Komforttemperatur på sovsäck?

Fast jag har fått för mig att haglöfs är sämre, i alla fall den sovsäcken jag har. 1400g dusovsäck ska man inte frysa i sen vår, sommar och tidig höst på svenska Fjället. Iofs är ju inte dunkvaliten ypperlig i min modell - därav vikten. Men jag tror inte den borde inte suga vatten som den gör - min sovsäck har alltid kollapsat tidigare än kompisarnas. Jag tycker det är konstigt iaf. Letar efter något annat märke nu.

Har du hyfsat me packutrymme ledigt - köp en biltema säck - va kosta den 2-300 spänn...

Kör inte med så billiga grejer normalt men jag provade deras -10 specade i vintras för skojs skull.
Finns även en -5 specad väger 1,6kg - har inte provat den.

- 10an väger 2kg - dock tar den väldigt mycket plats i jmf mot dyrare varianter.

I 12-13 minusgrader med underställ och ett tunt mellanlager låg man fint under bar himmel.
10mm liggunderlag...så jag antar att den klarar en del med ett tjockare liggunderlag i ett tält.
Vid noll måste man vara helt naken...

Deras tempspec verkar vara -10 naken=extremtemp - så det är ju en klart godkänd säck.
Man tar ju helst inte av underställ/mellanlager i onödan vintertid ändå.

Tror 5 minus varianten är en mycket användbar säck med tanke på priset.
Man kan få dom mindre med ett brutalt kompressionsfodral , ta ett som Haglöfs Large i omkomprimerat tillstånd...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fast jag har fått för mig att haglöfs är sämre, i alla fall den sovsäcken jag har. 1400g dusovsäck ska man inte frysa i sen vår, sommar och tidig höst på svenska Fjället. Iofs är ju inte dunkvaliten ypperlig i min modell - därav vikten. Men jag tror inte den borde inte suga vatten som den gör - min sovsäck har alltid kollapsat tidigare än kompisarnas. Jag tycker det är konstigt iaf. Letar efter något annat märke nu.

Nordiska dunsovsäckar håller över lag inte samma kvalité som exempelvis sina Amerikanska eller Brittiska motsvarigheter. Hpyna tillhörde dessutom Haglöfs andrasortering vad gäller dunsovsäckar. Så om du letar en ny prisvärd dunsovsäck föreslår jag att du tittar på Marmot, Alpkit eller Roberts.

När det kommer till sovsäckar med syntetfyllning är läget annorlunda där håller sig nordiska märken som Haglöfs, Ajungilak och Helsport i framkanten.

Nordiska dunsovsäckar håller över lag inte samma kvalité som exempelvis sina Amerikanska eller Brittiska motsvarigheter. Hpyna tillhörde dessutom Haglöfs andrasortering vad gäller dunsovsäckar. Så om du letar en ny prisvärd dunsovsäck föreslår jag att du tittar på Marmot, Alpkit eller Roberts.

När det kommer till sovsäckar med syntetfyllning är läget annorlunda där håller sig nordiska märken som Haglöfs, Ajungilak och Helsport i framkanten.

Tack för tipset. Jag mailade precis Roberts och hoppas på nåt bra. Alpkit verkar billiga och bra, men jag är precis på gränsen till för lång för deras säckar :/ Annars får jag kika på marmot. Har kikat lite på Rab också som verkar rätt billiga. Undrar också om Western Mountaineering är värd pengarna - ökar ju rätt mycket i pris för enligt vad jag kan utläsa är liknande specar som alpkit, roberts och rab?

Tack för tipset. Jag mailade precis Roberts och hoppas på nåt bra. Alpkit verkar billiga och bra, men jag är precis på gränsen till för lång för deras säckar :/ Annars får jag kika på marmot. Har kikat lite på Rab också som verkar rätt billiga. Undrar också om Western Mountaineering är värd pengarna - ökar ju rätt mycket i pris för enligt vad jag kan utläsa är liknande specar som alpkit, roberts och rab?

Bor du i Sthlm kan du klämma och känna på både Western Mountaineering och Marmot på GetOuts irl butik Säck. WM gör super bra säckar med bra detaljer och hög dunkvalite. Personligen tycker jag dock att Marmot gör bättre huvor och är mer prisvärda, men det är en smak sak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips