kollektivtrafikskompatibla turer

Vill slå ett slag för Närtrafiken i Västra Götaland. (det finns motsvarande i andra län).

I praktiken kan du beställa en taxi mellan var som helst i länet där det inte går minst 5 bussturer per vardag och en knutpunkt i samma kommun, till samma pris som en bussresa (35 kr/vuxen). Vi har använt detta när vi går Bohusleden någon/några etapper i taget. Här är exempelvis Stenungsunds kommun:
https://www.vasttrafik.se/reseplanering/anropsstyrd-trafik/nartrafik/stenungsund/

Jag kände inte till detta innan jag började luska efter närliggande busshållplatser. Visar sig att det räcker med att ha en adress.
 
Mötet handlar om låglandsvandring i Sverige, så därför svarar jag på det. Jag har alltid tagit mig till mina turer med allmäna transportmede och i någon mån taxi. Exempel: Skåneleden, tåg till Sölvesborg, taxi till campingen, start där. Planerat mål Glimåkra, varifrån buss till Osby (det blev dock inte riktigt så). Bergslagsleden, tåg till Laxå, promenad till Ramundeboda (fick dock lift). Mål Ånna boda, busss till Örebro. Holavedsleden Gränna- Tranås (första etappen bör bytas mot småvägar), buss till Gränna, Östgötapendeln hem. Osv.
 
Dovre NP är lätt att nå, bara kliva av stationen (tror den heter Kongsvoll eller liknande) och börja vandra direkt. Även Rondane är lätt att nå, krävs dock buss från tågstationen till parkeringsplatsen.
 
Jag använder inte bil alls, så jag brukar snarare tänka tvärtom - först identifiera ett intressant område/intressant vandringsled, och sedan ta reda på om det går att ta sig dit med kollektivtrafik...

(Eller oftare handlar det snarare om hur svårt och komplicerat och tidskrävande det är att ta sig dit med kollektivtrafik - det mesta går ju om man vill och har tid och tålamod, exv Tiveden har ingen kollektivtrafik i nära anslutning, men det går att passera området på en längre vandring mellan två punkter som har kollektivtrafik...)

Ni pratar om Norge och ett användbart verktyg där tycker jag är kartan på ut.no, om man klickar på för en ikon för en hytta för mer information så brukar det finnas en rubrik för "adkomst" som förklarar var närmaste kollektivtrafik finns. (Sen entur.no för att söka resa till den aktuella hållplatsen.)

(I Sverige använder jag mest Google Maps även om det kan vara litet svårt att på ett överskådligt sätt se hållplatserna... Men man blir ganska van vid att gissa ungefär var det kan vara lönt att leta.)

Såklart blir det rätt mycket tid man lägger på efterforskningar och planerande när man gör på det här sättet, men själv tycker jag detta är en del av det roliga... (Jag tycker även att 8 h på bussar och tåg med 5 byten för att ta mig till någon random liten by där bussen stannar en gång om dagen, för att påbörja min vandring, är en del av det roliga...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosse Skogs turer i Jönköpings län? Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.