Kostar det att tälta i Stockholms skärgård??

Vilken myndighet har beslutat om detta tillträdesförbud och vad stöder man det beslutet på? Såvitt jag vet finns det finns det bara två lagliga möjligheter att begränsa allmänhetens tillträde till ett visst område. Miljöbalken (1998:808) gör det möjligt att inskränka tillträdet till ett område av djur- eller växtskyddsskäl och enligt Lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. (1990:217) kan anläggningar som är viktiga för landets ledning, försörjning eller försvar förklaras vara skyddsobjekt. Kurön verkar inte tillhöra någon av dessa kategorier.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
På 70-talet seglade en kompis och jag med en jolle till Sandhamn och tältade på sandstranden mitt i hamnen (mitt i sommaren). Seglarna tyckte mest det var kul med två grabbar som hade tagit sig dit. Det skulle inte funka idag......

Vad gäller skärgårn generellt är det väl bara på de större turistöarna (som t.ex. Grinda som redan nämnts) som det finns restriktioner och man under säsong bara får tälta på vissa platser och mot avgift. Vilket är Ok tycker jag, det finns ju också färskvatten, sophämtning och dass.

Ksss....

Tja.
Finns det platser där man kan tälta i Sandhamn?
:)

Ön ägs av KSSS (99% säker) och de har infört campingförbud på ön, hur pass förankrat det är i lagen vete f*n. Jag såg inte förbudet förrän jag var på väg från ön och blev nyfiken på vad det var för skylt som gömde sig under alla erbjudanden på anslagstavlan i hamnen. I mitt fall tältade jag nästan på andra sidan av ön, på stranden. Det var vackert, skönt kvälls- och morgondopp, men se upp för mås j**larna, de snodde soppåsen i absiden och jag fick på morgonen jaga skräp över hela jävla stranden!

Jag hittade en sida (www.sandhamn.se) med följande information:

Tältning på Sandhamn

"För er som vill tälta på Sandhamn så är detta tillåtet enligt allemansrätten, respektera dock dom regler som finns och framför allt om det föreligger eldningsförbud, då eldning i torr skogsmark kan få väldiga konsekvenser"

Sidan är gjort an Sandhamns Företagarförening + Sandhamns Intresseförening, så de borde ju veta.

Om någon "tillsynsman" börjar gnälla om tältning så ska han kunna visa en speciell legitmation/tjänstetecken och vanligtvis så har ha på sig sin uniform. Annars är det bara att be personen återkomma. Annars kan man tolka det som egenmäktigt förfarande och då är det straffbart att hindra folk nyttja allemansrätten.

Inte störa - Inte förstöra

Visa hänsyn, tänk själv om du var boende på ön och folk tältade där var och varannan natt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips