Kontaktproblem 60csx

Hej!
Är det nån som vet varför jag inte kan få kontakt med mapsource eller Nrout?

Jag har kontakt så att jag kan ta emot och sända kartor waypoints och rutter men när jag ska starta tracking på gps fliken i mapsource står det bara "trying garmin format" och inget mer händer,
samma i Nroute det står bara "söker sateliter"

jag har prövat både med usb kabel och datakabel (comport) men inget hjälper. Jag är inte så hemma på detta då jag är nybörjare, så nån kanske vet om det är nån inställning eller om min gps bara inte funkar med den funktionen.

Skulle vara kul att kunna ha med bärbara datorn och kunna navigera efter den istället för den lilla rutan i gps:n.

Annars är jag nöjd med min nya leksak/Peter

Mapsource versjoner etter 6.5 har ikke sanntidstracking.
Så du må innstallere 6.5 for å kunne bruke Pcen som skjerm for GPsen.

Mener å ha lest et eller annet sted at X seriene har problemer med nRoute. Huaker ikke hva problemet er/var.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
NMEA

Måste man inte ställa om interface från Garmin till NMEA i GPSen, för att GPSen ska börja sända sin position ?

Jag har aldrig provat eftersom jag inte har någon bärbar dator, men jag har för mig att det står att läsa i manualen.

Per

Jag tror inte det spelar nån roll vilken karta man har, Mapsource ska väl ändå kunna få kontakt med sateliterna genom gps:n

Re: NMEA

Brune; sa:
Måste man inte ställa om interface från Garmin till NMEA i GPSen, för att GPSen ska börja sända sin position ?

Jag har aldrig provat eftersom jag inte har någon bärbar dator, men jag har för mig att det står att läsa i manualen.

Per

Jag´har prövat med det och det hjälpte inte. Men det kan ju vara att det är problem med x-serien som braute skriver.

Jag ska pröva med en 60Cs jag har en kompis som har en sån,
men det tar ett tag innan jag hinner med det, sticker till Schweiz på Lördag morgon med bil så det hade vart bra om jag fick det och funka, men nu hinner jag inte rackla nå mer innan dess....

x seriene har en modifisert USB interface protocol som ikke virker korrekt mot nRoute.

Det ser ikke ut til at dette er ordnet i firmware v2.5 .

Kartorna måste låsas upp

Du har inte nämnt vilka kartor du har. För CitySelect, så vad jag minns kräver nRoute två saker för att funka:
1) Installerade och upplåsta kartor på PC
2) Kontakt med den GPS som kartorna är upplåsta för via USB eller seriell med Garmins protokoll
Detta har antagligen tillkommit för att minska piratkopiering.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips