Kungsleden utan tält/liggunderlag

Falskt dilemma. Om du inte använder säkerhetsbälte och är med om en olycka så kan du skada dig rejält. Om du inte har med dig tält + liggunderlag på en stugtur så är det värsta som kan hända att du får dela bädd med någon. Tål man inte det bör man inte va på fjället...

Om det verkligen är det värsta du kan tänka dig kan hända om du vandrar i fjällen ensam under senhöst saknar du fantasi. Jag kanske kan hjälpa dig lite här: benbrott, snöstorm, vilse, sjukdom, skoskav...

Nej, det värsta som kan hända är inte att du får dela bädd eller sova på golvet...

avslutad210712

Gäst

Frågan var tält eller inte på sträckan Nikkaluokta-Abisko under en stugvandring. Personligen skulle jag inte släpa med mig ett tält på den sträckan för så länge stugorna är öppna lär man knappast behöva klara sig själv någon längre stund. Och lyckas man gå vilse på den sträckan så skall man inte ens gå ut i en asfalterad stad *L*.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips