Vandrade (4 pers) under 6-12 juli 2014 längs följande sträcka: Start från "Vita stenen" (helikopter) över bron i södra Guhkesvagge, mot NV längs Guhkesvagges SV sida, förbi Sarekvarasj (inkl tur upp på Sarektjåhkkås nordtopp) och genom Nijakvagge till Ruothesvagges N del, förbi Ruothesvarasj, genom Sierggavagges N sida, rundade Gisuris på västra sidan och på terrasserna till Kisirusstugan och ut via Akkastugorna till Ritsem. En hel del snö kvar men inte särskilt höga vattenstånd i jåkkarna med tanke på värmen under veckan (25-30 grader). De största jåkkarna (Vardasjåhkkå och Suottasjågåsj) kunde passeras på snöbryggor. Ganska lite mygg och knott. Vi såg inga lämlar och därmed heller inga fjällvråkar eller andra rovfåglar (förutom en kungsörn). Överlag var det lite fågel, förutom fjällripa där vi såg många bon och ungar. Gjorde flera fina växtfynd av bl a lappfingerört, fjällarnika, fjällblära och fjällklocka. Magnus
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014
- Trådstartare mb.plk
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Värmeslag i Sarek!
Var själv på en solotur 4-10 juli med början i Ritsem, Ruohtesvagge, Skarja, Bierkajaure, Slugga och Saltoluokta och det var nog första gången i mitt liv som jag har haft klar blå himmel och 25-30 grader i sju dagar på raken. Tyvärr har jag lite svårt att njuta av denna extremvärme. Håller med om att vattenflödet inte var så högt trots avsmältningen, fast vadet i Ruohtesvagge nära vattendelaren är inte min favorit. Mycket fjälllabb och fiskmås i Ruohtesvagge och en ett fjällvråkspar vid passet ner mot Khukkesvagge. Även stenfalk, störrestrandpipare, ljungpipare, ängspiplärka och lappsparv.
Var själv på en solotur 4-10 juli med början i Ritsem, Ruohtesvagge, Skarja, Bierkajaure, Slugga och Saltoluokta och det var nog första gången i mitt liv som jag har haft klar blå himmel och 25-30 grader i sju dagar på raken. Tyvärr har jag lite svårt att njuta av denna extremvärme. Håller med om att vattenflödet inte var så högt trots avsmältningen, fast vadet i Ruohtesvagge nära vattendelaren är inte min favorit. Mycket fjälllabb och fiskmås i Ruohtesvagge och en ett fjällvråkspar vid passet ner mot Khukkesvagge. Även stenfalk, störrestrandpipare, ljungpipare, ängspiplärka och lappsparv.
Tack för rapporten, låter som en bra tur. Åker själv upp den 28e juli för en 16 dagars vistelse i parken, himmelriket![]()
Åker själv 26/7 för en 12 dagars tur. Kanske vi ses
Åker själv 26/7 för en 12 dagars tur. Kanske vi ses![]()
Kanske det
Kanske detSer du en lång 25-åring med en arcteryx bora 95 säck så är det jag!
Själv kör jag med en blå Bora 80, vandrar med min dotter.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg