Kudde

Behöver en riktig kudde, jag. Har tittat på Thermarest Down Pillow.
https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/sleeping-bags-c21/pillows-c61/down-pillow-p9932
Den stora modellen är faktiskt nästan lika stor som en vanlig standardkudde man har hemma. Skulle nog klara mig med den mindre.

Jag struntar egentligen i om det är dun eller syntet, bara det är mjukt och fluffigt och går att gosa ner sig i. Uppblåsbart går bort. Pyttelitet likaså.

Nån som testat denna? Andra förslag?
 
Vi har Exped Down Pillow I familjen. Tre stycken varav en kasserad efter pyspunka i somras. Mycket skön (hög och fast men samtidigt mjuk och varm) men precis som med Expeds liggunderlag har jag tappat förtroendet och ska prova något annat när de behöver ersättas. Bra med tips från Thermarest!

Ska också labba med kläder och dunjacka i HMG packpod (som jag redan har) men det brukar inte bli tillräckligt högt och fast för mig med kläder / packpåse. På barmarkstur har jag inte massvis av kläder med.
 
Nemo ser ju rätt normal ut, men Exped ser ut som en luftkudde, med konstig form. Gör fyllningen verkligen att man inte känner att man sover på en luftkudde? Tycker det är så obehagligt.

varav en kasserad efter pyspunka i somras
Jösses. Känns på nåt sätt som en kudde inte belastas så mycket, att den borde hålla.
 
men Exped ser ut som en luftkudde, med konstig form. Gör fyllningen verkligen att man inte känner att man sover på en luftkudde? Tycker det är så obehagligt.

Det är en luftkudde med en dunkudde ovanpå. Jag har även en vanlig luftkudde från Exped (gul, utan stoppning). Den kan jag inte använda. Den röda som heter Down Pillow är som en sådan men ett fodral plus dunkudde överst --> hög och fast (luftkudden) OCH mjuk och varm (dunkudden). IMHO, ja det är individuellt, prova :)
 
ska prova något annat när de behöver ersättas. Bra med tips från Thermarest!

Är du ute efter dun såg jag också den här från Western Mountaineering på samma ställe. Men jag tyckte den var väldigt dyr och för en mindre kudde än den från Thermarest. Bättre dunkvalité, verkar det. Men är det egentligen eftersträvansvärt på en kudde? Det borde väl innebära att den trycks ihop lättare.
https://www.ultralightoutdoorgear.c...g-bags-c21/pillows-c61/cloudrest-pillow-p1207
 
Jag klämde faktiskt på WM:s dunkudde i måndags. Har funderat på den men landat i att den ensam inte räcker för mig. Den trycks ihop till nästan ingenting. Men kanske i eller ovanpå en kombo med packpåse/kläder.

Håller med, hög fillpower ger mindre material och då mindre stöd och kanske inte optimalt i en kudde.
 
Har med mig ett vanligt örngott i bomull som jag fyller med fleecetröjan eller dunjackan på natten. Funkar bra för mig utan någon egentlig extra packning att bära på (örngottet väger 80g)
 
Har med mig ett vanligt örngott i bomull som jag fyller med fleecetröjan eller dunjackan på natten. Funkar bra för mig utan någon egentlig extra packning att bära på (örngottet väger 80g)

Vi är alla olika och tycker olika, men jag gör som SMUX med den skillnaden att jag använder en T-shirt i stället för ett örngott.
En T-shirt går bra att använda som ett örngott. Tvärtom är svårare. :)
 
Vi är alla olika och tycker olika, men jag gör som SMUX med den skillnaden att jag använder en T-shirt i stället för ett örngott.
En T-shirt går bra att använda som ett örngott. Tvärtom är svårare. :)

Jag använder sovsäcksfodralet med något klädesplagg i. Tyvärr obekväma kimpressiosspännen på mitt nuvarande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bico Liggunderlag, sovsäck och kudde Bo och sova 8
Jennuska Kudde Bo och sova 11
Skogsakuten Bra kudde? Bo och sova 10
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
mindful Sidenlakan samt lätt kudde Bo och sova 0
hiko kudde Bo och sova 8
plaskdaja Använder ni kudde när ni tältar? Bo och sova 34
lassebrun Kudde? Bo och sova 13
Jörgen Fjaderlatt.se Flex Air kudde? Bo och sova 7
lignell01 Kudde Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...