Kungsleden, ljust i många timmar.

Tjenare!

Jag sitter och planerar för att vandra Kungsleden i Juli i år och det slog mig precis att det är ju ljust rätt så många timmar om dygnet då.
Är det något man bör bry sig om?
Ögonbindel när man sover i tält?
Är fåglarna igår hela natten så man behöver öronproppar?

/ Leo

Hej. Jag använder ögonskydd kan vara svårt att komma till ro utan. Öronproppar , ja för vinden mest. Fåglar har jag inte tänkt på.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tycker att ögonbindel och öronproppar förtar hela upplevelsen. Njut istället av de ljusa nätterna och naturens ljud.

Precis rätt

Jag tycker att ögonbindel och öronproppar förtar hela upplevelsen. Njut istället av de ljusa nätterna och naturens ljud.
Särskilt mycket fåglar finns det inte på kalfjället så det är ganska lungt.
Ljuset, lukterna och "bilderna" är ju anledningen till att man tar sig ut.
Det känns lika främmande för mig att stänga ute detta som att ha med sig en "spellista" i mobilen för att kunna lyssna på musik hela tiden. Prova åtminstone att sova utan dämpning.

Det där är ju väldigt individuellt. Ta med dig proppar och ögonskydd, propparna kanske väger 1 gram styck och ögonbindeln 20 gram?

Det där är ju väldigt individuellt. Ta med dig proppar och ögonskydd, propparna kanske väger 1 gram styck och ögonbindeln 20 gram?

Jag kan verkligen instämma i detta. Väldigt dumt att lämna dessa hemma om man inte är säker på att man klarar av att sova ändå, eller klarar sig med väldigt lite sömn.

Personligen tycker jag också att det är trevligt att ligga i sovsäcken ett tag och lyssna på ljuden runt omkring, men när jag väl ska sova kan jag ju ändå inte höra något, så jag förstår inte liknelsen med att stänga ute ljud på dagen genom att lyssna på musik. Får jag inte min skönhetssömn njuter jag helt enkelt mycket mindre av vandringen ;)

För mig är det viktigaste att kunna dämpa ljud, men jag brukar tänka på att slå upp tältet så att jag får skugga åtminstone de första timmarna jag ska sova. Någon gång har jag använt en buff för att dämpa ljuset också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips