• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Krispaketet är felriktat

Höjd skatt med 65 öre, SL-kortet upp 100 kronor och lägg till höjda energiskatter och hyror. Mellan 5.000-10.000 kronor dyrare blir det att leva nästa år om man bor i Stockholm, det är ungefär 7.000-14.000 kronor brutto. Även om man får en löneförhöjning så kommer det säkerligen inte vara tillräckligt för många, utan de flesta kommer att gå mycket minus 2004.

Det komiska i kråksvängen är att vi stockholmare nu betalar Robin Hood skatt till övriga Sverige samtidigt som stockholmsregionen går på knäna. En annan sak är att de fördyringar som de vill genomföra bara drabbar de som har det sämst. Att höja månadskortet drabbar många som inte har råd att köra bil och höja skatten med 65 öre är mycket mera för en låginkomsttagare än för en höginkomsttagare, med tanke på att båda måste äta och bära kläder, och har man en låg lön i dag så går redan hela lönen till det mest növändiga. Ska man höja skatten och avgifterna så måste man träffa rätt och det tycker jag inte att man gjort i det här fallet.

Om vi tog bort landstinget och lät staten ta över ansvaret då skulle vi t ex kunna höja fastighetsskatten på alla fastigheter och ta de pengarna till vård och skola. Varför jag tycker att vi utan problem skulle kunna höja fastighetsskatten är p g a att alla som har ägt sitt boende det senaste åren har kunnat se sitt värde skjuta i höjden och samtidigt se sina låneräntor sjunka med flera procent.

T ex så har alla villa/bostadsrättsägare som har ett lån på en miljon kronor och säg att de har fått 3 procent lägre ränta, det blir netto efter avdrag 2,4 procent ränta, 24.000 kronor lägre boendekostnad/år, 2.000 kronor lägre boendekostnad/månad!

Ok, energipriset har gått upp och de som har drabbats mest av det är villaägarna, så de som vi har kvar som de största vinnarna och de som bör drabbas hårdast av de ny besparingar som nu drabbar stockholmarna är bostadsrättsägarna i storstockholms innerstad.
 
Eeeeh!
Vad du försöker säga är att alla som har villa eller bostadrätt har en massa pengar över, eller? Tror du att det är billigare eller dyrare att bo i bostadsrätt?

En normal avgift för en bostadsrätt ligger mellan 2 och 4 tusen för en tvåa. Dessutom har de flesta flera tusen i lånekostnad. Det vill säga, slutavgiften blir densamma som en förstahandslägenhet eller oftast faktiskt mer. Man väljer att äga bostadsrätt därför att man vill ha trygghet i sitt boende och de rättigheter till ombyggnad som kommer med en Br.
Dessutom finns det inte många Hr att få i Stan.

Vad har Robin hood skattens vara eller inte vara med räntorna att göra? Vad har mina låne avgifter med SL att göra? Vad har Fastighetsskatten med Vården att göra? Högre fastighetsskatt avfolkar skärgården!

Vad det gäller SL. Jag har inte köpt ett kort sedan jag gick ut gymnasiet, (10 år) och tänker aldrig någonsin köpa ett. Inte har jag bil heller. Det är ett fritt val att köpa kort, jag väljer att bryta mot lagen. Det är inte en uppmaning att följa mitt exempel. Bara ett konstaterande att det går att låta bli. Dyra SL-kort drabbar samtliga i samhället lika hårt. Räntorna drabbar alla människor lika hårt, vare sig man har lån eller inte.
[Ändrat av nils fisk 2003-11-06 kl 14:25]
 
Det viktigaste är att trivas med hur man bor! Kan du komma hem och njuta av att vara där du är spelar det ingen roll om du förlorar på det ekonomiskt.
 
Jag som tyckte det var så upplyftande att inlägget stått obesvarat i en hel vecka:)

Det tyder ju på att de flesta stammisar här i alla fall lärt sig känna igen trollen.
 
nils fisk; sa:
Vad det gäller SL. Jag har inte köpt ett kort sedan jag gick ut gymnasiet, (10 år) och tänker aldrig någonsin köpa ett. Inte har jag bil heller. Det är ett fritt val att köpa kort, jag väljer att bryta mot lagen. Det är inte en uppmaning att följa mitt exempel. Bara ett konstaterande att det går att låta bli. Dyra SL-kort drabbar samtliga i samhället lika hårt.


Alltid lika beklämmande med folk som försöker dölja egoism bakom låtsad reflektion.
 
Robin hood

Jag tycker att robin hood -skatten i allmänhet är fel, varför måste man hela tiden alltid tänka på andra. Kan inte en kommun få vara lite egoistisk och se till sina egna invånares bästa!?

Jag är inte för segregation, även om ovanstående kan låta så. Men jag är jäkligt trött på att betala skatt till nedskräningar! Skall då inte en kommun som lyckas bra få behålla det? Då kanske invånarna i den kommunen får en något bättre syn på politikerna!?
 
Ja varför måste man hela tiden tänka på andra? Fotgängare ska väl skita i om jag stänker ner dem när jag kommer och kör bil? Folk som är allergiska får väl skylla sig själva om jag röker inomhus (fast det är rökförbud). Och mina grannar ska väl skita i om jag spelar hög musik klockan 3 på nätterna? Och de rika kommunerna ska väl skita i om de drabbas av Robin Hood-skatten?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.