Kreatin på hög höjd?

Någon som är medicinskt bevandrad här? Jag har en liten fundering som jag skulle uppskatta att få lite återkoppling på.

Inom kort ska jag åka iväg på en höghöjdsexpedition, och tänker ta med mig kreatin för att i möjligaste mån hejda nedbrytningen av musklerna, dvs. ge kroppen extratillförsel av lättåtkomlig energi samt höja prestationsförmågan. Eftersom kreatin delvis är vätskesamlande, undrar jag om intag kan öka risken för ödem, t.ex. hjärnödem eller lungödem?

Mvh /Joel
 
Är varken alpenist eller medicinskt bevandrad :)

Men man har tränat på gym...
Tror isf att du hade klarat dig bättre på BCAA eller EAA med tanke på vad du beskriver
Kreatinet är ju prestationshöjande men för att undvika muskelnedbryting är det protein samt kolhydrater som behövs...

Sen ökar kreatinet pumpen å själv vill ja inte ha ökad pump i musklerna när ja klättrar.
 
Hm, är dåligt insatt i BCAA och EAA, men förstår att det är aminosyror. Kunde också läsa att en fördel var att de tas upp i kroppen väligt snabbt. Det låter ju som en bra grej.

Läste dock precis att efter intag av EAA ökar insulinutsöndringen med 400%. Hur ska man tolka det?

Mvh /Joel
 
Du ska tolka det som att EAA höjer insulinet kraftigt, men i relation till mängden du tar. Normal dos är 8-10g, vilket inte är värre än 8-10g socker.

Tror även jag att kreatin är onödigt, då det varken stimulerar proteinsyntesen eller minskar nedbrytningen.

Bästa sättet att minska nedbrytningen är som sagt mycket energi generellt, protein i synnerhet. Men det väger ju mer så EAA tillsammans med HMB är nog en god idé, och inte väger för mycket.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-5-1.pdf

Sticky om EAA: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Både EAA och HMB är billigast i pulverform, men finns även i tablettform vilket borde vara enklast.
 
Druvsocker/fructos är mycket bättre än vanligt socker som extra energi både före och under aktivitet. Höjer insulinet långsammare och har effekt längre tid. Russin, dextrosol mm finns ju som är lätt att bära med sig.
 
Exakt...
Det som e bra med bcaa=grenade aminosyror och eaa=essentiella aminosyror är att de hjälper till med proteinupptagningen från maten också. Sen råder det delade meningar om vilket som är bäst.

Vill gärna veta varför du trodde kreatin var svaret på ändamålet?
 
Druvsocker/fructos är mycket bättre än vanligt socker som extra energi både före och under aktivitet. Höjer insulinet långsammare och har effekt längre tid. Russin, dextrosol mm finns ju som är lätt att bära med sig.

Nu tror jag att du ska läsa igenom tråden igen, TS har som mål att stimulera proteinsyntesen/minska nedbrytningen, och där ser jag inte varför man skulle käka druvsocker. Att mycket energi generellt minskar nedbrytningen är klart, men vi spekulerar kring mer vikteffektiva metoder.

Och för övrigt så används inte fruktos direkt till musklenglykogen, utan hamnar primärt i levern.
Det enda tillfälle när det skulle vara meningsfullt är när det är viktigt att få i sig så mycket kolhydrater som möjligt per timme då fruktos och glukos tas upp via två olika vägar.

Vanligt socker som du säger, är en blandning mellan fruktos och glukos.
 
Var och lyssnade på en läkare en gång om höghöjdsmedicin. Han menade att det bästa sättet att bli av med alla problem på hög höjd är att klättra ner, andra sätt fanns inte eller var dåliga.
 
Var och lyssnade på en läkare en gång om höghöjdsmedicin. Han menade att det bästa sättet att bli av med alla problem på hög höjd är att klättra ner, andra sätt fanns inte eller var dåliga.

Nu pratar jag inte om att må dåligt, utan bara om att minska muskelförlusten så mycket som möjligt. Det är en annan fråga, helt enkelt.'

Mvh /Joel
 
kost

Att äta lite av varje är nog det bästa...pulver hit och pulver dit, vet ni vad det innehåller egentligen?
vad är det för fel med vanlig mat?...resten sitter nog i huvet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.