Kungsleden 2022- planering

Jag skulle råda dig att bära så lite som möjligt och att träna dina vrister och knä. Sträckan Abisko -> Saltoluokta är bitvis väldigt stenig vilket resulterar allt för ofta i skador och smärta i fötter samt knä.
Om du är ovan, fokusera på att träna upp detta innan avfärd.

Jag skulle också råda dig att använda heltäckande kläder för att slippa kontaminera naturen med solkräm eller liknande. Det är också bättre för dig och du spar en hel del krafter när du skyddar kroppen mot sol och vind.

Här har du min packlista från min vandring. Syftet är att visa att det inte behövs speciellt mycket utrustning
för att genomföra vandringen. Använd kläder som torkar snabbt och kan torkas i tält!


En annan bra sak att tänka på är att ta med sig så lite förpackningar som möjligt för det finns inte några papperskorgar. En bra soppåse är ett måste speciellt om du använder dig av friluftsmat.
Tack för svar 😄
Gällande vikten är jag väl förberedd, till i år förväntar jag mig kunna minska ytterligare med ny väska och lite småfix, ifjol låg min vikt på va 4,6 (bas). Tar tacksamt emot din lista som mer trail-specifik inspo men säger också lite kaxigt att jag har koll 😉
Tusen tack för inspel än en gång, tar tacksamt med mig i min planering 👏
 
Det är flera fördelar med att gå i augusti: mindre mygg, snösmältningen är över och det lagomt varmt dvs lägre risk för temperaturer runt 30 grader. Tyvärr blir det allt mer vanligt med 30 grader och det är svårt att få i sig tillräcklig vätska inkl. salt/mineraler. Går du från norr till söder, är det enklast ur "åka båt perspektivet" då du alltid börjar båtresan där den som kör båten håller till. Om du går själv - ett par teleskopstavar- din säkerhet när du vadar. Go tur :)
Men wow tack! Toppenbra tips, var helt inställt på att gå söder-norr, men kanske får tänka om där 😄 Stavarna går jag numera inte en meter utan efter att ha insett vilken räddare de är 😄
 
Tack för svar 😄
Gällande vikten är jag väl förberedd, till i år förväntar jag mig kunna minska ytterligare med ny väska och lite småfix, ifjol låg min vikt på va 4,6 (bas). Tar tacksamt emot din lista som mer trail-specifik inspo men säger också lite kaxigt att jag har koll 😉
Tusen tack för inspel än en gång, tar tacksamt med mig i min planering 👏
Snyggt! Roligt att höra. Frågar man stugvärdar så är det problem med knä och fötter extremt vanligt.
Tunga väskor, steniga stigar och ovana vandrare gör sitt.

Hur ska du göra med mat? Bussgods?
 
Snyggt! Roligt att höra. Frågar man stugvärdar så är det problem med knä och fötter extremt vanligt.
Tunga väskor, steniga stigar och ovana vandrare gör sitt.

Hur ska du göra med mat? Bussgods?
Fötterna brukar va min Akilles. Har blivit 100 gånger bättre med mindre vikt men fortfarande tufft vissa dagar. Har en idé om att försöka köra lite fot-träning. Har sneglat på nåt program online bland annat.
Maten är lite min osäkerhet just nu. Jag är rätt (läs väldigt 😂) noga med vad jag äter. Tidigare turer har jag tummat rätt mycket på de men vill väldigt gärna få i mig bättre mat den här gången, samtidigt som jag vill hålla vikten nere. Det lutar iaf åt att försöka få till några boxar att skicka ut. Hur har du gjort?
 
Fötterna brukar va min Akilles. Har blivit 100 gånger bättre med mindre vikt men fortfarande tufft vissa dagar. Har en idé om att försöka köra lite fot-träning. Har sneglat på nåt program online bland annat.
Maten är lite min osäkerhet just nu. Jag är rätt (läs väldigt 😂) noga med vad jag äter. Tidigare turer har jag tummat rätt mycket på de men vill väldigt gärna få i mig bättre mat den här gången, samtidigt som jag vill hålla vikten nere. Det lutar iaf åt att försöka få till några boxar att skicka ut. Hur har du gjort?
Nu vet jag inte vilka problem du har med fötterna, men ett tips är att skaffa tre olika skor.
Ett par hårda, ett par "normala" och ett par mjuka.

