Kungs cyklar

Hej!
Detta kanske är fel forum men jag kastar ut min fråga... Funderar på att köpa en hederlig damcykel och har sett att sportex har ett märke som heter Kungs. De rear en treväxlad damcykel för 1990 kr (3595 kr). Är det någon som vet om det är ett bra märke???

Ha det bra och cykla försiktigt!

Beror på...

Hej!

Om ämnet cyklar finns det lika många åsikter som skribenter, men jag tycker du ska kolla i tidningen "Råd & rön" (Konsumentverket), de hade ett cykeltest i våras.

Om just Kungs står det:
"Cyklarna från Harald Nyborg, Biltema och Kungs har också klara säkerhetsbrister med dåliga bromsar eller sprickor i styre, framgaffel eller sadelstolpe."
http://www.radron.se/templates/test____5424.asp

Å andra sidan så är ju priset lågt, så köpvärd eller inte beror ju på hur man värderar kvalitet.

Jag tycker du ska köpa en begagnad "kvalitetshoj" i stället.

Eller förresten...ta en gammal damhoj (< 50-tal) och låt en cykelmeck sätta in ett växelnav och voilà så har du en växlad kvalitetscykel.

Mvh
Anders
[Ändrat av Haddock 2005-09-01 kl 06:53]

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Re: Beror på...

Jag tycker du ska köpa en begagnad "kvalitetshoj" i stället

Det konstiga är att begagnade cyklar av usel kvalité säljs för ung. samma pris som nya biltema-hojar, eller högre, bara för att det sitter en utanpåliggande växel på och man råkar veta att det inte är mindre än 18 växlar på cykeln! Så många att man inte kan använda alla... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips