Kroppslängd sovsäck Carinthia Defence 4

Hej käre vänner,

Jag är i ett dilemma och har 3 st frågeställningar.

Jag skall införskaffa mig en sovsäck som står emot antarktisk kyla, och tanken är sovsäcken Carinthia Defence 4.

1.
Max kroppslängd för deras medium-storlek är 185 cm, jag är 186 cm......
Har någon denna sovsäck och som är något längre än 185 cm eller omkring 185 cm och kan säga att jag ändå kan köra på en i medium-storlek, eller är det large som gäller?
Känns lite omständigt att då plötsligt få 14 cm för stor sovsäck i storlek L (200 cm).

2. Finns nackdel med för stor sovsäck? Förutom eventuell extra-vikt.

3. Har någon Carinthias Defence 4, eller Defence 6? Har du varit nöjd med den och möjligen erfarenheten att sova med i en hammock i vintertid?

Tack på förhand!

Mvh,

Lingonet
 
Hej käre vänner,

Jag är i ett dilemma och har 3 st frågeställningar.

Jag skall införskaffa mig en sovsäck som står emot antarktisk kyla, och tanken är sovsäcken Carinthia Defence 4.

1.
Max kroppslängd för deras medium-storlek är 185 cm, jag är 186 cm......
Har någon denna sovsäck och som är något längre än 185 cm eller omkring 185 cm och kan säga att jag ändå kan köra på en i medium-storlek, eller är det large som gäller?
Känns lite omständigt att då plötsligt få 14 cm för stor sovsäck i storlek L (200 cm).

2. Finns nackdel med för stor sovsäck? Förutom eventuell extra-vikt.

3. Har någon Carinthias Defence 4, eller Defence 6? Har du varit nöjd med den och möjligen erfarenheten att sova med i en hammock i vintertid?

Tack på förhand!

Mvh,

Lingonet


På vintern är de väl lite fördel att ha lite längre sovsäck,då kan du ha kläder i fotändan...trevligare me varma kläder på morgonen när dom ska krängas på..

Vad ska du ha sovsäcken till för aktiviteter?
 
På vintern är de väl lite fördel att ha lite längre sovsäck,då kan du ha kläder i fotändan...trevligare me varma kläder på morgonen när dom ska krängas på..

Vad ska du ha sovsäcken till för aktiviteter?


Det var ett förträffligt givande svar gällande fördelar kring större sovsäck.

Skall användas i bland annat Tornedalen vintertid under jakt, vandring och pimpelfiske, för sovande i hammock.
 
Vars i tornedalen håller du till? Defence 6 är nästan gränsfall... -20 i komfort temp räcker ju inte långt.

Ang packvolym.. Hur har du tänkt ta dig fram i terrängen o hur har du tänkt att bo? Skidor el fordon? bo o tält?
 
Jag är 184cm och har en defence 4.
Tycker den räcker utmärkt men jag brukar inte stoppa i fan och hans moster i säcken när jag sover. Max att jag har med nån vattenflaska som inte ska frysa. Och mobil och headset. Typ.

Men jag skulle inte satsa på bara defence 4 som ren vintersäck. Då vill man ha innersäcken också som heter tropen. I alla fall om man vill sova länge och gott. Och det vill man ju när nätterna är långa.
 
Jag är 184cm och har en defence 4.
Tycker den räcker utmärkt men jag brukar inte stoppa i fan och hans moster i säcken när jag sover. Max att jag har med nån vattenflaska som inte ska frysa. Och mobil och headset. Typ.

Men jag skulle inte satsa på bara defence 4 som ren vintersäck. Då vill man ha innersäcken också som heter tropen. I alla fall om man vill sova länge och gott. Och det vill man ju när nätterna är långa.

Knöla i en innersäck är väl mer än fan o hans moster. 😂😂


Jag ser inte alls meningen av kombination med innersäck...blir både tungt o mkt packvolym..

En riktig bra dunsäck av lättare modell strax under 2kg me komfort ner mot -35 är väl ändå vettigare o billigare än kombinera två carinthia-system
 
Knöla i en innersäck är väl mer än fan o hans moster. 😂😂


Jag ser inte alls meningen av kombination med innersäck...blir både tungt o mkt packvolym..

En riktig bra dunsäck av lättare modell strax under 2kg me komfort ner mot -35 är väl ändå vettigare o billigare än kombinera två carinthia-system

Det finns en del substans i ditt påstående, vilket jag själv funderat på och gör mig något osäker vilken sovsäck det slutligen kommer bli.
Jag har också spanat in Carinthia Survival One, komforttemperaturen är densamma som Defence 6 men mer praktisk när det finns ärmar och du kan i princip ha på dig sovsäcken utanför hammocken där du slagit bivack. Det är inget jag prioriterar utan det är att stå emot kylan som är av intresse. Dock vore intressant att få testa eftersom jag sällan gör upp eld för tex värmens skull, för att inte väcka intresse av djur eller dylikt. Den extravärmen dagtid i läger kanske är värt investeringen med sovsäck med ärmar.
Har någon erfarenhet om Carinthia Survival 1/One eller sovsäck med ärmar?

Hur som haver, Tundraman, jag hittade en tråd nu i efterhand här på utsidan gällande Carinthia och sovsäckar vintertid. Du har i den tråden postat ett inlägg där du sålde just en Carinthia Defence 6.
Har du själv erfarenhet av den och kan säga något konkret?

Som ni märker är jag något insnöad på just märket Carinthia, möjligen tunnelseende men har hört mycket gott om just Carinthia gällande vintertid. Är det riktigt eller rekommenderar ni annat märke för sibirsk kyla?
Jag nämner nu sibirisk kyla eftersom jag också skall bege mig till Ryssland för jakt kommande år, därför är köpet av en gedigen sovsäck en viktig del, och ett långsiktigt köp som skall stå emot både svensk och rysk kyla. Men kanske inte att jag beger mig ut i den absolut strängaste perioden av vintern utan när prognosen är ca -25C.

Svenska försvaret brukar bland annat använda Carinthias sovsäckar, framför allt av jägarbataljonen uppe i Arvidsjaur som jag förstått det, där det just kan vara en extrem bitande kyla.

2 st sovsäckar för att stå emot kyl känns onekligen omständigt när det kommer till packvolym.
 
Jag skulle nog inte kalla en fibersäck för ett långsiktigt köp i vilket fall som helst.
Loftet krymper med åren. Och om jag skulle till sibirien hade jag nog tittat på dun av flera orsaker. framförallt vikt.

Men om man pyser runt i mellansverige och lite olika säsonger så är tvåsäckslösningen bra tycker jag. Man packar tropen och fyran i varandra i fyrans kompressionssäck, och sen behöver man inte ta isär dem under turen.
Skulle utan tvekan använda den om jag åkte på vintertur i sverige under "normala" förhållanden där man kanske inte har en massa mat att bära på osv.

Ska man vara viktmedveten i första hand är det som sagt fel produktsegment att titta på.
 
Det finns en del substans i ditt påstående, vilket jag själv funderat på och gör mig något osäker vilken sovsäck det slutligen kommer bli.
Jag har också spanat in Carinthia Survival One, komforttemperaturen är densamma som Defence 6 men mer praktisk när det finns ärmar och du kan i princip ha på dig sovsäcken utanför hammocken där du slagit bivack. Det är inget jag prioriterar utan det är att stå emot kylan som är av intresse. Dock vore intressant att få testa eftersom jag sällan gör upp eld för tex värmens skull, för att inte väcka intresse av djur eller dylikt. Den extravärmen dagtid i läger kanske är värt investeringen med sovsäck med ärmar.
Har någon erfarenhet om Carinthia Survival 1/One eller sovsäck med ärmar?

Hur som haver, Tundraman, jag hittade en tråd nu i efterhand här på utsidan gällande Carinthia och sovsäckar vintertid. Du har i den tråden postat ett inlägg där du sålde just en Carinthia Defence 6.
Har du själv erfarenhet av den och kan säga något konkret?

Som ni märker är jag något insnöad på just märket Carinthia, möjligen tunnelseende men har hört mycket gott om just Carinthia gällande vintertid. Är det riktigt eller rekommenderar ni annat märke för sibirsk kyla?
Jag nämner nu sibirisk kyla eftersom jag också skall bege mig till Ryssland för jakt kommande år, därför är köpet av en gedigen sovsäck en viktig del, och ett långsiktigt köp som skall stå emot både svensk och rysk kyla. Men kanske inte att jag beger mig ut i den absolut strängaste perioden av vintern utan när prognosen är ca -25C.

Svenska försvaret brukar bland annat använda Carinthias sovsäckar, framför allt av jägarbataljonen uppe i Arvidsjaur som jag förstått det, där det just kan vara en extrem bitande kyla.

2 st sovsäckar för att stå emot kyl känns onekligen omständigt när det kommer till packvolym.


Jag använde inte min Carinthia några ggr under våren i hängmattan o den funkar väl till dä om man inte tänker på packvolym o vikt..

Nu har jag tre olika dunsäckar till vår/höst,sommar och vinter...
 
Frågan äv om du skall bära eller ha säcken i/på fordon. Alla syntetsäckar fyller och väger mer än motsvarande dunsäckar, dessutom brukar dunsäckarna ha väsentligt längre livslängd.

Men som sagt det är alltid brukaren och betalaren som bestämmer.

go tur
 
Hur du sover bestämmer vilken säcklängd du behöver, X eller fosterställning. Roterar du i säcken eller vaknar du upp i ett rep?
Dina lakan på morgonen berättar om ditt nattmönster.

Go tur
 
Vill du bredda dig till andra märken så har jag sovit i snögrop i -30 med Ajungialk Tyin Arctic. Den är stor och bulsig, inte helt lätt men god värme tyckte jag. Brukar klassas som 5säsongers men undrar hur man sover i den på sommaren - genomsvettig?
Nu var det några år sedan jag var ute och svalt i midvintern men då tyckte jag den var varm och skön.
Som innerpåse har jag ajungilaks fleecepåse. Innerpåse är inte bara bra för värmens skull utan även att det är enklare att tvätta en innerpåse än en hel sovsäck. Ibland kan det ju bli varmare än väntat och man råkar svettas lite, eller att man har lite svettiga/smutsiga kläder på sig i säcken.
Annars tycker jag den viktigaste delen av sovsäcken är mössan du har på huvudet :), även om du har huvudet helt nere i säcken. Detta talar för en längre säck om du står i valet och kvalet mellan olika storlekar.
Jag bär hellre lite tyngre/större och slipper frysa än tvärtom.

Jag har bara provat Carintia via försvarsmakten några enstaka nätter ute i kyla och har för mig att den också gjorde jobbet att hålla mig varm men då var det inte så smällkallt.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
peter.carlberg Stor sovsäck Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...