korrdinater för anhöriga?

Visste vad jag skulle döpa tråden till, eller om det redan finns en tråd om detta i och med att jag inte vet vad det kan tänkas heta.

Om man går eller cyklar från A till B så skulle jag vilja att anhöriga skulle kunna se detta på nätet när de "loggar in" på en speciell? sida, var jag befinner mig.

Finns sådant? Som alltid helst gratis :) Vilken utrustning, sida behövs?

Latitude ligger i alla androidtelefoner. Knyt det till ett gmail-konto så kan du aktivera din egen sida och dela den.

Det kräver förståss att du kan ladda din batterislukande smartphone varje kväll.

Edit: Hittar ingen sida att dela ut. Däremot för du baka in en karta i din blogg eller hemsida och dela den adressen istället.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
...
Finns på marknaden bland annat men är inte gratis. Borde kunna gå att fixa med en smartphone om inte annat men det kräver tillgång till nätet för att det ska fungera isf
Ser intressant ut den produkten, men jag antar att en GPS-koordinat utan koppling till karta är rätt ointressant för gemene man. Kan dennas kopplas til något visuellt intressant utan att vara HTML-knåpare?

Addnature sa:
Track progress
Med spårningsfunktionen aktiverad skickar enheten iväg ett check-in meddelande var 10:e minut. Detta gör att dina anhöriga kan följa dig med hjälp av Google Earth. Du kan själv gå in i efterhand och se på kartan hur du har rört dig.

Står det hos Addnature. Jag har själv ingen erfarenhet av denna lilla manick men det bör gå alla tider att få det på en karta och inte bara som kordination. Om inte annat får man kordination så kan man själv skriva in dom på Google Maps så ser man var det är någonstans.

Sniklösning

Sms:a dina koordinater enligt ett förutbestämt format tex WGS84 (som det visas i Eniro kartor) till dina anhöriga. Sen får dom anhöriga gå in på Eniro kartor och tända GPS-koordinat. Sen flyttar dom den blåvita punkten och håller koll på koordinatvärdet. Zooma in för bättre noggranhet, flytta punkten, zooma in, flytta punkten osv tills värdet stämmer. Där är du!

Men du måste ju veta var du själv är förstås, annars kan du inte sms:a några koordinater.

Tackar för svar!

Fast det känns inte som det finns några optimala lösningar ännu. Vet någon hur det är med "footpoint"? Alltså GPS-grejen man fäster på skon för att sedan se hur man sprungit på en karta på nätet. Skulle det vara en möjlighet i detta fallet? Måste man själv manuellt gå in och uppdatera sträckan som man gjort? Hmm, hur attan skulle satelliten vet vem jag är annars.:cool:

Sportstracker

har jag i min Nokiatfn. Åtminstone tidigare fungerade det så att man valde själv om aktiviteten man var ute på lades ut direkt på nätet på Sportstrackers hemsida med karta och allt. Nu har man gjort om det hela till en Androidapp. Om funktionen finns kvar vet jag inte. Gå in och kolla! I övrigt är det en fantastisk app.
När det gäller SPOT så kan du följa ett par cyklister på denna länk http://www.thebigtrip.se/
Längst ner till vänster på sidan klickar du på "Följ oss via GPS" så ser du hur det funkar.

Sporty Pal är en gratis androiapp som ritar ut på karta (google maps) exakt var man har rört sig, hastighet, medelhastighet, höjd mm. Bara tryck på start när du börjar och stopp/ladda upp när du är klar. Finns det 3G-täckning så funkar det utmärkt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén