Kortare vintertur

Hej! Jag skulle tillsammans med min syster vilja göra en kortare skidtur, med ca 2 nätter bara då det blir premiär för oss att skidra i fjällen. Vi är annars rätt vana skidåkare och jag brukar vandra sommartid.

Vi tänker stf-stugor och inte tält, men alla är inte öppna förstås?
En kort fin nybörjartur att vandra sommartid är för mig Abisko-Låkta-Björkliden, men har förstått att stugan är stängd vintertid, branten upp från Kårsavagge är svår med skidor samt det kan vara lavinfara. Kan man skidra någon annanstans i närheten av Abisko, Björkliden? Hur är leden upp från Kopparåsen upp mot Låkta? Hur brant? Är det omöjligt att få ihop 2 nätter i detta område? Vi har fastnat lite vid Björkliden/Abisko för trygghetens skull då vi som sagt är nybörjare.
Har någon några tips på en 2dagars tur?

Låktatjåkko fjällstation har öppet fram till 11 maj, boka rum här. Lederna från Låktatjåkka station eller Björkliden är att föredra framför från Kopparåsen, där är det ordentligt brant och lavinfarligt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nu skriver ni Björkliden/Abisko men för två dagar och stugor passar Jämtlandsfjällen bättre i min bok. Tex Vålådalen-Lunndörren-Vålåstugorna-Vålådalen. Även Grövelsjön har alternativ för få dagar även om det kanske blir delvis tillbaka samma väg.

I Abiskoområdet skulle jag nog hellre ha några fler dagar. Dock inte åkt till Låkta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips