Kramper

Får vid längre träning kramper, framförallt i vader. Vad göra? Tillföra kroppen mer salter? Mer vätska?

Vilar du aktivt mellan träningarna? Äter du allsidigt och dricker du tillräckligt med vatten?
Syrebrist brukar orsakas av att man springer fortare än man kan föra samtal med träningskompisen.
Det brukar ge kramper.
Mjukstart, rejäl uppvärmning och rimligt tempo brukar ge mindre kramper, glöm inte nervarvning och stretching. Istället för högt tempo satsa lite mera på LSD träning.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Just mot kramper vet jag inte för det brukar jag inte få själv, men vätskeersättningen Resorb som finns på apoteken har gjort stor skillnad för mig när det gäller längre aktiviteter, även om tempot inte är så intensivt. Typ cykla i skogen mer än 2 timmar i sträck, dagsvandringar, liknande. En enorm skillnad att slippa skallebang och illamående efteråt. Jag är iofs en "torris", har svårt att dricka tillräckligt förebyggande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips