Kolhydrat- och fettrik föda i flytande form.

I stället för att dricka tex. te/kaffe i samband med
långvarig och tungt fysiskt arbete tex. turskidåkning varför inte fylla på kroppens depåer med kolhydrater (och fett) i flytande form förutom den fasta födan förstås. Tanken går givetvis till nypon-/blåbärssoppa, mosade bananer, päron, havregryn ed. uppblandad med hett vatten.
Tar gärna emot förslag på flytande föda rik på kolhydrater och fett, i pulverform och som dessutom är lätt att späda. Kost i flytande form bör väl dessutom lättare absorberas av kroppen.
Har i viss mån provat med tillskott av olivolja, men tycks inte tålas så bra.
 
NUDLAR! -kolhydrater, fett och vätska. dessutom låg vikt. De lite starka och salta gör att man håller kroppstemperaturen och lurar i en mer vätska.
 
Pulver på hink

Kolhydratpulver är väl varken kul eller gratis men som flytande kolhydratkälla kan man ju nämna det i alla fall. (nu flyter ju inte pulvret men man blandar ut det)
Olika blandningar med eller utan protein och sånt.
Har inte provat med vatten men använt pulver med 70% kolhydrat och 30 protein efter träning blandat med mjölk och bär för smakens skull.

Hälsokostaffärer eller gym.
(usch, nu fick jag en flashback av smaken...)



JL
 
gränserna är flytande

och på gränsen till flytande är Ekströms Drottningkräm.
Det är den enda kulinariska detalj som jag inte ens
tillnärmelsevis kan fylla på på mina utlandsresor.

il C.
 
Re: Pulver på hink

Lorre2; sa:
Kolhydratpulver är väl varken kul eller gratis men som flytande kolhydratkälla kan man ju nämna det i alla fall. (nu flyter ju inte pulvret men man blandar ut det)
Olika blandningar med eller utan protein och sånt.
Har inte provat med vatten men använt pulver med 70% kolhydrat och 30 protein efter träning blandat med mjölk och bär för smakens skull.

Hälsokostaffärer eller gym.
(usch, nu fick jag en flashback av smaken...)



JL

Om det är snabba kolhydrater (gainers etc) som man tar efter intensiv styrketräning du menar så rekommenderar jag inte något sådant för vandring/turåkning. Sådana saker är endast till för att tas direkt efter intensiv träning för att snabbt tillföra kroppen den energi som man förlorade under träningen.
 
Snabba hinkar

Jag vet inte hur snabba dom vanliga hinkarna eller den som jag använde är.
Tänkte snarast på ett pulver från Maxim som enligt reklamen ska kunna användas för att kolhydratladda några dagar innan tävling.
Det låter för mig som något långsammare kolhydrater men GI är inte min starka sida och jag kan inte bekräfta att det är så.

http://www.maximal.se/



JL
 
Varför inte ta en kopp kaffe eller te för att fylla på pannbenets depåer? Och istället fylla på kroppens depåer av kolhydrater och annat genom den mat man äter.

En vandring eller utflykt utan myspyset med en kopp te eller kaffe skulle jag inte vilja vara med på.
 
Ser att flera stycken har nämnt kosttillskott. Snabba gainers med högt GI som man använder efter träning och dylikt är kanske inget att rekommendera på vandringar och liknande. Men det finns faktiskt ett tillskott som jag själv funderar på att ta med mig i sommar. Det hetter Inzone, och har ett lågt GI och innehåller både kolhydrat, proteiner och fetter av olika slag + plus vitaminer mm. Detta tillskott ska tyderligen mera ha funktionen av måltidsersättare, har dock själv mest använt det som extra tillskott tillsammans med mat vid träning. Att ta ett par påsar som tillskott under dagen är nog inte fel vid fjällvandring och dylikt. Finns att köpa på naturapoteket.
 
markustaljedal; sa:
Varför inte ta en kopp kaffe eller te för att fylla på pannbenets depåer?

Dricker man kaffe eller te behöver man nog fylla på innanför pannbenet;-)

Skämt åsido, det är väl inte så bra att dricka urindrivande drycker när man är ute sådär, ofta har man tillräckligt svårt att få i sig tillräckligt med vätska ändå. Visserligen är te lite bättre än kaffe, men jag tycker man bör spara det till kvällen.
 
nermander; sa:
markustaljedal; sa:
Varför inte ta en kopp kaffe eller te för att fylla på pannbenets depåer?

Dricker man kaffe eller te behöver man nog fylla på innanför pannbenet;-)

Skämt åsido, det är väl inte så bra att dricka urindrivande drycker när man är ute sådär, ofta har man tillräckligt svårt att få i sig tillräckligt med vätska ändå. Visserligen är te lite bättre än kaffe, men jag tycker man bör spara det till kvällen.

Jag ligger lågt med kaffe på kvällen, det driver ju som bekant och man kan behöva gå upp mitt i natten, krypa över sin kompis och möta elementen.
Speciellt om det är vinter eller oroligt väder.
Nä, inget kaffe på kvällen för mig.
Undantag om det inehåller wisky, grädde och farinsocker! (grädde på sprayburk går bra)


JL
 
Är inte de flesta kosttillskott och superduperhälsokostgrejer ett sätt att sälja väldigt billig råvaror till ett väldigt högt pris?

Läser man på vad som finns i förpackningarna inser man att man kan göra det mesta själv. Jag gjorde till exempel "Rune-kakor" enligt receptet som finns här på Utsidan och har redan bestämt mig för att skippa jägarsnuset i år. Dessutom kan man skippa knäckbaket till jul... :)

Jag skulle tro att till exempel nyponsoppa är strålande flytande kolhydrater. Eftersom fett är godare att äta än att dricka så är just hemkörda Runekakor med mycket nötter finfint!

Gainers och sånt mög är nog mest för galna kroppsbyggare som "inte vågar chansa" och stoppar i sig allt som kan ge större muskler.
Eller som Schwarzneggernegger sade en gång: "På den tiden hade jag ätit bajs om det hade gett mig större muskler".
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.