Kungs cyklar

Hej!
Detta kanske är fel forum men jag kastar ut min fråga... Funderar på att köpa en hederlig damcykel och har sett att sportex har ett märke som heter Kungs. De rear en treväxlad damcykel för 1990 kr (3595 kr). Är det någon som vet om det är ett bra märke???

Ha det bra och cykla försiktigt!

Beror på...

Hej!

Om ämnet cyklar finns det lika många åsikter som skribenter, men jag tycker du ska kolla i tidningen "Råd & rön" (Konsumentverket), de hade ett cykeltest i våras.

Om just Kungs står det:
"Cyklarna från Harald Nyborg, Biltema och Kungs har också klara säkerhetsbrister med dåliga bromsar eller sprickor i styre, framgaffel eller sadelstolpe."
http://www.radron.se/templates/test____5424.asp

Å andra sidan så är ju priset lågt, så köpvärd eller inte beror ju på hur man värderar kvalitet.

Jag tycker du ska köpa en begagnad "kvalitetshoj" i stället.

Eller förresten...ta en gammal damhoj (< 50-tal) och låt en cykelmeck sätta in ett växelnav och voilà så har du en växlad kvalitetscykel.

Mvh
Anders
[Ändrat av Haddock 2005-09-01 kl 06:53]

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Beror på...

Jag tycker du ska köpa en begagnad "kvalitetshoj" i stället

Det konstiga är att begagnade cyklar av usel kvalité säljs för ung. samma pris som nya biltema-hojar, eller högre, bara för att det sitter en utanpåliggande växel på och man råkar veta att det inte är mindre än 18 växlar på cykeln! Så många att man inte kan använda alla... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips