Kroka abborre, undvika gädda?

Det här kanske är en hopplös fråga, men men...
Jag spinnfiskar emellanåt och krokar tyvärr en del gäddor. Tyvärr för att jag helst vill äta det jag fångar och gäddor faller inte mig i smaken, de är bara slemmiga, bitska och ibland läskigt stora.
Helst vill jag dra upp abborrar!

Finns det något särskilt man kan göra för att minimera risken för gäddnapp och maximera chansen för abborre? Särskilda beten att undvika eller använda? Tidpunkt på dagen? Väder? Vilka faktorer kan spela in?
 
Använd så små spinnare/skedrag du kan så slipper du med största sannolikhet dom största iaf.

Hjälper inte alltid , händer att två-tre kilos gäddor tar på ul grejerna ändå.
 
Gäddor kan nappa på stort som smått! Enligt mig kan man inte undkomma detta faktum.
Vill man inte äta det man fångar kan man ju alltid så skonsamt och försiktigt som möjligt återsätta den eller de fiskar man inte vill ta med hem. Finns ingen anledning att döda någon fisk i onödan!

Skit fiske!
Lars Östlin
 
Abborren är ju mera pelagisk, så kan du komma ut i båt, och t ex finna grynnor så är det färre gäddor.
 
Fiskade med UL grejer under en kanottur och fick på en stor gädda på min 10g spinnare.
Trots full broms så tömde den nästan hela rullen och drog dessutom omkring med kanoten en del.
Det tog ungefär 35 minuter att vinna kampen och jag lovar att jag hade skoj varenda sekund...
Jag krokade loss damen och uppskattade vikten till 8,5-9 kilo, en sån jäkla stor fisk ville jag inte ha vid fötterna i kanoten. Dom stora fiskarna sätter jag alltid tillbaka.

Vilken sjö? Tisnaren/ Östergötland
 
Tack för svaren!
Dessvärre verkar det som jag får leva vidare med tjuvnappade gäddor. Båt är tyvärr uteslutet.
Men tipsen om att hålla sig till små drag och spinnare tar jag med mig förstås.

Gäddor kan nappa på stort som smått! Enligt mig kan man inte undkomma detta faktum.
Vill man inte äta det man fångar kan man ju alltid så skonsamt och försiktigt som möjligt återsätta den eller de fiskar man inte vill ta med hem. Finns ingen anledning att döda någon fisk i onödan!

Skit fiske!
Lars Östlin
Dödar förstås inte fisk i onödan, men ibland hamnar krokarna så långt in och när det gäller gädda med sina sylvassa tänder så tar jag inga risker. Dessutom är jag lite småskraj för sprattlande fisk så ju kortare tid jag behöver fippla med dem desto bättre... Katterna får det vi inte äter själva, så det går ju inte helt till spillo ändå.
 
kör hullinglöst och använd kroklossare/peang så kan du rädda fingrar och gäddorna.

Jag har fått gädda på en mycket liten guldribbad haröra. ingen stor gädda ca 2kg, men vicken fight det blev med klass 4 spöt :)

Mete är ett alternativ för att minska risken med att få gädda... men inte ens då är det säkert att man går krokodil-lös.


skitfiske!

BZ/
 
Bättre tång/kroklossare hamnar på inköpslistan.

"ingen stor gädda ca 2 kg" skrev han... Heh, de är ju gigantiska monster tycker jag då... Halvkilos abborrar är nog så skrämmande, ett muskelpaket på fyrdubbla vikten skrämmer skiten ur mig.
Hmm, kanske man inte är av rätt virke att fiska ändå.
 
Mete är ett alternativ för att minska risken med att få gädda... men inte ens då är det säkert att man går krokodil-lös.
Har aldrig fångat gädda själv på mete - vad tusan har du agnat med (levande mört?) ;-)
Har däremot fått några feta idar på mete, det klena 3-m metspöet från Biltema var mycket nära en knäck...
Gädda är gott!
 
Har aldrig fångat gädda själv på mete - vad tusan har du agnat med (levande mört?) ;-)
Har däremot fått några feta idar på mete, det klena 3-m metspöet från Biltema var mycket nära en knäck...
Gädda är gott!

Ja id ja, de är ju ett annat problem. De tycks tamigtusan nappa på allt, inkl fulmete med korv. Saknar gäddornas garnityr men tar igen det med sin extrema slemmighet. Ratas t.o.m. av katterna.
Nej abborrar ska det va! Men på vissa ställen tycks det gå 2-3 slemfiskar per finfisk.
 
Har aldrig fångat gädda själv på mete - vad tusan har du agnat med (levande mört?) ;-)
Har däremot fått några feta idar på mete, det klena 3-m metspöet från Biltema var mycket nära en knäck...
Gädda är gott!

Mört är bra för gäddmete men den måste vara död för att det ska vara lagligt att agna med den. Det funkar även med meta med mask om man vill ha gädda. För några år sedan fick jag en gädda på 7 kg när jag metade med mask
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.