kondensering neråt vintertältning

Har varit o vintertältat i Jämtland i förra veckan. Kallaste natten smekte termometern -30 graders sträcket. Inga problem i sovsystemet alls. Dock upptäckte jag en grej som skulle kunna åtgärdas (för säkerhets skull). Kondenseringen nedåt var påtaglig. Bra tips på hur man åtgärdar? Uppenbart behöver luften cirkulation...men hur? Klymit? Sover på exped downmat UL 7.
Tack för tips.
 
Senast ändrad:
Vid -30 brukar utandingsluften ånga ut från sovsäcken och efter 20-30cm snöa ned på inredningen om det är det du menar?

Det kan ju vara en hel del snö...men när det är -30 så är luften torr.
Kliv ur säcken,öppna ventiler fullt och kör fullt med brännaren , det avdunstar och sticker direkt.
 
Nej, inte det jag menar. Tycker det är rätt mycket kondens under liggunderlaget/madrass och det är inte kiss :-D.
Ventiler alltid öppna fullt. Har inga problem med kondens uppe på sovsäcken.
 
Fan garanterat kiss - BLÖJA

Haha

Om du menar mellan tältduk och liggunderlag , det är för att det läcker igenom värme och det enda som duger då är mera liggunderlag.
Ett uppblåsbart och sedan cellplast uppe på t.ex
 
Hmm. D va d jag misstänkte, om liggunderlag - inte mer blöja (även om d skulle underlätta för d suger att springa ut o pinka i -30).
Betyder inte den kondenseringen oxå att jag "förlorar" värme nedåt istället för att behålla allt jag alstrar inuti mitt sovsystem? Som skrivit så var tempen inga problem och det är kittlande att föreställa sig hur kallt man klarar, men inget jag nödvändigtvis måste ta reda på. Eller vill jag hellre ha daggpunkten utanför sovsystemet hellre än innanför?
 
Man förlorar ofta alltid mer värme nedåt då sovsäcken är komprimerad och liggunderlag alltid har högre densitet än en sovsäck och därmed högre värmeöverförning.

Så länge du inte fryser så är det inte så viktigt att göra nått åt iaf.

Är det varmt ute som t.ex -5,-10 så kan det dock bli ett större problem med mer eller mindre översvämning under liggunderlaget.

Ett uppblåsbart typ kanaltyp med nära noll värmeisolering löser iaf biffen - din kroppsvärme når knappt ned på snön då
 
Som jag skrev i första inlägget så sover jag på ett exped downmat ul 7 (uppblåsbart, kanaltyp, med dun). Finns knappt bättre liggunderlag - därav funderingen.
Snön under tältet smälte och blev så klart is när jag inte längre låg kvar. Eftersom det inte var ett problem, den här gången, gjorde jag inget åt saken. Däremot äre bra att veta om andras lösningar - varken lägger eller ligger ogärna på dubbla uppblåsbara liggunderlag.
 
Du får säkert lite tips här men har du cellplast uppe på så minskar problemet.(du behöver inte det tjockaste som finns) , granris under tältgolvet är också en grej.

Problem blir det ju om tältet fryser fast när man klivit upp - lite räppel och pilla bort det skonsamt förutom att lägga sig och "sova" nån timma...
 
Kan bara gissa att det släpper igenom värmen ifrån kroppen ....
Vid de temp. Så hade jag kanske haft ett 9 cm för man släpper ju ut lite luft så att det inte blir så hårt och då blir det ju inte så tjockt med isolering.
 
Vi kör med detta.....

Hejsan,

Det kalla tätlgolvet är ett klassiskt problem på vintern. Inte bara att det blir fuktigt under liggunderlagen, dessutom tycker i alla fall jag att det minskar mysighetsfatorn när man t.ex sitter på kvällen och läser en god bok i dunstället. så vi har införskaffat exped´s trevliga "tent carpet", se länken nedan. Funkar hur bra som helst och är väl värt sina 260 gram :)

http://www.exped.com/sweden/en/product-category/mats/doublemat-evazote

/ Stefan
 
Kondenseringen sker mot det kalla golvet och beror inte alls på läckage av värme genom liggunderlaget.

Finns nån gammal tråd om att snön smälter mindre under tjocka och välisolerade liggunderlag.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.