Koppla engångsgasflaskor till äldre gasolkök

Jag har kommit över ett äldre tvålågigt gasolkök av märket Sievert, liknande Primus Valhall, avsett för anslutning till påfyllningsbara gasolflaskor (typ de blå 2kg-flaskorna). Nippeln sitter monterad på en vanlig röd gasolslang. Kan man få tag på en nippel för att ansluta köket till en vanliga engångsbehållare, typ primus?

Någonting i stil med flaskanslutningen på denna brännare:
LM2013MA.gif


/Ola
 
Fogas

Blå Primus gasolflaskor innehåller propan som har andra egenskaper än butan och propan/butan blandningar som finns i engångsflaskor.

I egenskap av ”samlare” http://home.swipnet.se/brune/kok.html så får jag rätt så många privata frågor om olika köks funktion. Men för att ingen ska göra något farligt brukar jag rekommendera att kolla med Fogas http://www.fogas.se/ där dom har gasol som jobb och bör veta vad som går och vad som inte går.


Per
 
Per gav ett godt råd. Sievert anvender propan uten tryck-regulator, som har ett høgere tryck enn butan/propan mix eller butan som anvendes i engangs flaskene. Det vill bli komplisert att bygge om. derimot finns koplinger for att anslute till ordinare gasolflaskor e.g. 11 kg gasolflaska.

dsk
 
dsk; sa:
Per gav ett godt råd. Sievert anvender propan uten tryck-regulator, som har ett høgere tryck enn butan/propan mix eller butan som anvendes i engangs flaskene. Det vill bli komplisert att bygge om. derimot finns koplinger for att anslute till ordinare gasolflaskor e.g. 11 kg gasolflaska.

dsk

Borde väl vara tvärt om va? Trycket i gasflaskan bestämms alltid av omgivande temperatur, det är alltså alltid samma tryck i olika behållare (förutsatt samma blandning naturligtvis, vilket iofs inte alltid är fallet).

Butan 208,0 kPa vid 20°C

Propan 833,0 kPa vid 20°C

80/20 blandning 708,0 kPa vid 20°C

Flaskor från blå eller silverprogrammet är tänkta att användas med tryckregulator som sänker trycket fram till brännaren. Engångsflaskorna däremot har ingen sådan och torde därför hålla ett högre tryck fram till brännaren. Brännarnas konstruktion borde vara anpassad härefter. Gissningsvis har ett friluftskök för engångsbehållare en trängre ventil.

Jag antar det mesta här, någon med mer information om själva konstruktionerna får gärna rätta mig.
 
Ett Sievertkök har nog ingen tryckreducering mellan flaska och kök, utan en brännare som är anpassad för högtryck. Däremot finns det andra ännu mer stationära kök för båtar, sommarstugor och husvagnar som är avsedda för de stora silverfärgade flaskorna och tryckregulator - så att trycket fram till brännaren måste vara lågt.

Har pysslat lite med såna kök och fick till det rätt, men det är många år sen så lita inte på vad jag säger...
 
Propan vs. butan

Knyckt från ett uppslagsverk


gasol, (förkortning för gasformiga olefiner), handelsnamn för petroleumgas. Den består av propan och butan, som erhålls vid raffinering (destillering) av råolja. Internationell benämning är LPG (liquefied petroleum gas). Den används som bränsle i industri, hushåll och inom fritidssektorn (campingkök, uppvärmning av husvagnar, båtar etc.). I vissa länder utnyttjas den även som bilbränsle. Gasol komprimeras till flytande form vid relativt lågt tryck och distribueras i metallflaskor. Butan har hög kokpunkt och ger således inget högt tryck, varför den kan förvaras i lätta och billiga engångsförpackningar (vanligen gulmålade). Propan har lägre kokpunkt och ger därför högre tryck, varför den måste förvaras i starka stålflaskor (blå för campingbruk, grå för hushålls- och industribruk). Gasol är inte giftig, men dödsolyckor p.g.a. syrebrist har inträffat, t.ex. då gasolelement använts i små slutna utrymmen.
 
brandmansmicke; sa:
dsk; sa:
Per gav ett godt råd. Sievert anvender propan uten tryck-regulator, som har ett høgere tryck enn butan/propan mix eller butan som anvendes i engangs flaskene. Det vill bli komplisert att bygge om. derimot finns koplinger for att anslute till ordinare gasolflaskor e.g. 11 kg gasolflaska.

dsk

Borde väl vara tvärt om va? Trycket i gasflaskan bestämms alltid av omgivande temperatur, det är alltså alltid samma tryck i olika behållare (förutsatt samma blandning naturligtvis, vilket iofs inte alltid är fallet).


Butan 208,0 kPa vid 20°C

Propan 833,0 kPa vid 20°C

80/20 blandning 708,0 kPa vid 20°C

Flaskor från blå eller silverprogrammet är tänkta att användas med tryckregulator som sänker trycket fram till brännaren. Engångsflaskorna däremot har ingen sådan och torde därför hålla ett högre tryck fram till brännaren. Brännarnas konstruktion borde vara anpassad härefter. Gissningsvis har ett friluftskök för engångsbehållare en trängre ventil.

Jag antar det mesta här, någon med mer information om själva konstruktionerna får gärna rätta mig.

Sieverts gamla brennare anvendte icke tryckreduction på propan, altså et rett høgt tryck. Om apparatet hade hatt tryckregulator så kunde man bre anvende en overgang (adapter) for flask.-anslutningen.

dsk
 
Tack

Tack för alla svar. Jag har lagt ner projektet. Om jag verkligen skulle behöva köket någon gång får jag skaffa en riktig gasolflaska, eller byta brännarna i köket mot några billiga brännare för engångflaskor (det är trots allt ett ganska bra vindskydd bortsett från vikten).
 
Re: Tack

olasy; sa:
Tack för alla svar. Jag har lagt ner projektet. Om jag verkligen skulle behöva köket någon gång får jag skaffa en riktig gasolflaska, eller byta brännarna i köket mot några billiga brännare för engångflaskor (det är trots allt ett ganska bra vindskydd bortsett från vikten).

En beg flaska får du hos noen som skal ha mer moderna kök, eller en soptipp.

dsk
 
Re: Re: Tack

dsk; sa:
olasy; sa:
Tack för alla svar. Jag har lagt ner projektet. Om jag verkligen skulle behöva köket någon gång får jag skaffa en riktig gasolflaska, eller byta brännarna i köket mot några billiga brännare för engångflaskor (det är trots allt ett ganska bra vindskydd bortsett från vikten).

En beg flaska får du hos noen som skal ha mer moderna kök, eller en soptipp.

dsk

Det finns ett antal storlekar på blå propanflaskor som utgått ur retursystemet, och som dom vägrar att fylla, även om du är villig att få tillbaka din ”egen” flaska.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
masssken Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd Kök och brännare 6
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 3
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.