Kolfiberpaddel o rollövningar

Jag har fått en överraskande synpunkt från en försäljare. Jag stod o dräglade över flugviktig kolfiberpaddel ~700gram (europapaddel 220cm). Han frågade mig om hur jag paddlar (var ju föralldel en bra början), och när jag kom till delen att jag vill utveckla mig o lära mig rolla ordentligt blev ha väldigt tveksam till paddeln jag höll i. Han menade att knyckiga nybörjarrollar o liknande övningar inte var att rekomendera ihop med en fin o dyr kolfiberpaddel.

Säkert ett gott råd när kolfiber var nytt på marknaden, men.. gäller det verkligen fortfarande?

Jag har fått för mig att dagens kolfiberkonstruktioner är avsevärt tåligare än de var för en del år sedan?
Eller är det så att paddlar neråt 700gram ändå närmar sig gränsen i tålighet?

Klart man börjar fundera när försäljare avråder ett dyrt köp till förmån för ett billigare..
 
Så knyckiga rollar klarar ingen av att en bra kolfiberpaddel utan fabrikationsfel skulle ta stryk. Kanske man kan få den sönder om man lyckas klanta ordentligt och slår den i bottenstenarna eller kajaken, men även då borde vattnet ha en tillräckligt dämpande effekt om paddelbladet inte kilar sig fast mellan stenar.

Jag har själv en tvådelad 215cm foamfylld kolfiberpaddel som väger 650g och jag har inte upplevt några som helst problem med den även om jag ibland har lagt den mot sittbrunnssargen och tagit stöd av den vid besvärliga landstigningar. Mina totalt misslyckade rollförsök har den också överlevt utan skador även om jag har stöttat mig upp med paddelstöd från havsbottnet (sand).

En billig glasfiberpaddel har jag däremot fått sönder vid normal paddling på full effekt. (Limmet mellan bladet och skaftet släppte.)
 
har en albatross jazz kolfiber europaddel, den väger i och för sig lite mer, runt 900 g och är 214 cm, men den håller för att hacka sig igenom is och definitivt för att rolla med. men jag har ju inte sett den du tittade på....
 
Tack för svaren!
Ja, det var väl de svar jag trodde att jag skulle få.

Fasen vet om jag inte ändå nånstans hade hoppats att ni skulle rekomendera en billigare paddel, det blir ju dyrt detta... ;)

(Vilken paddel jag kollat på struntar vi i tillsvidare.)
 
kolfiber håller

Jag har bara använt kolfiberpaddlar sedan 1995 och inte haft av en enda av dem. Så de håller för rollar och lek.Jag antar att det är Werner Cyprus du har kollat på. Jag köpte en Cyprus förra året och är mycket nöjd. Werner har också kolfiberpaddlar utan skumkärna om du ska köra mycket rock hopping och känner dig tveksam.
 
Varför skulle en paddel utan skumkärna vara mer hållbar? Har de tunnare laminat på de med skumkärna? En skumkärna borde bara vara till för att dämpa det annars ihåliga ljudet? Kan förvisso vara en hjälp när paddeln tillverkas, har själv funderingar på att göra en paddel eller två med skumkärna för att det skulle vara "enkelt". Vill man kan man lösa upp skumkärnan med aceton efteråt...
 
Har ingen erfarenhet av paddlar med skumkärna men överlag är ett enkelt laminat mer flexibelt och tål därmed större punktbelastningar innan laminatet tar skada.
Ett laminat med distansmaterial är styvare men är oftast sämre på att ta punktbelastningar.
Skall paddeln ha samma vikt kommer nog den med skumkärna att ha tunnare laminat.
 
Jag har knäckt ett glasfiberskaft i mina iviga och kraftfulla försök att dra mig runt utan rätt teknik. Minsn inte säkert om jag då höll längst ut på bladet för at tfå längre hävarm eller om jag höll som vanligt men av gick skaftet och mitt försök var lika kraftfullt som tekniklöst :)

Jag skulla övat med en billig paddel inledningsvis och inte med dyra kolfiberpaddeln. När du kan så är inte kraften i paddeln så stor vid roll - då är det teknik och höftknycken som gör jobbet.

/Patrik, ännu inte säker på roll men lyckas någon gång
 
Har ingen erfarenhet av paddlar med skumkärna men överlag är ett enkelt laminat mer flexibelt och tål därmed större punktbelastningar innan laminatet tar skada.
Ett laminat med distansmaterial är styvare men är oftast sämre på att ta punktbelastningar.
Skall paddeln ha samma vikt kommer nog den med skumkärna att ha tunnare laminat.

Mängden fiber/epoxy kan minskas i en sandwichkonstruktion trots att styvheten är densamma. Vikten blir alltså lägre gentemot den massiva paddeln. Tjockare distansmaterial ger förstås en styvare konstruktion. Som påpekats är skum inte så bra vid punktbelastning.

Jag har råkat punktera ett laminat i min Epic midwing. Hade skjutit en paddeln i kanoten och när jag drog ut den fastnade den på ett spetsigt fäste.

Detsamma gäller kajakskrov med skumkärna. de är känsligare för punktbelastning än standardlaminat.
 
Det kom ju ut ett o annat intressant ur denna frågan trorts allt. Känslighetsaspekten vid roll avsåg nog egentligen mest om man börjar vålda sig upp mot botten, och den synpunkten kan säkert ha lite bärighet trots allt.

Jag testade kolfiberpaddeln ifråga igår. Hade tänkt utelämna den delen, men skitsamma. Inte werner cyprus som någon gissade (väljer bort den pga priset tillsvidare, plus att man måste välja fast längd på den, visst är det så?)), utan aquabonds nya Surge. Testade dyraste kolfiberversionen. Den kändes grym! Verkligen! ...men jag väljer varianten med glasfiberblad ändå..! Polarn som var med igår testade även glasfiberversionen på egen hand idag och var mkt imponerad, han upplevde att det lite mjukare bladet gick aningens "mjukare" i vattnet. För oss handlar det troligen om en teknikfråga, den med långt driven teknik uppskattar troligen helkolfibervarianten mer. Ett klart lägre pris för en paddel som fortfarande inte väger mer än styvt 800gram känns prisvärt, prestandasnäppet mot paddeln jag har nu kommer vara tillräckligt för att ge mig ett småleende länge oavsett. Reglerbar längd o vinkel är bra nu när jag fortfarande testar mig fram. Sparar pengarna för en "werner-värsting" el motsv. tills om några år när jag känner mina preferranser mer än idag.

...förövrigt var det en underbar dag på vattnet igår.. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.