Kokkörl av dryck-burk

Jag har sett jänkare göra UL-kokkärl av öl-/läsk-/energidryks-burkar med en övre kant från en konservburk för stabilitet.

Det verkar vara det bästa man kan ha för en person tack vara vikt och storlek.

Men tyvärr är det så att dessa innehåller ett plastskikt som vid 100grader celcius utsöndrar gifter i vattnet som kokas.

Vet någon hur man löser problemet?

Har funderat på att elda i burken och sen köra svinto på det, eller att koka i typ 5timmar då jag konstant fyller på med vatten i hopp om att plasten ska ha utsöndrat färdigt. Bränningen känns tryggast, men jag är rädd för att det sen inte kommer gå att rädda burken medan kokningen kanske inte hjälper förns man kokt gud vet hur många timmar...

Har ni tips?
 
Det skiktet finns där av en anledning... Det finns en hel del trådar här på forumet om farorna med aluminiumkärl (sen hur allvarligt det är kan man diskutera).
 
Det skiktet finns där för att de drycker som finns i burkarna ofta är syrliga (och syra fräter på aluminiumet).

Ska man använda burken som kokkärl så behövs skiktet lika lite som i en kastrull av aluminium. (Man ska ju inte koka syrliga livsmedel i aluminiumkastrull.)
 
Ovan sagda låter klokt. Men i verkligheten när bladte och rötter skall provas är ph inte det första vår experimentator brukar tänka på.

Av pur entusiausm vet vi att det är lätt att slinka än hit än dit.
Al burkar och navkapslar duger väl som kokkärl när man övar olika överlevnadssecenarior. Men till regelbundet bruk brukar lite rejälare vara än mer funkis.

Mer än en gång i verkligheten har frågan kommit upp vad gör man när kokburken har blivit tillplattad? Hemmom är det inga problem men ute på turen?

Kokkärl har oftast en viss vikt och stabilitet av praktiska skäl. De bör man respektera och inte bara förkasta.
 
Den är i sig själv såpass skör att den kräver klok packning och hantering. I min syn är den en svag länk i utrustningen. YMMV
 
Tack för alla bra svar!

Mihalis: det var mycket smartare än min ide om att bränna!

Angående stabiliteten så har jag tänkt att eftersom jag kommer fylla den med en påse ris så borde den klara sig på vägen ut iaf.
 
För brännarkök är oftast en läsk-ölburk för liten i diameter för att effektivt nyttja bränslet.
Konservbukar å andra sidan med en järntråd som hanke fungerar utmärkt över eld.
Pack och bärbarheten på friluftsprylar är i praktiken inte helt obetydlig.
Gör inte som många gjort före dig, akta läpparna, överkanten brukar bli vass.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Colorblend Burk/flaska för att göra förslutningsbart fältkök av? Gör det själv 10
The Trooper Alu-teflon burk Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.