Kudde?

Jag såver på sidan eller mage, (på rygg snarkar jag och får en spark i sidan) men då behövs någon liten kudde.
Om man försöker med en tröjja som käns mjuk och go så vaknar man med ett värkande öra.
Så vad skall man bära på, en pytte kudde i dun som finns i fridluftsbutikerna eller en uppblåsbar nackkudde?
Vad annvänder ni?
 
Jag gillar inte de uppblåsbara som finns eftersom man rullar av dem så lätt, så jag har försökt "uppfinna" en egen variant (har dock inte fått till hela lösningen ännu):

Ett örngott (=packpåse) och i den stoppar man nåt halvdussin små uppblåsta ballonger (typ vattenballong). Jag har provat och det fungerar, det svåra är att hitta nån lösning så att man kan återanvända ballongerna. När jag provade så knöt jag ballongerna och då går de ju inte att tömma utan att ha sönder dem. Jag hade en tanke om att försöka stoppa in nån slags små plastkulor i ballongens "munstycke", men har inte hittat lämpliga kulor (har provat med spelkulor, och det funkar med glas eller porslinskulor, men de väger ju så mycket och är lite för hårda).

Tills vidare använder jag istället tre stycken små uppblåsbara kuddar som jag hittade på Rusta för 2 spänn styck (de ser ut som en liten luftmadrass, jag blåser inte upp dem helt utan låter dam vara lite "mjuka"). (Jag stoppar dem i samma "örngott".)
 
Jag har ett örngott, modell mindre tillverkat i fleece och inhandlat på Naturkompaniet.
I örngottet stoppar jag min fleecetröja och sen sussar jag gott på örat.:)
 
Ordentligt vikta kläder i sovsäckens packpåse. Om man viker istället för att bara knö in håller kudden lättare formen. Sen knyter jag fast kompressionsremmarna på undersidan med snodden till dragskon för att inte vakna med remmärken i ansiktet...
 
Testa med en lätt dunväst, borde bli ungefär samma dunvolym som kudden hemma -- och ganska mycket högre dunkvalitet. Stoppa in i en av packpåsarna och volià, en kudde. WM Flight 115 g + packpåse ca 25 g.

Dubblar också som värmeplagg.
 
I tältpackpåsen ligger, dunvästen och dunbrallorna vikta. Tre saker som gör en annan nytta, kudde.
Numera både snarkbåge och tejp med. Sov gott!
//J
 
Jag använder kudde av den anledningen att jag blir stel i nacken och får huvudvärk som inte släpper om jag sover fel.

Själv använder jag en lite thermarest kudde. Den bibehåller mjukheten vid kompression. För att få rätt höjd använder jag ett klädesplagg beroende på underlaget.

Har även provat Haglöfs kudde och det är välinvesterade 99kr för den som uppskattar komfort. Själv har jag mycket komfortprylar då jag uppskattar det och ofta inte går så långt utan försöker uppheålla mig omkring fina områden istället för långa leder. En kudde tar inte så mycket plats i packningen och jag tycker den förhöjer känslan på hela turen då jag slipper ha stel nacke och huvudvärk ;)
 
Uppblåsbar: Go Design Personal Pillow (finnns på Naturkompaniet)

Funkar jätte bra för mig - ingen stel nacke och god sömn. Har dock inte hunnit testa den i vinterlag ännu men då den är inne i sovsäcken torde det inte vara några problem...

Har tröttnat på ihopvikta jackor/tröjor stoppade i packpåsar. etc. och skaffade denna. Inget ont i den metoden den funkar fint men till en viss gräns. ex. vad händer när tröjan blivit blöt och den enda torkmöjligheten är i din sovsäck?
 
Sommartid dunvästen ovanpå tröjan, vintertid dunjackan (kan nästan bli en för stor kudde för min smak). Kanske blir jag ännu mer kräsen när jag blir äldre? (När jag var yngre sov jag på mina hopvikta byxor...)
 
Brukar

använda en T-shirt eller annan tröja som örngott och en lätt dunjacka som kudde. Den lätta dunjackan har jag nästan alltid, vid övernattningar ute, med i packningen oavsett årstid.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Kudde Bo och sova 44
bico Liggunderlag, sovsäck och kudde Bo och sova 8
Jennuska Kudde Bo och sova 11
Skogsakuten Bra kudde? Bo och sova 10
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
mindful Sidenlakan samt lätt kudde Bo och sova 0
hiko kudde Bo och sova 8
plaskdaja Använder ni kudde när ni tältar? Bo och sova 34
Jörgen Fjaderlatt.se Flex Air kudde? Bo och sova 7
lignell01 Kudde Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...