komma hem från Nikkaluokta?

Jag och min vän har bokat tågbiljetter till abisko och sen från abisko, hade fått för mig att man åkte buss tillbaka men hur fungerar det?
Kan man hoppa på tåget i kirruna? Är det samma tåg etc.

Hej!
Här är busstidtabellen kiruna-nikkaluokta.
http://www.ltnbd.se/tidtabeller/pdf/ltnbd_linje_92_3.pdf
OBS! gäller fr o m 13/6, verkar inte som att det går någon buss nu, antagligen för att fjällstationen på keb är stängd!

Det går inte så många bussar tyvärr. Resan tar med bil c:a 50min mellan Kiruna och Nikkaluokta, man kan boka taxi också förstås, har inte koll på priserna dock. Hör med Kiruna taxi, inte omöjligt att det går att samåka. Bussen går från busstationen i Kiruna, tågstationen har flyttat längre bort från centrum, så det är c:a 20-30min att gå från tåget till bussen tyvärr! går nog någon buss däremellan också i och för sig, går också antagligen att lifta, många blir nog hämtade med bil från tåget.

Lycka till!
:) Tone

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
När jag åkte bussen mellan Nikkaloukta och Kiruna i vintras körde den först till nya järnvägsstationen och sedan till busstationen. Det var bara att säga till chauffören att man skulle med tåget.

avslutad210712

Gäst
Jag och min vän har bokat tågbiljetter till abisko och sen från abisko, hade fått för mig att man åkte buss tillbaka men hur fungerar det?
Kan man hoppa på tåget i kirruna? Är det samma tåg etc.

Japp det är samma tåg så det är bara att ta bussen från Nikkaluokta till Kiruna och kliva på tåget där.

Kolla upp...

Om du kommer till Nikka från Kebne kan det blir problem med att hinna med bussen från NIkka till Kiruna OCH med tåget.
Det går en buss tidigare från Nikka som man hinner med till tåget, men det blir tufft gå från Keb och hinna med tidiga bussen. Eftermiddagsbussen passar ej tåg avgången söderut. I vart fall inte i fjol.

Strata tidig i keb, innan frukost och gå hela vägen till NIkka, ej ta båten, då hinner man

Jag har avslutat i Nikkaluokta många gånger. Vandrat från Keb, duschat och ätit lunch i Nikkaluokta för att sedan ta bussen som passade eftermiddagståget söderut. Men förra året såg jag mig tvungen att boka helikopterplats för att slippa stressa. Ingen kunde förklara varför tidtabellen ändrats.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips