Kroppslängd sovsäck Carinthia Defence 4

Har själv en defence 6. Är 190 lång och large modellen är helt perfekt till längden.

Jag rekommenderar verkligen dessa säckar, prisvärda och mycket robusta. Beroende på ditt tilltänkta användningsområde, så bör du överväga valet mellan dun och syntet. Själv köper jag aldrig mer en dunsäck efter ha sovit med en blöt sådan i två nätter, när kvicksilvret gick under femton grader.

Naturligtvis är dunsäcken lättare och tar mindre plats, men om du skall vara ute en längre period, över en vecka, så är syntetsäcken ett bättre val enligt mig.

Tror du mig inte? Kolla Kanada på Tvers med Monsen när han är tvungen att sprätta upp dunsäcken pga den frysta kondensen... :)

Har själv en defence 6. Är 190 lång och large modellen är helt perfekt till längden.

Jag rekommenderar verkligen dessa säckar, prisvärda och mycket robusta. Beroende på ditt tilltänkta användningsområde, så bör du överväga valet mellan dun och syntet. Själv köper jag aldrig mer en dunsäck efter ha sovit med en blöt sådan i två nätter, när kvicksilvret gick under femton grader.

Naturligtvis är dunsäcken lättare och tar mindre plats, men om du skall vara ute en längre period, över en vecka, så är syntetsäcken ett bättre val enligt mig.

Tror du mig inte? Kolla Kanada på Tvers med Monsen när han är tvungen att sprätta upp dunsäcken pga den frysta kondensen... :)
Kondens i säcken beror ju mkt hur du klär dig o hur varmt de är i sovsäcken...

De krävs ju att man har erfarenhet hur man ska klä sig o hur sovsäcken fungerar i olika temperaturer att man inte sover för varmt o svettas för mkt....

Har inte sovit mer än 3 nätter i följd under vintern än så länge men hoppas på längre turer så jag har inte jätte koll ännu hur min sovsäck funkar längre perioder i kylan..

Kondens i säcken beror ju mkt hur du klär dig o hur varmt de är i sovsäcken...

De krävs ju att man har erfarenhet hur man ska klä sig o hur sovsäcken fungerar i olika temperaturer att man inte sover för varmt o svettas för mkt....

Har inte sovit mer än 3 nätter i följd under vintern än så länge men hoppas på längre turer så jag har inte jätte koll ännu hur min sovsäck funkar längre perioder i kylan..
Trots mitt nickname här på utsidan har jag sovit många nätter i väta och köld. En dunsäck fungerar utmärkt fram tills dess den av någon anledning blir blöt.

Om den är ordentligt impregnerad så minskar naturligtvis den sannolikheten.

Men om du har en torrsäck med hål i när det växlar mellan 0 till -15 på en dag och hygglig nederbörd, när det läcker in i ryggsäcken så har du garanterat en kylig natt att se fram mot. Ett annan gång gick jag ner i en vak.

Mitt starka råd blir därmed att du försäkrar dig att säcken förvaras vattentätt.

Har alltid annars haft sovsäcken i drybag å även så i forskningen under vår/höst o sommar..

Till denna vinter har jag bestämt mig att prova Arctic bedding.. De visar sig hur den fungerar

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 76
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 19
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
norrskensvandraren Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
peter.carlberg Stor sovsäck Bo och sova 6
joel123 sovsäck 60c tvätt (allergi i tält) Bo och sova 6
Freevego Steamer för att fräscha upp sovsäck? Bo och sova 4
Aron1900 Sovsäck skånsk vinterhalvår Bo och sova 5
aquist Decathlon Makalu Light Sovsäck Bo och sova 5
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Silver Fang Lakan för sovsäck Bo och sova 6
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Smogz Kombinerad Tält, sovsäck och madrass Bo och sova 3
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 6
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Jenkan75 sovsäck inför fjällturen? Bo och sova 1
Tanglan Sovsäck för vinterturer Bo och sova 3
Jackiie Jämföra gammal sovsäck med ny Bo och sova 12

Liknande trådar

Logga in