Krans eller kassett

Står inför valet om det är ett måste att byta ut kransarna på kassetter på båda hjulen? Blir det så pass mkt tåligare på min muirwood om jag väljer kassett?

tack på förhand

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
förlåt var lite trött när jag skrev den. Ska förklara om det var oklart, har krans på mina hjul, undrar om det är ett "måste" att byta ut till kassett, var inne hos en cykelmeck och skulle kolla på hjul, då han nämnde att hållbarheten hos krans är en bråkdel mot kassett, vid tungt lastade cyklar kan de de knäckas.

Krans, kedja och kassett är ett system. Grejorna skall passa och givetvis vara rätt monterade samt i skick. Att en krans går av har jag bara hört talas om i samband med kull och påkörningar, kassetter och lager har lättare att slitas ut, speciellt om de eller kedjan är skitig. Kedjor är förbrukningsmateriel precis som däck och slang. Är kedjetåget rakt till kassetten håller grejorna förvånansvärt länge, men utan rengöring, service och utbyte emellanåt går det inte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips