Komplettera matpackningen i Jotumheimen

Vi planerar en veckas vandring i Jotumheimen mot i mitten av Augusti, vi ska bo i tält men funderar på om vi kan vara lite lata när det gäller matpackningen.

Kan man köpa mat längst vägen, det finns ju en hel del fjällstationer och jag gissar att vi kommer passera några av dem ?

En viss del av maten tar vi med oss men det skulle vara bekvämt :) om man kunde köpa lite medans man vandrar.

Frank
 
Det finns en selvbetjent hytte i Jotunheimen, Olavsbu. Är du medlem i DNT eller STF kanske du kanske proviantera där - tror inte man måste betala dagavgift e.d. Men mitt intryck är att det är mycket konserver och slikt, inte så kul att bära. Iövrigt är min erfarenhet att du inte kan köpa ngn mat värd namnet på hyttene. Tältet betraktas som snyltare. Jag har t ex aldrig fått svar
när jag skrivit till DNT:S medlemsföreningar och frågat om vissa varianter utanför lederna.

Men mat för en vecka ska väl inte vara så märkligt att bära? Jag har som mest burit för 12 dagar i Norge och jag vill minnas att säcken vägde 17 kg. En vecka klarar man med mindre än 14 kg.
 
Det finns en selvbetjent hytte i Jotunheimen, Olavsbu. Är du medlem i DNT eller STF kanske du kanske proviantera där - tror inte man måste betala dagavgift e.d. Men mitt intryck är att det är mycket konserver och slikt, inte så kul att bära. Iövrigt är min erfarenhet att du inte kan köpa ngn mat värd namnet på hyttene. Tältet betraktas som snyltare. Jag har t ex aldrig fått svar
när jag skrivit till DNT:S medlemsföreningar och frågat om vissa varianter utanför lederna.

Men mat för en vecka ska väl inte vara så märkligt att bära? Jag har som mest burit för 12 dagar i Norge och jag vill minnas att säcken vägde 17 kg. En vecka klarar man med mindre än 14 kg.

Tackar för det, det är väl som du säger inte så mycket extra att bära, så man får väl plocka med sig den egna packningen hemifrån. Tänkte mest på hur bekväm man kunde vara och eventuellt plocka med sig lite extra 'lyx' :)
/Frank
 
De dagarna som du vet ni ska passera en av stugorna kan ni ju beräkna maten efter det.

Det finns mat i alla stugorna (Olavsbu får man laga själv dock för jag tror inte Sven gör det åt er) :)

I Gjendebu kan man om man känner att man är värd det, ta en 3 rätters och en starköl.
 
I två av de bemannade fjällstationer/stugor som passerades i Jotunheimen upptäckte jag att de överhuvudtaget inte sålde gas, vilket kan vara bra att veta. Nu räckte medhavd gas till alldeles utmärkt men jag hade för min del kalkylerat med att kunna köpa nytt vid behov.
 
I två av de bemannade fjällstationer/stugor som passerades i Jotunheimen upptäckte jag att de överhuvudtaget inte sålde gas, vilket kan vara bra att veta. Nu räckte medhavd gas till alldeles utmärkt men jag hade för min del kalkylerat med att kunna köpa nytt vid behov.


Det är precis som jag sa: tältare är ointressanta (minst sagt) för DNT.
 
I två av de bemannade fjällstationer/stugor som passerades i Jotunheimen upptäckte jag att de överhuvudtaget inte sålde gas, vilket kan vara bra att veta. Nu räckte medhavd gas till alldeles utmärkt men jag hade för min del kalkylerat med att kunna köpa nytt vid behov.

Jag pratade med Gjendebu idag. De säljer. Enligt mig ett bra ställe att utgå från
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...