Korsa farled till havs?

Någon som har korsat farled till havs med pulka och skidor? Hur bär man sig åt? Vill kanske komma ut till Rödkallen i vinter. Något uppblåsbart och överlevnadsdräkt har jag tänkt på men har någon förslag vore det uppskattat.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Yepp. Ingen Lek. De här rännorna är nog 40 meter breda kanske +uppbrytning. Kände igen din första tråd. Den var just aktuell när jag var här sist. Svarar inte riktigt på min fråga. Kanske får börja exprimentera själv. /Jan
 
Rännor

är spännande att passera. Ibland är det lätt ibland omöjligt. Med skidor kan man jumpa rätt bra på flak om de är tillräckligt bäriga och fördelen med skidor är att vikten av skidåkaren kan fördelas över flera flak. Med koll på fartygstrafiken kan du passa på att passera en ränna ett dygn efter senaste fartygspassagen. Är isen 3 dm tjock eller mera så fryser flaken ihop relativt fort vid -10 grader och kallare.

Sannolikt är det betydligt lättare att passera någon av rännorna kring Rödkallen längre in än i närheten av fyrplatsen. Pålandsvind är förstås säkrare än frånlandsvind. Strömmarna är också en faktor.

Thure
 
Vill kanske komma ut till Rödkallen i vinter.
Tidigare vintrar har det funnits en isfärja för att ta sig över till Rödkallen. Du kan ju ringa Rödkallens fyrhotell och kolla hur det blir med isfärjan i vinter.

Båt är nog inte helt fel för att korsa råkar, eftersom det är ett väl utprovat sätt som fungerat i århundraden. Förr använde säljägarna i Rödkallentrakten s.k. fälbåtar för att ta sig över isar och råkar. På Åland har man tagit fram en modern version av fälbåt; flytspark (länk 1, länk 2).

Båt är jobbig att släpa på dock (du nämner skidor och pulka). Men man kanske kan släpa på en liten båt; en kajak. Jag såg ett program på TV om några som drog forskajak istället för pulka när de korsade Grönland. På slutet använde de kajakerna för forspaddling. Torrdräkt/överlevnadsdräkt är nog att rekommendera med liten båt.
 
Senast ändrad:
Jag googlade hittade och att SVT:s "Packat & klart" haft ett reportage om vinter i Luleå skärgård, bl.a. om Rödkallen och isfärjan.

Här är några bilder med traditionella redskap i Norrbottens skärgård för istransport och råkpassage; skredstång (lååånga mono-skis) och fälbåt:
imagehandler.ashx


imagehandler.ashx


I Mörön, Luleå, finns ett säljaktsmuseum där man kan lära sig mer om skredstång och fälbåt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips