Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-)

Vi åt en 3-rätters på Keb veckan efter midsommar och det var inget fel på den.... Vad förväntar man sig egentligen på en fjällstation mitt ute i fjällvärlden ?
Efter att ätit ett flertal trerätters på Salto så förväntar man sig väldigt mycket. Den mat jag själv ätit på Keb var det väl inget större fel på men å andra sidan ingen gormémat heller. Standardmat för en vägkrog, typ.
Ta en renburgare på Lap Dånalds istället ;)
MVH /// Claes
 
Men även om inte kebnematen är bättre än vägkrogsklass så kan det kanske vara gott med ett avbräck från frystorkat och liknande ändå..kanske?

Hur är frukostbuffén på kebne förresten...kunde ju också vara gott tänker jag:)?
 
Hur är burgarna på Keb då? För de har ju enklare "mat" också har jag hört. Hemmagjorda..knappast?

Hamburgeriet på Kebnekaise är helt ok, Det ligger i "servicehuset". Jag skulle också hoppa 3-rätters på Kebnekaise, jämfört med de andra fjällstationerna är den ingen höjdare.

Tyvärr är servicen på Kebnekaise ibland rent av underkänd, iallafall under populär säsong. Problemet är väl att berget ligger där. Jag har varit ganska missnöjd dom gånger jag vart där (utom en i sep), iallafall i relation till servicen man får i fjällstugorna, på Abisko och Salto.

Frukosten på Kebnekaise var inte heller nått bra, dessutom tog brödet slut halvägs in och personalen ryckte bara på axlarna. Jag gissar att servicen är går hand i hand med hur mycket folk det är. Är det fullt, ta en burgare och boka bastun (som är kanon). Är det lungt kan man våga sig lite mer service.
 
Dasspapper, diskmedel, toa, vatten i fjällstugorna?

Hej igen,

är detta saker man ska ta med sig eller "ingår det" i stugorna (ja toan kan man ju inte ta med sig men...:))?

Är mössa och handskar viktigt vid stugvandring? Misstänker att det är betydligt viktigare när man tältar (nattkylan)?
 
Dasspapper etc.

Hej!
Jo dasspapper finns på dassen vid stugplatserna.
Tag ändå med en rulle, vägen till nästa stuga/dass kan ju vara lång!
Diskmedel finns också i stugorna.
Vatten finns i jokkarna och alla stugor ligger intill vattendrag.
Du förväntas bära både vatten och slask då Du är stuggäst.
Lämna stugan i det skick den var då Du kom.
Man städar efter sig.
F.ö. finns ordningsregler i häften och stugvärdarna hjälper gärna till
då de är på plats Fråga dem, de hjälper till med det mesta tycker jag.
Lycka till!
Yvonne
 
Mössa och vantar

Hej igen!
Jo ta med både en mössa och vantar.
Kanske inte alltid behövs men det är rysligt skönt om det blir
tjurigt väder. Kalla händer och huvud gör ingen glad.
Yvonne
 
Kastruller m.m.

Jajamän, allt Du behöver i form av att kunna laga mat och äta finns i stugorna.
Själv nöjer jag mig med termos, kåsa och "spork" mellan stugarna.
Kokar termosvatten på morgonen.
Tar knäcke med varma koppen till lunch.
Att packa för mycet bra o ha grejor skall man passa sig för tycker jag.
Yvonne
 
Låter bra!

Blir nog termos här också och frystorkat på dagarna till lunch..men den jag köpte var ingen höjdare..verkar inte hålla värmen (nu förstår jag varför jag fick den på köpet när jag köpte kompass...)...struntar nog i kåsan och tar med en vattenflaska istället. Är kåsa nödvändigt?...hänger den inte bara och dinglar och tar plats...vattenflaska måste man ju ha ändå?

Någonstans det är glest mellan vattentillgångarna längs Abisko - Nikka? (så det kan vara idé att fylla flaskan....)

Spork??

Blir en ganska tung ryggsäck...mycket nötter och godis förutom all mat...men men..en desto större utmaning och förhoppningsvis lättare efter hand:)
 
Ta med dig något gott att äta på mellan stugorna!

Själv blandar jag hackad apelsinkrokant (chockadkaka), krossade jordnötter och russin :) rekommenderas....
 
Spork är en sked-gaffel-kniv sak i plast i ett stycke som kostar typ 20 kr... praktisk och bra, köpte min på stadium..
 
Senast ändrad:
Tror jag klarar mig med sked? Ska bara äta bulgur och ris blandat med röda linser och olika hemmagjorda indiska och asiatiska kryddblandningar med kokospulver + tomatpuré. Utöver det bröd med olika typer av mjukost och luncher i form av real-frystorkat. Frukost blir olika grötblandningar med torkad frukt, blåbär m.m.

tror inte jag behöver annat annat än sked? Är det inte riskabelt med en i plast...går väl lätt sönder? har en men vet inte om jag vågar..tar nog en vanlig istället....................?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
swede43 Kungsleden - Sällskap -Tips mm. Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.