Jag köpte dessa för att härda fötterna, en till två gånger per vecka och ett par Hokas som var mjuka.
Mängträningen gjorde jag med normala och när jag vilade fötterna så använder jag hokas.

Ett tips på träning i terräng som stärker.

Angående maten, jag skickade fyra lådor eftersom jag bestämde mig att sluta med vanliga torrpåsar.
Det kostade för mycket och jag fick inte tillräckligt med energi. Orkar inte fixa med vatten vid varje måltid.

Jag har svårt med att äta mer än 3500-3700kcal per dag (700-800g/dag) när jag vandrar och jag undviker godis.
Därför satte jag ihop en meny där jag åt under hela dagen. Fungerade extremt bra för mig.
  • frukost, egen blandning med nötter,fröer och lite annat gott + mjölkpulver
  • vätskeersättning
  • mellanmål, olika nötter 100g, mix från lidl var godast. åt medan jag vandrade
  • lunch, olika typer av bars för att kunna äta medan jag går eller om det är dåligt väder
  • mellanmål, olika nötter 100g
  • middag, olika rätter med mycket fett. Korv, ost, majonäs, tacobröd, bulgur, tonfisk, olivolja osv
  • mindre mellanmål, bar, varmakoppen eller liknande.
  • vätskeersättning innan läggdags
Till nästa vandring kommer jag att lägga till mer kolhydrater efter 17:00 för att hålla mig piggare mot slutet av dagen. Då kanske jag kompletterar med ytterligare bars eller liknande.
Skapade en mindre "festpåse" i varje låda så att jag kan äta den dagen jag plockar ut den.
Inte fel med ÖL och annat gott som man inte orkar att bära med sig. :)
 
Nu vet jag inte vilka problem du har med fötterna, men ett tips är att skaffa tre olika skor.
Ett par hårda, ett par "normala" och ett par mjuka.

Jag köpte dessa för att härda fötterna, en till två gånger per vecka och ett par Hokas som var mjuka.
Mängträningen gjorde jag med normala och när jag vilade fötterna så använder jag hokas.

Ett tips på träning i terräng som stärker.

Angående maten, jag skickade fyra lådor eftersom jag bestämde mig att sluta med vanliga torrpåsar.
Det kostade för mycket och jag fick inte tillräckligt med energi. Orkar inte fixa med vatten vid varje måltid.

Jag har svårt med att äta mer än 3500-3700kcal per dag (700-800g/dag) när jag vandrar och jag undviker godis.
Därför satte jag ihop en meny där jag åt under hela dagen. Fungerade extremt bra för mig.
  • frukost, egen blandning med nötter,fröer och lite annat gott + mjölkpulver
  • vätskeersättning
  • mellanmål, olika nötter 100g, mix från lidl var godast. åt medan jag vandrade
  • lunch, olika typer av bars för att kunna äta medan jag går eller om det är dåligt väder
  • mellanmål, olika nötter 100g
  • middag, olika rätter med mycket fett. Korv, ost, majonäs, tacobröd, bulgur, tonfisk, olivolja osv
  • mindre mellanmål, bar, varmakoppen eller liknande.
  • vätskeersättning innan läggdags
Till nästa vandring kommer jag att lägga till mer kolhydrater efter 17:00 för att hålla mig piggare mot slutet av dagen. Då kanske jag kompletterar med ytterligare bars eller liknande.
Skapade en mindre "festpåse" i varje låda så att jag kan äta den dagen jag plockar ut den.
Inte fel med ÖL och annat gott som man inte orkar att bära med sig. :)
Svarar extremt sent pga helt enkelt glömt bort detta inlägg. Det här svaret var fantastiskt! Älskar så specifik information!! Jag har hamnat i ett läge där jag troligen kommer operera en axel/skuldra i början av sommaren vilket gör mina planer väldigt osäkra helt plötsligt. Men jag lever på hoppet och tar med mig dina tips 😁
 
