Komponenter till nytt bakhjul?

Direktkontakt med Shimano?

ipg289h; sa:
...
Shimano är långt ifrån lika trevliga att ha att göra med. De kan vara högst ojämna. Är särskilt missnöjd med deras XT framväxlar, som alltid tycks bli skramliga. Å andra sidan har de en gång på mindre än en dag genom en LBS leverat tämligen udda reservdelar till mina gamla 747or. Något jag var mkt nöjd med.
....

Blandar du inte ihop lite i texten ovan?

Produkterna utvecklas och tillverkas av Shimano men distribueras i Sverige av generalagenten, http://www.hallmansports.se, som också har hand om reservdelarna för svenska cykelhandslare.

Eller menar du att du kontaktade Shimano direkt, i Japan eller europakontoret i Holland, och att Shimano skickade reservdelarna till dina 747or?

Hallman har inte det bästa ryktet bland de cykelhandlare jag har pratat med och om man jämför Shimano-priser i andra länder, tex Tyskland, så verkar de dessutom 'salta' priserna rejält.
Hallmans har dessutom mer än Shimano-prylar......

/Håkan

Re: Direktkontakt med Shimano?

HåkanC; sa:
Blandar du inte ihop lite i texten ovan?

Produkterna utvecklas och tillverkas av Shimano men distribueras i Sverige av generalagenten, http://www.hallmansports.se, som också har hand om reservdelarna för svenska cykelhandslare.

Nej jag blandar inte ihop saker. Det är skillnad på Shimano och Chris King. Shimano är en jättekoncern, i Sverige går man normalt genom LBS, och har direkt ej kontakt med Shimanofolket. Chris King har däremot mycket direkta kundkontakter. När det gäller Shimano finns en enorm spännvidd i produktutbudet och tendenser till monopolbildning snarlika microsofts. Vissa produkter är jättebra. Andra är mediokra eller usla.

När det gäller Hallman kan jag bara rapportera goda erfarenheter, kanske p g a att jag är uppsalabo och Hallman har huvudkontor och lager i Uppsala, pajar något har det (hittills!!!) gått att få en reservdel omedelbart jar har aldrig behövt låta cykeln stå mer än en dag.

Per

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: XT-nav

Pask; sa:
Min erfarenhet av LX och XT-nav är att de inte alltid är optimalt justerade från fabrik. Ett lite för hårt åtdraget lager resulterar ganska snabbt i en förstörd kona.

Peter

Antagligen har jag då råkat ut för ett sådant nav. Mitt är iofs ett Deorenav som följde med cykeln men att det redan efter ca 250-300 mil ser ut som det gör tycker jag är dåligt. Värt att nämnas är att det är nog knappt 50 mil som varit i terrängen och resten på landsväg...

Fortsätter med ännu en fråga gällande ett annat nav. Denna gången är det nav från Promax med beteckningen DB 910.
Någon som vet något om kvaliten på dessa?

/Ola

Re: XT-nav

Pask; sa:
Min erfarenhet av LX och XT-nav är att de inte alltid är optimalt justerade från fabrik. /QUOTE]

Det är nog inga nav. På ett nytt hjul sätter de sig i någon mening. CK-nav justerar man efter 8-10 timmar, och möjligen ytterligare någon gång. Det är lätt att göra. När de en gång är inkörda kan de gå hur långt som helst utan justering.

Möjligen dras nav för hårt på fabrikssammansatta cyklar, eftersom de vet att många aldrig bryr sig om efterjusteringen.

Per

Re: Direktkontakt med Shimano?

HåkanC; sa:
Hallman har inte det bästa ryktet bland de cykelhandlare
/Håkan

Du ha inte haft att göra med tomtarna på Cycle Europe hör jag

Vadå salta? Det är det ju en rätt stabil skatt på konsumtion i det här landet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips