Kortare vandring på Kungsleden?

Hej!
Jag och en kompisa vill gå en bit på Kungsleden med våra hundar. Men när jag tittar på STF:s sida så verkar alla etapper så långa, 6-7 dagar. Någon som har något bra tips på en kortare tur på ca 4 dagar? Vi ska gå med hundar och vill bo i stugor.
Vart ska man börja?
Kan man gå runt någonstans och komma tillbaka på samma ställe?
Vi vill gärna gå så mycket som möjligt upp på fjället, så mycket mygg i skogen :)
När är bästa tiden att gå om man vill ha bra väder och lite mygg? (går det ens :))
Tack för svar!
marie
 
Ovanför skoggränsen brukar det inte vara så många mygg om I går redan i juni eller från slutet av juli, kanske har I tur att de inte alls finns så pass tidigt och sent
 
Jag vill också rekommendera Ammarnäs-Hemavan. Jag har gått den ett par gånger och då startat genast efter midsommar. Inga mygg att tala om men någon snöfläck här och var. Det går väl också att ta båt från Tärnasjöstugan till de många broarna i söder. Det skulle jag rekommendera för den sträckan är inte så vacker förutom stenstranden ungefär halvvägs. Men missa inte broarna!
 
Tack för svaren!!
SKa kolla upp Ammarnäs-Hemavan, det är ju vackert där uppe! Någon som har tips på om man kan gå runt? Eller kan man ta sig mellan Hemavan och Ammarnäs med buss? Vi kör nog bil upp, så vi måste hämta den på något sätt:)
 
En möjlig rundtur där i trakten är ju att gå Ammarfjället runt. I Vindelådalen finns också stugor som inte hör till STF. Rävfallet hyr man nyckel till på Ammarnäsgården (den är öppen annars också, men bara ett begränsat utrymme, och man kommer då inte åt bastun vid Vindelälvens strand) medan de övriga (Vitnjul, Dalavardo och Skidbäcken) hör till Länsstyrelsen och står öppna, men de har inte alltför många sängar.
 
Parkera bilen vid Tjulträsket. Vandra till Servestugan. Därefter till Aigertstugan. Gör dagsturer upp på t.ex. Stuor Aigert. När ni är nöjda går ni ner (orösat) längs en 4-hjulingsväg väster om Ruovdatje och via en bro över Tjulån. Ni kommer ut på Tjulträskvägen cirka en kilometer från bilen.
Nackdelen är första dagsetappen som bara går i björkskog.
Alternativt går ni direkt upp till Aigertstugan och gör dagsturer därifrån. Det upplägget fungerar ju även för andra stugor som ligger lagom långt från väg.
Det går att åka buss från Hemavan till Ammarnäs (eller omvänt) men det innebär byten i Storuman och Sorsele. Kolla upp i Länstrafikens tidtabell.
 
Kårsavagge - Låktatjåkka

Om ni kan avstå från just Kungsleden och orkar med en längre bilfärd så vill jag peka på alternativet att ställa bilen i Abisko, gå till Kårsavaggestugan en dag, nästa dag till Låktatjåkkastugan och sista dan ner till Låktatjåkka hållplats där man stoppar tåget (bara en sån sak!) för att åka tillbaka till Abisko. En reservdag är lätt att fördriva i Kårsavagge eller runt Låktatjåkka.
 
Om ni kan avstå från just Kungsleden och orkar med en längre bilfärd så vill jag peka på alternativet att ställa bilen i Abisko, gå till Kårsavaggestugan en dag, nästa dag till Låktatjåkkastugan och sista dan ner till Låktatjåkka hållplats där man stoppar tåget (bara en sån sak!) för att åka tillbaka till Abisko. En reservdag är lätt att fördriva i Kårsavagge eller runt Låktatjåkka.

Ett mycket bra förslag! Kolla bara så att dom tillåter hundar i Låktatjåkka. Nu hade jag inte hunden med för cirka 10 år sedan men jag frågade och dom hade en komplicerad lösning för ett sådant arrangemang.
På närmare håll finns ju Vålådalen (har ej gått där själv). Där får man ihop en 4-dagars rundtur söderut.
Jämtlandstriangeln med start i Storulvån. Jag tror man ska boka middag i Blåhammaren i förväg. När jag var där missade jag middagen. Efter dusch och bastu samt mat för mig och jycken missade jag även kaffe och konjak eftersom dom hunnit stänga.
Dessa 2 alternativ är ju inte heller kungsleden men resvägen dit är kortare och de uppskattar våra fyrbenta vänner.
 
Jämtlandstriangeln gick vi förra sommaren och ev ska vi gå den tidigt i sommar igen med några vänner som är helt rookies :).
Abisko har vi funderat på, ska ju vara vackert som bara den där, ska kolla upp det tipset med :). Sverige är ett väldigt avlångt land så det blir kanske lite lång resväg för vovvarna...Men vi har vänner längst vägen så det kan vi nog lösa!

Lånade en fin bok om Kungsleden av en kompis så nu är vi sjukt taggade, kan någon se till att det blir sommar snart?

Tackar och bockar :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
patrikfo Kortare vandring Fjällvandring 1
Norrdjup Kortare vandringar sökes Fjällvandring 0
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
uldall Tips på kortare fjälltur? Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Elin75 Kortare turer runt nordligaste delen av Kungsleden? Fjällvandring 4
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
MarieJ Kortare, lättillgänglig fjällvandring, helst inte Sylarna...? Fjällvandring 12
spiffa kortare hösttur från Göteborg Fjällvandring 1
tordenmalm Kortare del av Padjelanta Fjällvandring 10
Anarkaplupp Kortare turer kring Kebnekaise Fjällvandring 0
jecka Kortare vandringstur Fjällvandring 6
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.