Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022

Hur vet jag om det är glaciärvatten ?? :D
Är vattnet grått eller grönt innehåller det stendamm och kommer från en glaciär. Personligen dricker jag glaciärvatten om det inte finns annat att tillgå men jag vet att många avstår. Går att filtrera genom ett tätt tyg om man vill ha lite trevligare färg. Några glaciärer dricker jag dock inte från eftersom de är fulla med döda lämmlar. :)
 
Är vattnet grått eller grönt innehåller det stendamm och kommer från en glaciär. Personligen dricker jag glaciärvatten om det inte finns annat att tillgå men jag vet att många avstår. Går att filtrera genom ett tätt tyg om man vill ha lite trevligare färg. Några glaciärer dricker jag dock inte från eftersom de är fulla med döda lämmlar. :)
Tack !
 
F73F94BD-6E99-4F40-A4E9-93E29797DC45.jpeg

Undrar om ni pratar om dagavgift resp serviceavgift…?

De flesta stugvärdar vill hellre att man använder de dass som finns än att det ”småkluttas” runt omkring på stungområdet…betalning eller ej. Hellre bajsa gratis på rätt ställe än på fel ställe av snålhet…typ.
 
Visa bilaga 38233
Undrar om ni pratar om dagavgift resp serviceavgift…?

Nej Serviceavgift för tältning

Får jag tälta i fjällen och vid STFs fjällstationer?
Ja, det får du. Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer och vill få tillgång till den service fjällstationen erbjuder, betalar du en serviceavgift. Du får då nyttja duschar, toaletter och självhushållskök. Detsamma gäller för våra fjällstugor.

STF FAQ: Får jag tälta i fjällen och vid STFs fjällstationer?

Så om man bara tältar är det gratis.
 
Enligt https://www.roadtoritsem.com/tidtabell så passerar bussen Vakkotavaare kl 14.00.
Min plan är att ta båten med stugvärden kl 9 i Teusajaure och sen avverka 15 km så pass snabbt att jag hinner med bussen.
Hur lång tid tar transporten med båten? Om allt flyter på så borde jag väl ha ca 4-4,5 timmar på mig vilket borde gå.
Vad tror ni erfarna Kungsledare?

Någon som vet om det går att skicka gods med Falcks som kör bussen till Ritsem? Tänke skicka ett paket till Saltoluokta med lite förnödenheter.
 
Alternativet att ro över teusajaure finns ju oxå om du vill börja dagen tidigare för att slippa tidspress, är väl typ 800meter över så båtresan med stugvärden borde inte ta mer än 10min.

Jag skickade paket till saltoluokta med bussgods förra året och det fungerade
 
Någon som vet om det går att skicka gods med Falcks som kör bussen till Ritsem? Tänke skicka ett paket till Saltoluokta med lite förnödenheter.
Jag skickade paket till saltoluokta med bussgods förra året och det fungerade
Till förra året kördes sträckan av Länstrafiken. Nu är det som sagt Falcks/Flixbuss. Länstrafiken i Norrbotten samarbetar med Bussgods, men klart tveksamt om Falcks gör det...
 
Då var vandringen avklarad.
Några snabba reflektioner, fjällen är balsam för själen! Att vandra i sin ensamhet och bara kunna slå upp tältet när man känner för det med makalös utsikt är otroligt rogivande :)

Vy skötte sig perfekt, tågen gick helt enligt tidtabell.
Bussgods till Saltoloukta fungerade utmärkt, jag postade matpaket ca 10 dagar innan jag skulle anlända och det var framme när jag anlände.

Saltoloukta är en pärla i fjällen, så mysigt att bo där några dagar och njuta av mat samt lugn och ro.
De flesta fjällstugor och värdar är lika fina, det är tryggt att ha dom längs vandringen.

Mindre kul var att jag hade köpt bussbiljett hos Flixbuss långt innan vandringen. Då fanns endast valet att köpa biljett från Ritsem till Gällivare för 621kr. Dom som köper nu kan boka Vakkotavare-Kebnats för 172kr.
172kr är ett rimligt pris så det är ju iofs bra.

Kvikkjokks fjällstation.. Brutal kontrast mot Salto. Det var verkligen ett otrevligt ställe med sur personal utan minsta servicemindness. Jag hade bokat där men skippade att stanna och tog mig till Årrenjarka istället.
Där fick jag en bra avslutning på vandringen i trevlig avslappnad miljö, bra boende och mycket god mat, rekommenderas!
 
Utrustning ?

Flixbuss kör avtalad sträcka ifh till Buss4you som ibland ej kommer och skickar falska passargerar listor när du reklamerar och vägrar ersätta biljett när du får lösa ny.

Kvickjock STF har det varit problem med sedan länge träffade en STF anställd från STH som var ute och skulle fixa detta redan på 80 - talet,har väl förmodligen varit bra tider därimellan tills nu.
 
Senast ändrad:
Utrustning ?

Flixbuss kör avtalad sträcka ifh till Buss4you som ibland ej kommer och skickar falska passargerar listor när du reklamerar och vägrar ersätta biljett när du får lösa ny.

Kvickjock STF har det varit problem med sedan länge träffade en STF anställd från STH som var ute och skulle fixa detta redan på 80 - talet,har väl förmodligen varit bra tider därimellan tills nu.

Utrustningen var följande:
Hyperlite Mountain Gear 3400 Windrider
Hilleberg Soulo
Western Mountaineering Ultralite
Thermarest Zlite
Thermarest Neoair Uberlite
Thermarest Zlite SOL
BRS-3000T med 0,6 liters titankärl + 100g gasbehållare

Utöver det så var det lite kläder, hygienartiklar, PLB ACR ResQlink 410 RLS samt mat och diverse småplock.
Ca 13 kg med mat och 1 liter vatten vid start, ca 10 kg vid "målgång".

Det mesta fungerade mycket bra, till och med brännaren som jag vet många är tveksamma till men som fungerat vid över 100 matlagningar för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Johansp Kungsleden abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 12
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
Per Edvardsson Kungsleden (Abisko-Kebnekaise) Fjällvandring 6
Lulelöparn Rekordtid Kungsleden Abisko - Hemavan Fjällvandring 6
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
mothesta Kungsleden söderut från Abisko Fjällvandring 4
laurentiusweg Abisko-Nikkaluokta öster om kungsleden Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.