Komponenter vs kolfiberram

Hej

Jag står i ett val i mitt cykelköp, om vad som både ger mest för pengarna men som också är "viktigast" Bra växlar m.m eller en mer lekfull ram?

Antingen köper jag en lite dyrare kolfibercykel som dock inte har lika fina komponenter - Tiagra/105.. eller så köper jag en fin aluminiumcykel med bättre/finare komponenter - 105/ultegra.

Scott cr1 comp
http://www.scott-sports.com/us_en/product/9089/45084/cr1_comp

Scott speedster s20
http://www.scott-sports.com/us_en/product/9091/45151/speedster_s20


Vad är bäst att sattsa på för en nybörjare som jag?.. Som ska använda den som ett rent träningsredskap.

Är det bättre att ha en alumiuniumcykel med 105/ultegra komponenter eller är det tvärtom att det blir en roligare cykling med en kolfiberram med som dock inte har lika bra komponenter tiagra/105?

Vad tycker ni är den stora skillnaden på en tiagra växel och en ultegra i känsla?
Jag tycker inte jag har fått något riktigt bra svar när jag har pratat med säljare i butiker.

Mycket tacksam för svar =)
 
Att köpa en kolfiberhoj som nybörjare känns väl lite overkill?

Jag tror inte du kommer påverkas nämnvärt av de sparade grammen, däremot kommer du uppskatta växlar som funkar bättre/känns distinktare vid växling.

Jag hade satsat på alu-ramen helt klart. (hade nog inte lagt så mycket pengar heller iofs, utan tittat på beg marknaden eller i de lägre prisklasserna för att senare uppgradera om man verkligen känner att det behövs/är motiverat).

Men du kanske har cyklat mycket innan trots att du kallar dig nybörjare?

/Erik
 
Om det du skriver om nybörjare äger sin riktighet tycker även jag att du skall satsa på en begagnad racer med bra komponenter. Givetvis i storlek som passar din kropp. Det senare är viktigare än både ram och komponenter.
Så mitt råd blir en stålram, i rätt storlek, med bra komponenter på.
 
Cr1

är lättare enligt spec. Men om det stämmer...?

CR1 9-delat med Tiagrareglage.

Speedster S20 10-delat med 105 reglage.

Provcykla! Ta den ram som passar dig bäst.

Personligen skulle jag förmodligen välja CR1 tycker inte att 10-delat innebär någon avgörande skillnad.

105-reglage har fått bra kritik. Tiagrareglage vet jag inte så mycket om.

Bakväxeln är hur som helst billig och det torde vara tveksamt om du märker någon skillnad på just den om du har samma reglage på två cyklar.

Thure
 
Jag har kört på en gammal 80tals racer i stål ,ca ett år och vill nu kitta mig med någon mer modern pjäs.

Det jag är osäker på är om cr1'ans komponenter inte lever upp till priset på cykeln dvs att jag mest betalar för att få en kolfiberram mer än att få en riktigt bra cykel (ram,hjul,komponenter m.m).

För visst är en kolfiber ram mer lekfull och roligare?
Jag köper den här cykeln med tanken att jag ska utvecklas med cykeln och kunna ha den en längre tid.

Hur stor skillnad tror ni att det är känsla, livslängd osv mellan cyklarna?
 
Senast ändrad:
CR 1 Compen är en riktig karamell. Tycker att en hoj ska vara vacker att se på og. Det var inte det du frågade om, men..................
 
Kolfiber

Jag rekommenderar CR1an, åtminstone om du inte är >195cm och >100kg, aluramen skall vara stabilare.
Däremot skulle jag DIREKT byta till bättre däck, dessutom i 25mm om du väger >60 65kg.

Även hjulen förtjänar att bytas till bättre, precis som sadel o styre.
Men så är det ju alltid när man köper en färdig cykel.

105 kommer i en ny variant from nästa år, därför kommer årets att se 'gammal' ut.
Men vill du byta Tiagra -> 105 2010 kommer den säkert att finnas på rea.
Förutom STi-reglagen är det ffa framväxling/vevparti + bromsar som förändras till 2011.

Men CR1-ramen är såpass bra att den förtjänar, minst, Ultegra 6700 som finns att köpa redan nu.
 
Aluminium

I senaste numret av tidningen Kadens testas ett antal Ultegra-utrustade cyklar. Jag vill minnas att vinnaren är testets billigaste cykel, en Canyon alu-hoj, och att Cannondales Caad9 kommer tvåa. En bra alu-ram borde alltså absolut kunna vara ett alternativ till coolfiber. Dock skriver C´dale uttryckligen någonstans i sin "Bicycles Owner´s Manual" http://www.cannondale.com/gbr/eng/Instructions att man kompromissat livslängd/hållbarhet till förmån för låg vikt. Ha det i åtanke om du vill skaffa en ram att ha "for life".
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.