Kort utvärdering av fjällvandring med ettåring.

Vandrade med en ettåring i Stora Sjöfallet i slutet av augusti. Sov i stuga.

Överlag gick allt väldigt bra, hade packat med hjälp av Jörgen "fjäderlätt" Johanssons packlistor. De strapatser vi trots allt råkade ut för var inte relaterade till vårt lilla barn eller vår utrustning.

Var stundtals orolig för att blöjorna skulle ta slut för tidigt, men hela tre stycken blev över.

Vi kom att använda bärselen betydligt mer än bärstolen, hade alltså kunnat lämna bärstolen hemma och haft två ryggsäckar plus sele istället.

Borde haft påfyllningsbara klämmisar som mellanmål istället för en drös vanliga, skulle sparat vikt och volym. Enkelt att tillreda en klämmis med morgongröt som bas. Inför nästa sommar, 2022, kommer däremot selen vara för liten, då blir det bärstol.
 
Så värdefullt och uppmuntrande med den sortens återkoppling! Det är en hel del blivande och nyblivna föräldrar har ställt frågor om just vandring mer riktigt små barn. Kanske en länk till/från forumavdelningen "Barn och frilufstliv" skulle underlätta för dem som söker info?

Jag tyckte också det var lättare och mysigare att bära barnet i bröstsele - det blev både bättre balans och inbördes kontakt. Så det blev sele, tills barnet klättrade ut själv :).

Hur fixade ni mygg/knott-problemet? Eller fanns det inga kvar såhär års?
 
Myggen kunde räknas på ena handens fem fingrar, frostgrader vissa nätter. Jag kände inte till avdelningen "Barn och friluftsliv", det är ju där tråden hör hemma. Ska se om någon moderator kan flytta den.

Och jo, kontakten som selen ger är oöverträffbar, dessutom praktiskt att kunna värma den lille med energin som vandringen genererar.
 
Mmm, vi gjorde detsamma Kebnekaise-Abisko när vår första var 9 månader. Sov i stugor och bar i bärsele/bärsjal på ryggen och växlade en rejäl midjeväska och ryggsäck mellan oss.

Sele går att använda även för 2-åring. Jag har kört med Tula. Nu har jag inte burit på länge men 4,5-åringen skulle utan vidare gå att ha i selen på ryggen.

Mvh
Peter
 
(...) Sele går att använda även för 2-åring. (...)
Tack! Försökte förtvivlat påminna mig hur gammal min yngsta var när hon senast bars i magsele, men hjärnan stod stilla så jag vågade bara skriva "tills hon klättrade ut själv". Men strax före 2-årsåldern stämmer väl med min minnesbild.
En annan sak är ju att få (om några?) magselar är formellt godkända för så höga vikter, men den vi hade - som liknade Tula - kändes helt betryggande.
 
Jag plockade fram selen jag använt senast (hade en för småbarn, "toddler" tidigare). 4,5-åring hoppade glatt i. "Så här vill jag åka på semester" sa hon glatt, hon som besteg 3 toppar i Tänndalsfjällen i somras. Cirka 17kg och bärkomforten var utmärkt. Skulle utan vidare kunnat ta en dag på led i fjällen. 7-åring ville också i, men hans dryga 25 kg och lite större kropp hade inte blivit någon komfortabel vandring för chauffören. :)

DSC_0388.JPG
DSC_0389_2.JPG
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.