Kudde

Vi är alla olika och tycker olika, men jag gör som SMUX med den skillnaden att jag använder en T-shirt i stället för ett örngott.
En T-shirt går bra att använda som ett örngott. Tvärtom är svårare. :)

Kudde är skönt men känns onödigt att släpa på. T-shirtstricket funkar bra för mig också. En fleece eller ylletröja inuti blir tillräckligt fluffigt. Fast är man van att sova med tjock kudde är detta knappast tillräckligt.
 
Fram med popcorn, nu blir det kuddkrig :)
De få nätter jag tillbringar i tält saknar även jag riktig kudde.
Har provat lite uppblåsbart och som kudde är det dåligt, ja uppblåsbara madrasser är skapligt godkända men liknande kuddar går bort.
Har inga bra ideer att ge dig men den UL kudden som länkades till verkar värd en chans.
Men skulle du inte köra hängmatta?
Då kanske kudde av annan variant funkar?
 
Jag gjorde en lösning som jag blev hyffsat nöjd med, jag köpte en billig kudde och tog ut ca hälften av fyllningen och sydde igen kudden så att den blev hälften så stor, knör man ned den i en Kompressionpåse tar den inte så mycket plats i väskan.
När jag sover har jag sovsäcksfodralet med kläder underst och har kudden överst i en t-shirt så att det är något mjukt att gosa ned sig i.
 
Fram med popcorn, nu blir det kuddkrig :)
Jamän! Bring it on, baby! ;)

Har inga bra ideer att ge dig men den UL kudden som länkades till verkar värd en chans.

Menar du den jag länkade till från början? Thermarest Down Pillow?

Men skulle du inte köra hängmatta?
Då kanske kudde av annan variant funkar?
Jäpp. Och jag anar att jag man kanske inte behöver lika mycket kudde då. Huvudet blir ju liksom upphöjt ändå. Har ivf legat i vanliga trädgårdshängmattor och det känns ju hyfsat bekvämt även utan kudde.
 
Jag gjorde en lösning som jag blev hyffsat nöjd med, jag köpte en billig kudde och tog ut ca hälften av fyllningen och sydde igen kudden så att den blev hälften så stor, knör man ned den i en Kompressionpåse tar den inte så mycket plats i väskan.
När jag sover har jag sovsäcksfodralet med kläder underst och har kudden överst i en t-shirt så att det är något mjukt att gosa ned sig i.

Inte alls dumt! Ilar genast till IKEAs sajt och kollar vad deras kuddar väger.
 
Kan absolut rekommendera TR Down pillow. Har storlek M.

Klar överlägsen uppblåsbara mm. Testat otaliga uppblåsbara och kuddfordral som man fyller själv med ex dunjacka. Inga modeller har varit lika nära en ”hemmakudde” som TRs. Jag lägger även i en barnvagnskudde i syntet för lite mer loft. Annars kan den upplevas lite platt.

Klart bästa kudden helt enkelt.
 
Finns olika lösningar.
Vanlig dunkudde har jag ibland med när det är basläger och kåtaboende.

I vanligt tält och med Expeds lätta uppblåsta Synmat UL är jag nöjd med bara en lätt dunjacka i en bomullsskjorta.

Thure
 
Kan absolut rekommendera TR Down pillow. Har storlek M.

Klar överlägsen uppblåsbara mm. Testat otaliga uppblåsbara och kuddfordral som man fyller själv med ex dunjacka. Inga modeller har varit lika nära en ”hemmakudde” som TRs. Jag lägger även i en barnvagnskudde i syntet för lite mer loft. Annars kan den upplevas lite platt.

Klart bästa kudden helt enkelt.

Tack, det låter ju bra. Var ju relativt hyggligt pris på den också. Tror du det funkar att knöla in lite kläder för att bygga upp den? Typ t-skirts. Någon dunjacka kommer inte att finnas. Primärt sommar långt nedanför polcirklen.;)
 
Jag ersatte min vanliga dunkudde från Hemtex eller nåt
som jag använt i flera år förra våren med en Exped Mega Pillow. För mig är sovkomfort viktig. Använder inte en jacka i fodral hemma och inte heller ute. Denna kudden är bland de största jag hittat - och superbekväm. Lite dyr kanske men...
 
Hallå där Doktor-Glas. Jag har nu läst boken för att jag ville veta vad ditt namn står för, kul kille :)

Priset på saker och ting har aldrig skrämt mig, jag har alltid valt de jag tror mest på, just för att skämma bort mig själv så mycket jag kan. Jag köpte därför en luftkudde från Exped, i tron på att den skulle vara det bästa. Den var dyr men stor. Jag sov på den hemma i sängen och den kändes helt ok, den fluffade till sig på ett härligt sätt likt min dunkudde som jag har annars, så länge jag inte blåser upp den helt.
Väl ute i tältet, i kombination med luftmadrassen blev den dock till en plåga då både kudden och madrassen rörde sig olika, min kropp försökte hindra de olika rörelserna genom att spänna nacken för att motverka gungningarna, vilket resulterade i svag nackspärr på morgonen.
Efter 4 år gick det hål i kudden, vilket visade sig omöjligt att laga själv på grund av att Exped använder en fet plastballång som omöjligt låter sig lagas av varken tejp eller lagningslappar. Exped har dock 5 års garanti och jag fick tillbaka pengarna.
De jag vill säga med detta är att jag och luftkudde går inte ihop, den blir helt enkelt för ostadig i rörelserna för att tillåta en god nattsömn, även om den ger ett gott intryck till en början.
Sova på kläder har jag gjort i massor av år och de har aldrig skänkt mig någon bättre sömn än att jag vaknat med dålig känsla på grund av knölig och hårt underlag. Bra idéer med att lägga kläder i en tröja, men de kommer aldrig räcka för att ge mig en tillräckligt skön kuddkänsla, som fluffar sig runt huvudet och nacken som dun gör.
Jag viste inte att det fanns kuddar utan luft men jag gillar iden, den verkar bra. Kan man dessutom lägga kläder under kudden för att ge den lite mer höjd känns det som någon har tänkt till, de gillar jag. Den ser dock ut att vara i de minsta laget men kan duga till camping. Jag tror på din ide DoktorGlas! Kör på den. Jag lägger en röst på den senaste av de modeller du visat, Thermarest-kudden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bico Liggunderlag, sovsäck och kudde Bo och sova 8
Jennuska Kudde Bo och sova 11
Skogsakuten Bra kudde? Bo och sova 10
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
mindful Sidenlakan samt lätt kudde Bo och sova 0
hiko kudde Bo och sova 8
plaskdaja Använder ni kudde när ni tältar? Bo och sova 34
lassebrun Kudde? Bo och sova 13
Jörgen Fjaderlatt.se Flex Air kudde? Bo och sova 7
lignell01 Kudde Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...