kollektivtrafikskompatibla turer

ett exempel:
I juli gick vi 5 dagar i Jämtlandsfjäll
tåg till Undersåker, därifrån buss till Vålådalen och kunde börja gå:
Stendalen
Gåsen
Sylarna
Blåhammaren
Storvallen
och darifrån buss till duved och vidare med tåget hem

funkar, och fördelen är, förutom miljövinster, att man inte behöver sluta på samma punkt man började, dvs är betydligt friare.
 
Låglandsturer på t ex Sörmlandsleden går att variera med hjälp av kollektiv trafik.

Mellan Grövelsjön olika orter i Härjedalen och i Jämtland finns många alternativ.

Kungsleden och Nordkalottleden med närliggande rutter fungerar också.

A till B turer är att föredra framför rundturer eller fram och tillbaks då man hinner se mer variation.

Thure
 
Åtminstone i min del av landet är Eniro.se väldigt bra på att visa hållplatser. Det finns en inställning så att den visar busshållplatser.
Vissa andra kartappar visar också busshållplatser men det brukar krävas att man zoomar in och förlorar överblicken.
 
Klok tanke! Beroende på ditt intresse - vill du gå i fjällen, gå låglandsleder längre söderut, vandra dagsturer i närmiljön? - och ffa var du bor, finns många möjligheter.
Fjällområden i Jämtland, Västerbotten och Norrbotten nås ju (hyfsat) lätt med tåg kompletterat med buss.
För Skåne finns t ex den här sidan: Skåneledsetapper som funkar med kollektivtrafiken Det finns kanske även i andra län och för andra låglandsleder; kolla Sörmlandsleden t ex. Länstrafikbolagen reseplaneringsfunktioner borde vara användbara. Lycka till!
 
SL Stockholms lokaltrafik dvs Stockholms länstrafikbolag har en karta i sin app där du kan se kommande avgångstider från busshållplatser och stationer.

Liknande har jag sett på en hemsida/app som presenterar populära vandringar i Schweiz.

Finns nog mängder med liknande funktionalitet.

Thure
 
Klok tanke! Beroende på ditt intresse - vill du gå i fjällen, gå låglandsleder längre söderut, vandra dagsturer i närmiljön? - och ffa var du bor, finns många möjligheter.
Fjällområden i Jämtland, Västerbotten och Norrbotten nås ju (hyfsat) lätt med tåg kompletterat med buss.
För Skåne finns t ex den här sidan: Skåneledsetapper som funkar med kollektivtrafiken Det finns kanske även i andra län och för andra låglandsleder; kolla Sörmlandsleden t ex. Länstrafikbolagen reseplaneringsfunktioner borde vara användbara. Lycka till!
Hej
har testat länstrafikssidor, resroboten osv men det är ofta mycket pusslandet. Ffa med den begränsade kollektivtrafiken som finns här i Sverige. Själv bor jag i Västernorrland, men särbon utomlands, så ofta behöver vi utgå från Arlanda. Det vi främst gillar är flerdagars fjällturer, gärna med tält. Så tips eller exempel på rutter tas gärna emot :)
 
Finns det annat än kollektivtrafikkompatibla turer? ;)
Det enklaste jag kommer på i brådrasket om ni nu utgår från Arlanda och vill fjllvandra är tåg mot Norge. Ta Bergenbanan, stig av i Finse så är ni mitt uppe på fjället direkt, med många fina rutt-alternativ. Grovplanera enkelt med ut.no/kart. Stig på tåget hem på någon av småstationerna längs Bergenbanan.
Särbon kanske sen kan åka hem via Bergen (sevärt!), Oslo (också sevärt) eller Göteborg?
 
Finse måste ju vara något av den smidigaste platsen att åka kollektivt till om man vill till fjäll. Bara kliva av och börja vandra. Om man avviker från Bergenbanan så går det även buss till Ål (där tåget också går) från Geiteryggstunnelen på andra sidan Hallingskarvet. Älskar det området.

Sitter precis vid nämna tunnel just nu faktiskt och funderar på vart jag ska slå upp tältet :)
 
Området kring Abisko - Riksgränsen passar väldigt bra för tågbaserade tältturer. Om särbon kan kliva på tåget i Stockholm och du ansluter vid närmaste station.
Om ni vill ha en lite längre tur utan alpina inslag: Abisko - Kungsleden mot Abiskojaurestugan, sedan dalen mot Unna Allakas - över till norska sidan och Oallevagge och Sördalen mot tågstationen Katterat.
Kortare och liite äventyrligare: vik av norrut vid Unna Allakas och gå över vadet vid Valfojåkko och leden mot vindskyddet vid Stuor Kärpel och ned till tåget, antingen Riksgränsen eller Katterjåkk.
Kortare och äventyrligare men fint: Efter Abisko ta av in i Kårsavagge, ta något av passen över mot Låktatjåkkastugan, det finns flera alternativa rutter, och sedan ned mot tåg i Vassijaure eller Björkliden.
Abisko - Kungsleden mot Kebnekaise i någon variant, det finns ju alternativa rutter över Nallostugan och Tarfala, sedan Nikkaluokta - buss till Kiruna och tåg hem.
Eller samma sträckor i omvänd riktning. Det finns ju fler varianter, men dessa är de jag har gått själv. Man får ha stenkoll på tågtiderna bara!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosse Skogs turer i Jönköpings län? Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.