Men wow tack! Toppenbra tips, var helt inställt på att gå söder-norr, men kanske får tänka om där 😄 Stavarna går jag numera inte en meter utan efter att ha insett vilken räddare de är 😄

En fördel med att gå norrut är att man slipper motljus, kan gå i princip hela tiden utan solglasögon & lättare att ta fina kort utan motljus ... men det är sånt som kanske bara är viktigt för mig :)
 
En fördel med att gå norrut är att man slipper motljus, kan gå i princip hela tiden utan solglasögon & lättare att ta fina kort utan motljus ... men det är sånt som kanske bara är viktigt för mig :)
Tycker det är något särskilt med att komma i mål i Abisko. Tror det är det som lockar av någon anledning, att slippa solen i ögonen kan ju vara en perfekt bonus 🤩
 
Augusti är bäst tycker jag. jag prioriterar högre värme och mygg än kyla, regn/snö och mer packning. Mygg kan man lätt skydda sig mot utan att öka vikten på packningen nämnvärt. Räcker ofta med att vandra i vindställ och mygghatt.
 
Hej på er!
En liten tanke har väckts om att vandra Kungsleden (Hemavan -Abisko) nu i sommar och med det kommer också 1000 frågor såklart.
Min största frågeställning handlar om vilken tid som är bäst för vandringen. Jag har ett event den 30e juli som jag inte kommer kunna flytta på. Det innebär att jag kommer kunna gå antingen innan eller efter. Det hela kan också bli extra komplicerat beroende av hur mina kollegor tar semester. Min förhoppning är att kunna ha fyra veckors sammanhängande semester, men det finns risk att jag bara har tre veckor på mig att fullfölja. När skulle ni säga att säsongen börjar respektive slutar på Kungsleden? Gissar att snön är en faktor som bara framtiden kan utvisa.. Jag är en van vandrare, men detta kommer bli min längsta tur hittills och ser så mycket fram emot att se vad kroppen pallar.
I övrigt tar jag gärna emot ALLA tips om allt ifrån vart jag skickar mat till saker jag inte får glömma att packa med men också platser jag inte får missa att stanna på lite extra, träningsupplägg osv- verkligen allt
Tusen tack på förhand!
/Linda

Jag gick 2021, Abisko -> Hemavan med start mitten av Augusti.
Jag behövde 21 vandringsdagar, extra stopp/vilodag i Aktse (för Skierfetur), Jäckvik och så blev det ju en transportdag från Vakkotavare till Saltoluokta med em "ledig".
Jag gick i blötsnö genom Pieljekaise nationalpark och hade minusgrader de sista nätterna, men inga mygg då...
Paket skickade jag med Postnord till Salto, Kvikkjokk, Jäckvik o Ammarnäs. Funkar bra om man tar "hemkörning" och ser till att man aviserar till sig själv, annars hamnar paketen hos ombud typ 10mil bort. Jag mötte en holländska i Jäckvik som inte förstod varför paketen inte skickades till adressen på paketet, hennes mat låg hos ett ombud i Arjeplog...
Den siste som jag mötte på väg norrut för hela sträckan var nog norr om Ammarnäs, en bit in i September då. Det hade varit för sen start för mig.
Jag hade ca 9-10kg basvikt, gick med stavar och Salomon kängor (inte en blåsa på 45 mil). Hade jag gått idag hade jag nog valt trailskor.
Stanna till ska man göra hos Marianne i Adolfström och hennes fina handelsbod, hon har dessutom fina stugor att hyra om man vill lyxa lite.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
swede43 Kungsleden - Sällskap -Tips mm. Fjällvandring 7
leoerdfelt Kungsleden, ljust i många timmar. Fjällvandring 7
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...