Kompakt regnställ

Hejsan!

Drar till fjälls nästa vecka och behöver införskaffa ett regnställ som inte tar hela ryggsäcken i anspråk...
Det jag vill ha är relativt låg vikt, men behöver inte vara toklätt, samt att jacka och byxa ska ta liten plats efter att de har packas ned i packpåse. Sen hade det ju varit trevligt om det inte kostar överdrivet mycket, men samtidigt inte budgetkvalité....
Kommer ni på några spontana förslag utifrån min kravspec.?

Vänligen
anejon

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Sikta på min. 20 000 mm vattenpelare, om du vill att regnstället ska hålla för en hel vandringsdags slagregn. Gärna också kring 20 000 g/m2/24h ånggenomsläpplighet ("andning") för att slippa bli bli våt inifrån, men det är ju mer av en trivsel- och prisfråga.
Det är svårt att förena hög ånggenomsläpplighet med hög regntäthet. Lika svårt att förena låg vikt med hög slitstyrka. Billigare jackor kan vara väl så regntäta (barn-galon är ju supertätt :)), men då i gengäld "andas" sämre och/eller är tyngre.
2,5- eller 3-lagersjackor i Pertex Shield+ brukar kunna uppnå värden ovan vid bibehållen låg vikt utan att kosta skjortan, men det finns fler fabrikat. Du kan se många av den sorten bland de första ca 20 jackorna här, om du ställer visningen på "lightest > heaviest".

Norröna Bitihorn dri1

Inte det billigaste stället, men förmodligen ett av de mest prisvärda. Mycket lätt och kompakt, och med suverän kvalitet och genomtänkta detaljer. Funkar till det mesta.

Hur liten plats tar det när det ligger i påse?
Detta underställ har ju ett löst mesh-foder, så inte av den mest kompakta sorten.
Sen såg jag att det pallar för ca 5000 vattenpelare, innebär det att man fixar ett ordentligt regnväder under några timmar?
Min egen regnjacka ska enligt tillverkaren hålla 20 000 mm VP, och den håller - i nyimpregnerat tillstånd - precis för en dagsetapp (10-12 timmar), om det ösregnar och blåser starkt samtidigt. Senare än så är det inte bara ev. svaga punkter (blixtlås, sömmar, ställen man gnider mot ryggsäcksremmar) som börjar släppa in vatten, utan även de ytor, som träffas med störst kraft av de vinddrivna vattendropparna. Inte så mycket att kläderna under blir genomsura, men det är helt tydligt att jag inte hade kunnat vandra i samma väder i tio timmar till.

Men det är oftast inte tyget som är den svagaste länken, utan utförandet. Min dotter har haft Itabs regnbyxor (samma vattenpelare men en nu utgången modell utan meshfoder), och de läckte längs hela mittsömmen från dag ett. Samma med det utbytesexemplar hon fick efter att hon reklamerat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips