Kungsleden 2022- planering

Nu vet jag inte vilka problem du har med fötterna, men ett tips är att skaffa tre olika skor.
Ett par hårda, ett par "normala" och ett par mjuka.

Jag köpte dessa för att härda fötterna, en till två gånger per vecka och ett par Hokas som var mjuka.
Mängträningen gjorde jag med normala och när jag vilade fötterna så använder jag hokas.

Ett tips på träning i terräng som stärker.

Angående maten, jag skickade fyra lådor eftersom jag bestämde mig att sluta med vanliga torrpåsar.
Det kostade för mycket och jag fick inte tillräckligt med energi. Orkar inte fixa med vatten vid varje måltid.

Jag har svårt med att äta mer än 3500-3700kcal per dag (700-800g/dag) när jag vandrar och jag undviker godis.
Därför satte jag ihop en meny där jag åt under hela dagen. Fungerade extremt bra för mig.
  • frukost, egen blandning med nötter,fröer och lite annat gott + mjölkpulver
  • vätskeersättning
  • mellanmål, olika nötter 100g, mix från lidl var godast. åt medan jag vandrade
  • lunch, olika typer av bars för att kunna äta medan jag går eller om det är dåligt väder
  • mellanmål, olika nötter 100g
  • middag, olika rätter med mycket fett. Korv, ost, majonäs, tacobröd, bulgur, tonfisk, olivolja osv
  • mindre mellanmål, bar, varmakoppen eller liknande.
  • vätskeersättning innan läggdags
Till nästa vandring kommer jag att lägga till mer kolhydrater efter 17:00 för att hålla mig piggare mot slutet av dagen. Då kanske jag kompletterar med ytterligare bars eller liknande.
Skapade en mindre "festpåse" i varje låda så att jag kan äta den dagen jag plockar ut den.
Inte fel med ÖL och annat gott som man inte orkar att bära med sig. :)

Vätskeersättning har jag aldrig riktigt förstått då det i princip är bara salt & socker.
Jag kör med salta jordnötter blandat med med tex russin som mellanmålspåsar, voila, vätskeersättning.
Sedan är jag svag för chokladkakor, jag tror jag fick i mig över 2kg på hela turen :)
 
Vätskeersättning har jag aldrig riktigt förstått då det i princip är bara salt & socker.
Jag kör med salta jordnötter blandat med med tex russin som mellanmålspåsar, voila, vätskeersättning.
Sedan är jag svag för chokladkakor, jag tror jag fick i mig över 2kg på hela turen :)

Att äta korrekt under dagen är viktigt, men ibland slarvar man och då är det bra att fylla på.
Jag har också svårt att äta under ansträngning och när det är riktigt varmt vilket gör att vätskeersättning är bra komplement.
 
Lämplig tid beror helt på hur just det här året ser ut. Var medveten om att tidig snösmältning vår/sommar kan skilja på fem veckor mot se detsamma. Varit i Arjeplogsfjällen i början av juli med full vinter en bit västerut. Året efter var det helt torrt veckan före midsommar. Så svaret på din fråga kan man inte ge förrän man ser hur just årets snösmältning ser ut att bli. Förutom första etapperna, kan vara en hel del snö, tror jag inte at det skall vara några problem att starta vid midsommar eller rent av veckan före (men kolla!). Då får du uppleva när när sommaren kommer till fjället och det är en helt underbar upplevelse. När barmarkssfläckarna blir allt större och fåglar trycker på för att komma upp till häckningsområdena. Fjället sjuder av liv som du aldrig upplever annars. Myggen? De har inte vaknat riktigt än.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
swede43 Kungsleden - Sällskap -Tips mm. Fjällvandring 7
leoerdfelt Kungsleden, ljust i många timmar. Fjällvandring 7
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.