inte bara herr Strotz som visat att handen som håller kniven är viktigare än märket på kniven, en duktig knivhandhavare behöver sällan något annat än en Mora..

.

Är det inte lite så att i en ren överlevnadssituation så är en karftigare större kniv bättre. Då det troligtvis handlar mest om att kunna bygga ett skydd och kniven kan då användas som en yxa. Medans om man ser det till en mer vildmarkssituation där man vill kunna rensa fisk, tälja till en sked o.s.v kräver en mindre kniv som har mer täljegenskaper.
Gillar de gamla hederliga moraknivarna (fast de ser jäkligt tråkiga ut) men gillar även Fällknivens knivar. Tycker valet av kniv hänger på valet av aktivitet.

Du behöver inte en kraftigare kniv för att bygga bivack, det e bara en myt! En stor kniv skär inte bättre än en mindre, ofta tvärt om.. Tittar man på hur felkonstruerade "överlevnadsknivarna" är så inser man ganska snabbt att momentförlusten är stor vilket gör att Mora-kniven (eller liknande) är bättre.. Vet man bara hur man skall göra så tar man lätt ner 5cm tjocka slanor till sin bivack.. Varför skall kniven användas som yxa? Nääää, man kan alltid ha samma kniv, vissa typer av frilufsande kan dock förbättras med en yxa! :)

Jag är nyligen hemkommen från SÖS överlevnadsgrundkurs i barmark och jag är otroligt nöjd med allt jag lärt mig och hela upplevelsen. Jag kan bara instämma med föregående talare och säga att det inte är några problem att bygga bivack med bara morakniven till hands. Till och med jag med min begränsade fysik (i form av liten kvinna) lyckades alldeles utmärkt. Jag kan bara rekommendera kursen!

elina42; sa:
[...]
Jag kan bara instämma med föregående talare och säga att det inte är några problem att bygga bivack med bara morakniven till hands. Till och med jag med min begränsade fysik (i form av liten kvinna) lyckades alldeles utmärkt.
[...]
Och jag med en Victorinox...
Men varken det eller en Mora är något som jag skulle förlita mig på om det skulle vara annat än i en utbildningssitution.

När vi kör överlevnadsutbildningar (ej via Försvaret) så får alla deltagare en Mora i kolstål.

Anledningen till att vi tillhandahåller kniv?
Alla får en, alla har samma, ingen kan komma och påstå att deras "privata" blivit förstörd under utbbildningen, ingen skall känna sig tvungen att skaffa en uteslutande för utbildningen om man inte har en sedan tidigare.
Varför just detta knivval? Utan tvekan priset på c:a 25 kr!
Men även att den efter en del aktivitet en helg är redo för momentet "slipa kniv".
(Vis av erfarenheten att vissa personer har väldigt svårt att få till just slipningen och knivarna får mycket stryk just under denna övning, så är det ännu större anledning att väja en "skräpkniv".)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
WildHeart Kurser? Överlevnad 4
rapture Kurser Överlevnad 0
Tallrot Kurser Överlevnad 14

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg