Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp?

Om denna post borde ligga i tarptråden ber jag om ursäkt. Förstod dock den som en tråd där någon berättade om sitt lyckade system. Det här är mer av en diskussionsfråga.

I nyss nämnda tråd sa LightDan att han köpt sitt tarp från gossamer och att det var "window shrink film". Jag frågade min gode vän som arbetar på stor bygghandel om han kände till något liknande (skickade en installationsfilm) men han kände inte igen det. Jag googlade och upptäckte att alla resultat jag fick var google-translatade engelskspråkiga sidor. Vad jag dock upptäckte var att det här i Sverige finns krympplast som man har bland annat för vinterförvaring av båtar och sträckfilm.

Krympplasten verkar vara tjockare än krympfilmen men verkar väldigt stark, kan fås i mycket stora mått (5x70m har jag hittat) och inte minst - man kan köpa självhäftande dragkedjor och ventiler. Jag vet dock inget om vikt. Verkar också svårt att hitta plast med mått runt 3 kvm vilket jag skulle tycka vore lämpligt. Men förmodligen räcker det att be om spill från något företag som sysslar med båtpaketering eller liknande.

Sträckplast
Sedan hittade jag sträckplast. Det verkar vara vad som används runt paket, ensilagebalar etc. Även den verkar vara mycket hållbar om än något smal. Den de säljer på jula var 45cm bred. Det går ju dock att tejpa om man hittar bra tejp.

Svensk krympfilm
När svenska sidor pratar om krympfilm verkar det enbart handla om paketering. Alltså sådan plast som är på cd-skivor, julmust-sex pack etc. Kanske skulle den fungera likadant som window shrink kit?

Input på detta?

Ska man helt enkelt ta en stark soppåse (de blå?) och spänna upp över huvudet...
 
Mylarfilm har jag tidigare fått tag i på 2,5 m rullar, det används till elektrisk isolering mm. En fördel är att det är lätt och starkt men det prasslar.
Vit balplast som lantbrukarna använder till ensilage ligger på meterbredd, finns via lantmännenen.
Byggplast finns i bygghandeln upp till 2,75 m bredd har jag hittat, Håller flera ggr och är oxså bra som markisolering, klipp till en duk 1-2 cm mindre än tältgolvet. (Går den utanför yttertältet kan den leda in vatten till golvet.)
go tur
 
Krympfilmen verkar vara det som kommer närmast eller är samma.
Cross-linked polyoeflin är korrekta namnet på polycryo-film. Den som säljs på Gossamer gear och för fönster (Frost king) är 1 mil, en hundradels tum om jag förstått riktigt.

Filmen till båtar kan säkert vara samma, men är tveklöst tjockare, bra eller dåligt får vara upp till var och en.

Sträckfilm är annat material, men går kanske göra en tarp av likaväl.
Lägg gärna in ett inlägg om du testar.

Att jag la in mitt tarp/regnställsystem på lättviktstråden behöver man väl bara kika på vikterna för totala systemet, 5-600 g är det ju många som har bara i regnjackan. :)
 
Lite gammal tråd kanske men är det någon här som har erfarenhet utav https://cyklop.se/produkt-strackfilm/ ?
De påstår att de har ett nytt material som gör att man kan dra ut plasten längre och på så sätt få en stabilare last till mindre plast. Detta ska "spara" vikt och pengar. Någon som har erfarenhet av de?
 
Lite gammal tråd kanske men är det någon här som har erfarenhet utav https://cyklop.se/produkt-strackfilm/ ?
De påstår att de har ett nytt material som gör att man kan dra ut plasten längre och på så sätt få en stabilare last till mindre plast. Detta ska "spara" vikt och pengar. Någon som har erfarenhet av de?

Om man sträcker ut ett material så bör det bli tunnare och därför svagare. Tänk gummit i en ballong. Blåser du upp ballongen krävs det inte mycket för att det sträckta materialet ska gå sönder. Ouppblåst klarar det betydligt mer.

Ska man använda sträckfilmen som underlag så får det ligga outsträckt och då tjänar det väl inget till om man tänker på att spara vikt? Dessutom krävs det väl att man förankrar materialet i något för att kunna sträcka det. Återigen låter det som att man får använda materialet i sin ursprungsform och då är väl andra beprövade alternativ vettigare val.
 
Jag beställde hem ett paket Tesa Moll Thermo Cover.
Såvitt jag kan se är detta samma som Polycro.

Mycket tunn, men förvånansvärt hållbar. Jag testade att trycka en kulspetspenna mot plasten ganska hårt, och det blev bara ett litet märke. Stickskyddet verkar alltså vara mycket bra i förhållande till den låga vikten.

1,7x1,5 meter väger 47g och kostar 99 kr på Clas Ohlson. Nedklippt till att enbart fungera som skyddsgolv till innertältet i mitt enmanstält blir det bara 30 g.

Finns även i 4x1,5 meter.
 
Som undergolvtäckning hur många nätter höll det?
Jag har som sagt precis fått hem det, så det är inte fälttestat. Med städning av tältplatsen är jag nöjd om det håller någorlunda i en säsong. Som fuktspärr i absid lär det vara outslitligt.

Sticktåligheten är otroligt imponerande med tanke på tjockleken. Om man dock får en reva är rivtåligheten tydligen inte så imponerande, och kräver en bit tejp.

Vanligt förekommande bland vandrare i nordamerika. Sök på polycro groundsheet på youtube.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Polycro / krympfilm i Sverige Lättpackning 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...