Kommentarer kring min Sarekrutt önskas!

Hej!

Jag och en vän ska ut och fjällvandra i Augusti, och jag sitter nu och spånar på olika rutter och skulle behöva feedback av folk som gått liknande tur förut.

Vi kommer köra bil upp ifrån Umeå, och har cirka 6 vandringsdagar. Min plan är som följer:

Bil tidigt från Umeå, hoppas på att anlända i ritsem innan kl 14, och ta båten till änonjalme. Därefter följa padjelantaleden så långt vi hinner och slå läger för kvällen. Sedan runda Akka, in i Sarek och följa Ruohtesvagge till Skarja, o där svänga in i Guohpervagge västerut och på något vis ansluta till Padjelantaleden igen, o vandra tillbaka till Ritsem.

Finns det folk här som gjort liknande tur? Klarar vi detta på 6 vandringsdagar? Hur ser det ut med svåra vad? Var är det lämpligt att återansluta till Padjelantaleden efter Guohpervagge?

Slutligen, detta är på väldigt tidigt planeringsstadie. Har ni förslag på andra roligare/vackrare rutter så är jag jättetacksam för det. Enda kravet är att vandringen ska utgå och sluta vid samma punkt och vara cirka 6 dagar.


MVH
 
Ett annat alternativ är ju att istället för Guohpervagge gå via Alggavagge till Staloluokta och helikopter tillbaka till ritsem.
 
Var är det lämpligt att återansluta till Padjelantaleden efter Guohpervagge?

Efter Guohpervágge ligger ett vattendrag i vägen mot Padjelanta. Jag rekommenderar att ni går norrut och på västra sidan av Gisuris. Och sedan ansluter vid Treparksmötet.

Men personligen skulle jag gå en sådan rundtur åt motsatta hållet. Det är en fin tur, och börjar ni med att gå in vid Treparksmötet så blir början behaglig.

Hälsar Hans
 
Kan ju gå in vid Suorva och över Stora sjöfallet till niak och sedan Ruothesvagge och via Bierikjavvre tillbaka till Suorva
 
Efter Guohpervágge ligger ett vattendrag i vägen mot Padjelanta. Jag rekommenderar att ni går norrut och på västra sidan av Gisuris. Och sedan ansluter vid Treparksmötet.

Men personligen skulle jag gå en sådan rundtur åt motsatta hållet. Det är en fin tur, och börjar ni med att gå in vid Treparksmötet så blir början behaglig.

Hälsar Hans

Tack för svaret! Tror du det går att genomföra denna tur på 6 dagar utan att behöva stressa fram? Har försökt mäta avståndet på lantmäteriets hemsida, och får det till cirka 9 mil. Borde vara rätt lagom.

Kan ju gå in vid Suorva och över Stora sjöfallet till niak och sedan Ruothesvagge och via Bierikjavvre tillbaka till Suorva

Tack för tipset! Ska läsa lite om den sträckan också!



Fler kommentarer och tips uppskattas!
 
6 dagar är vad denna vandring tar utan marginal för väder, krämpor eller ev missade avgångar från Änonjalme. Min rekommendation är att lägga till någon extradag som marginal.
Du avviker och ansluter till Padjelanaleden på samma ställe, dvs treparksmötet. På detta sett slipper du även de svåra vaden. Resterande vad är normalt okomplicerade om man tar det metodiskt och lungt.
Skarja-Treparksmötet via Gouphervagges tar en halv dag längre tid än via Routesvagge vilket ni måste ta med i planeringen. Mellan Skarja och ingången till Gouphervagges håller ni höjd så slipper ni videt längre ner i Rapadalen.
 
6 dagar är vad denna vandring tar utan marginal för väder, krämpor eller ev missade avgångar från Änonjalme. Min rekommendation är att lägga till någon extradag som marginal.
Du avviker och ansluter till Padjelanaleden på samma ställe, dvs treparksmötet.

Det här med en extradag är kloka ord. I boken Vandringsturer i Sarek (som jag själv råkar ha skrivit) är turen via Treparkmötet (2 ggr) angiven till 10,7 mil (förvisso via Kisurisstugan så man kan räkna bort 2-3 km). Jag var generös med tiden och angav 8 dagar + extratid eftersom boken till stor del är skriven för ovana sarekvandrare. Jag föreslog också hur turen kan förkortas, vilket ni bör tänka på om väder och annat inte är perfekt. Det är enkelt att göra sådana förkortningar på denna tur.

En som berättat om denna tur i sin utsidan-blogg är Örnsätrarn. På tillbakavägen gick han och hans följeslagare via västsluttningen av Áhkká (detta förkortar turen med ca 10 km). Av olika orsaker tog de mycket gott om tid på sig. Du kan läsa avsnittet här:
https://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/fyra-gubbar-i-sarek-4-resten.htm

Lycka till med planeringen!
/Hans
 
Är ni ovana vid vad är min rekommendation att följa Padjelantaleden till treparksmötet för att kunna utnyttja bron och slippa vada Sjnjuvtjudisjåhkå. Att vandra Routesvagge på södra sidan vattendragen är lätt och ni undviker svårare vad.
 
6 dagar är vad denna vandring tar utan marginal för väder, krämpor eller ev missade avgångar från Änonjalme. Min rekommendation är att lägga till någon extradag som marginal.
Du avviker och ansluter till Padjelanaleden på samma ställe, dvs treparksmötet. På detta sett slipper du även de svåra vaden. Resterande vad är normalt okomplicerade om man tar det metodiskt och lungt.
Skarja-Treparksmötet via Gouphervagges tar en halv dag längre tid än via Routesvagge vilket ni måste ta med i planeringen. Mellan Skarja och ingången till Gouphervagges håller ni höjd så slipper ni videt längre ner i Rapadalen.

Ja, vi har egentligen 7 dagar till förfogande. Det var därför jag sökte efter en 6-dagarsrutt, då jag förstått att en bonusdag alltid är värdefullt :) Tack för informationen! Det är guld värt!

Det här med en extradag är kloka ord. I boken Vandringsturer i Sarek (som jag själv råkar ha skrivit) är turen via Treparkmötet (2 ggr) angiven till 10,7 mil (förvisso via Kisurisstugan så man kan räkna bort 2-3 km). Jag var generös med tiden och angav 8 dagar + extratid eftersom boken till stor del är skriven för ovana sarekvandrare. Jag föreslog också hur turen kan förkortas, vilket ni bör tänka på om väder och annat inte är perfekt. Det är enkelt att göra sådana förkortningar på denna tur.

En som berättat om denna tur i sin utsidan-blogg är Örnsätrarn. På tillbakavägen gick han och hans följeslagare via västsluttningen av Áhkká (detta förkortar turen med ca 10 km). Av olika orsaker tog de mycket gott om tid på sig. Du kan läsa avsnittet här:
https://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/fyra-gubbar-i-sarek-4-resten.htm

Lycka till med planeringen!
/Hans

Tack för den länken! Mycket värdefullt! Jag tycker 10.7 låter lite mycket? Om du kollar hur jag mätt, är det något som inte stämmer? Får det ungefär till 9.4 mil? Men kanske beror på att man inte vandrar lika "rakt" sar.jpg
 
Tack för den länken! Mycket värdefullt! Jag tycker 10.7 låter lite mycket? Om du kollar hur jag mätt, är det något som inte stämmer? Får det ungefär till 9.4 mil? Men kanske beror på att man inte vandrar lika "rakt"

Några km går bort om man inte övernattar vid Gisurisstugan men våra siffror diffar ändå på ca en mil. På den tiden jag mätte (på karta 1:100000) gick det inte att mäta så noggrant så jag tog säkert till lite extra, särskilt med tanke på att man inte går så rakt som man ritar streck på en karta (precis som du skriver). När jag nu mäter på stor papperskarta (1:50000) får jag nästan exakt samma resultat som du. Men jag skulle nog ändå lägga till ca 5%, så tror jag det stämmer hyfsat bra med hur man letar sig fram i terrängen. Särskilt när man inte följer en tydlig stig.

En sak till. På alla kartor - och även i boken jag skrev - är stigen utmed Nijákjågåsj ritad alldeles intill jokken ända till sammanflödet med Suottasjjåhkå. Men det går att gena på ett ställe en bit före detta jokkmöte så att man håller kurs något närmare Gisuris när man rundar dess hörn. Stället är ett stigskilje och syns ganska tydligt om man håller utkik efter det när man följer stigen utmed Nijákjågåsj. Man sparar väl då 1-2 km jämfört med att gå som alla kartor visar.
 
Senast ändrad:
Några km går bort om man inte övernattar vid Gisurisstugan men våra siffror diffar ändå på ca en mil. På den tiden jag mätte (på karta 1:100000) gick det inte att mäta så noggrant så jag tog säkert till lite extra, särskilt med tanke på att man inte går så rakt som man ritar streck på en karta (precis som du skriver). När jag nu mäter på stor papperskarta (1:50000) får jag nästan exakt samma resultat som du. Men jag skulle nog ändå lägga till ca 5%, så tror jag det stämmer hyfsat bra med hur man letar sig fram i terrängen. Särskilt när man inte följer en tydlig stig.

En sak till. På alla kartor - och även i boken jag skrev - är stigen utmed Nijákjågåsj ritad alldeles intill jokken ända till sammanflödet med Suottasjjåhkå. Men det går att gena på ett ställe en bit före detta jokkmöte så att man håller kurs något närmare Gisuris när man rundar dess hörn. Stället är ett stigskilje och syns ganska tydligt om man håller utkik efter det när man följer stigen utmed Nijákjågåsj. Man sparar väl då 1-2 km jämfört med att gå som alla kartor visar.

Stort tack för att du tagit dig tid att dela med dig av denna information.

Jag funderar även kring möjligheten att istället flyga helikopter till Staloluokta och vandra via alggavagge till Skarja, sen via routesvagge tillbaka till treparksmötet och ritsem.

Denna sträcka blir när jag mäter via lantmäteriet cirka 8.5 mil. Har du eller någon annan erfarenhet av att vandra Staloluokta-Sarja via alggavagge som har information att delge.

MVH
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Ruff- Önskar kommentarer om vår planerade rutt Fjällvandring 10
ripjägarn Behövs kommentarer? Fjällvandring 112
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
nilsfredrikjohan Kommentarer på 10 dagars tur Fjällvandring 4
Erik_Svensson Några turförslag i Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 12
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
streghina Jämtlandsfjällen, några kommentarer Fjällvandring 3
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16
JPE Utanför allfarvägarna kring triangeln? Fjällvandring 4
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...