korrdinater för anhöriga?

Visste vad jag skulle döpa tråden till, eller om det redan finns en tråd om detta i och med att jag inte vet vad det kan tänkas heta.

Om man går eller cyklar från A till B så skulle jag vilja att anhöriga skulle kunna se detta på nätet när de "loggar in" på en speciell? sida, var jag befinner mig.

Finns sådant? Som alltid helst gratis :) Vilken utrustning, sida behövs?
 
Latitude ligger i alla androidtelefoner. Knyt det till ett gmail-konto så kan du aktivera din egen sida och dela den.

Det kräver förståss att du kan ladda din batterislukande smartphone varje kväll.

Edit: Hittar ingen sida att dela ut. Däremot för du baka in en karta i din blogg eller hemsida och dela den adressen istället.
 
...
Finns på marknaden bland annat men är inte gratis. Borde kunna gå att fixa med en smartphone om inte annat men det kräver tillgång till nätet för att det ska fungera isf
Ser intressant ut den produkten, men jag antar att en GPS-koordinat utan koppling till karta är rätt ointressant för gemene man. Kan dennas kopplas til något visuellt intressant utan att vara HTML-knåpare?
 
Addnature sa:
Track progress
Med spårningsfunktionen aktiverad skickar enheten iväg ett check-in meddelande var 10:e minut. Detta gör att dina anhöriga kan följa dig med hjälp av Google Earth. Du kan själv gå in i efterhand och se på kartan hur du har rört dig.

Står det hos Addnature. Jag har själv ingen erfarenhet av denna lilla manick men det bör gå alla tider att få det på en karta och inte bara som kordination. Om inte annat får man kordination så kan man själv skriva in dom på Google Maps så ser man var det är någonstans.
 
Sniklösning

Sms:a dina koordinater enligt ett förutbestämt format tex WGS84 (som det visas i Eniro kartor) till dina anhöriga. Sen får dom anhöriga gå in på Eniro kartor och tända GPS-koordinat. Sen flyttar dom den blåvita punkten och håller koll på koordinatvärdet. Zooma in för bättre noggranhet, flytta punkten, zooma in, flytta punkten osv tills värdet stämmer. Där är du!

Men du måste ju veta var du själv är förstås, annars kan du inte sms:a några koordinater.
 
Tackar för svar!

Fast det känns inte som det finns några optimala lösningar ännu. Vet någon hur det är med "footpoint"? Alltså GPS-grejen man fäster på skon för att sedan se hur man sprungit på en karta på nätet. Skulle det vara en möjlighet i detta fallet? Måste man själv manuellt gå in och uppdatera sträckan som man gjort? Hmm, hur attan skulle satelliten vet vem jag är annars.:cool:
 
Sportstracker

har jag i min Nokiatfn. Åtminstone tidigare fungerade det så att man valde själv om aktiviteten man var ute på lades ut direkt på nätet på Sportstrackers hemsida med karta och allt. Nu har man gjort om det hela till en Androidapp. Om funktionen finns kvar vet jag inte. Gå in och kolla! I övrigt är det en fantastisk app.
När det gäller SPOT så kan du följa ett par cyklister på denna länk http://www.thebigtrip.se/
Längst ner till vänster på sidan klickar du på "Följ oss via GPS" så ser du hur det funkar.
 
Sporty Pal är en gratis androiapp som ritar ut på karta (google maps) exakt var man har rört sig, hastighet, medelhastighet, höjd mm. Bara tryck på start när du börjar och stopp/ladda upp när du är klar. Finns det 3G-täckning så funkar det utmärkt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.