Kokkärl med hänkel?

Ett par cykelekrar i en trangia kastrull och lite slaglod mellan dem är inte svårt, enklast och grovt är en 2 mm blanktråd. Borra hålen eller slå dem med en spik.
2,5 l lägerkitteln är fin när du måste smälta snö till vatten. Det enkla är det fina.
go tur
 
Seobserver: Vill minnas att jag läste precis det i någon annan tråd vid tillfälle ( kanske rentav var du som tipsade om det? )

Det jag far lite efter är att få ett relativt tätslutande lock för att slippa att skogen kommer ner i kärlet i onödan.

Trangia har jag ett och har funderat på en lösning enligt ovan men mina unga hjärnceller har inte fått till någon lösning...

From da Phone
 
Trangia

Trangia har ett enliterskärl med lock och bygel. Hör till ett kit men kan beställas separat direkt från Trangia för 100+50kr. Gjorde det häromveckan.
 
http://www.trangia.se/2855.lager-+scoutkarl.html

Kombinationen internet och dålig sökning kan bli tung och dyr.
go tur

Seobserver har lyckats klura ut gåtan.
Här levererar han två färdiga alternativ med 1 liter respektive 1.75 litet med hänkel och tätslutande lock från svensk leverantör.
Inte nog med det, det hans förslag om att själv Mekka till en hänkel, till exempelvis en gammal trangiakastrull är bra, lock kan vara Trangias stekpanna. När man ser lösningarna man gör bland fattigfolket på landet i tredje världen undrar man ibland hur vi lyckas överleva här hemma..😊

Så en eloge till Seobserver och hans talang för aktiv spaning.
 
Man tackar och bockar för alla fin fina förslag. Skickade precis ett mail till Trangia med frågan om det finns möjlighet att köpa 1liters kittlen löst från dem. Återkommer med svaret.

From da Phone
 
Ångrade mig på punkten Trangia och beställde en sådan här istället http://fourdog.com/1-1-liter-bush-pot-plain-aluminum/

Tror den kommer passa mig bättre då den har formen jag är på jakt efter, lagom volym samt en bättre lösning när man önskar hälla upp skogskaffet.

Kommer nog ändå att sätta en hänkel på min 1,75 L Trangia för vinterbruk men när jag är allena passar nog den här bättre...

From da Phone
 
"""
Ångrade mig på punkten Trangia och beställde en sådan här istället http://fourdog.com/1-1-liter-bush-pot-plain-aluminum/

Tror den kommer passa mig bättre då den har formen jag är på jakt efter, lagom volym samt en bättre lösning när man önskar hälla upp skogskaffet.""
.....................

Kul att vi är olika. Min religion förbjuder mig att koka kaffe annat än i min sotiga och brända kaffekittel och det ska vara kokkaffe. I den kokar jag även gröt om jag ska snåla på attiraljer att ta med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Kokkärl med grytmysare Kök och brännare 41
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Jones Läskburk som kokkärl? Kök och brännare 9
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
JesperAhlin Egentillverkade kokkärl Kök och brännare 11
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
Mushrooom Kokkärl Kök och brännare 15
emmah Felkonstruerat kokkärl? Kök och brännare 14
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0
The Trooper Hänkel. Kök och brännare 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.