Koka dricksvattnet - inte modernt?

Självfallet ska man inte slarva med hygienen eller bli obetänksam och nonchalant. Just gårdar och liknande är mycket farligt då vattnet i regel innehåller extremt höga halter av E Coli vilket inte är att skoja med. Men med liknande saker i åtanke och lite sunt förnuft behöver man inte gå runt som en neurotiker och filtrera vatten och desinficera händerna stup i kvarten. Givetvis helt beroende på vart man är. Återigen, sunt förnuft. Jag kanske uttryckte mig lite burdust men jag har jobbat hela mitt liv inom livsmedelsbranchen och man blir rätt trött på hur fåniga folk är med baciller. Inte undra på att gemene man har ett immunförsvar som kan liknas vid ett spädbarn och allergier som ingen någonsinn hört talats om tidigare. Lite skit rensar magen helt enkelt. Det är otroligt viktigt att utsätta sig för bakterier (i måttliga mängder och naturligtvis inte fel sorts) annars får det tråkiga följder. Ingen slump att hanspritsfolk i stan i regel har fler allergier än folk på landet.
 
När jag började förbereda min nästa fresa såg jag att jag hade en karta med Micropuur kvar - kanske var det dags att fylla på? Jag kollade på Naturkompaniet, men de hade bara de neutraliserande substansen kvar, den som tar bort klorsmaken efteråt. Kollade även på XXL; där hävdadesa att man slutat med tabletterna eftersom de inte var hälsosamma att få i sig. Vad de hade annars var det keramiska filtret som jag redan har (men i raffigare design) och något som hette Life Straw - ett slags renande sugrör. Men det är vl inte så hanterligt om man t ex ska göra mjölk av Nido och vatten på morgonen.

Nå, jag tar med den sista kartan och förmodligen blir den inte använd. Senast jag renade vatten var i Pyrenéerna 201. Det var vid tältning i nedre änden av Val Soulcem, med en hel del boskap och åtskilliga andra tältare omkring.

Och, nej, jag kommer inte att koka vatten. Jag dricker kopiöst varma dagar, det skulle bli väldigt långsamt och kraftigt ökad bränsleåtgång.

Frågan är vad jag ska ta mig till på låglandsturer framgent.
 
Två teskedar kollodialt silver i en liter vatten och en kvart senare har man rent vatten!!! Inga fsrliga ämnen, inga apparater, ingen bränsleåtgång. Detta har vi kört på vatten under vandring från diverse källor. Brukar ockdå anbända det i vattendunkar som skall ligga i en varm kajak under någon vecka.

http://www.vaken.se/kolloidalt-silver-funktion-och-erfarenheter/#

Silver är en tungmetall, är miljöskadligt och om det finns joner i vattnet är det dessutom giftigt, finns det inga joner så dödar det inte bakterier.
 
Efter att läst detta:

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/kolloidalt-silver/


Så verkar kollodialt silver vara högst tveksamt som vattenrenare både rent miljömässigt och som brukare av vattnet.

Att det först har använts som 'hälsokost' och när det förbjöds - snabbt blev vattenreningsprodukt istället pga. annan regelverk gör att det luktar fishy - lite som medeltidens gråsalva (kvicksilver som rördes ut i fett) som skulle bota allt.

Nu har det förvisso varit en period där man stoppat in silver i kläder, ytor i diskmaskiner och tvättmaskiner mm för att det inte skall lukta svett eller odör - då det tydligen är det hemskaste som finns i folks sinne, värre än att silver är en tungmetall och miljögift med stor verkan även i mycket små utsläppta mängder som kommer från dess ytor och med silver behandlade kläder...


Tror produkter med natriumhypklorit (aka vattenreningstabletter) med underklorsyrlighet som den viktigaste bakteriedödaren är att föredra (då slutprodukten är vanlig koksalt när det har reagerat färdigt) och det är också väldigt beprövat då i princip all vatten som inte kommer från egen brunn är behandlat med det i någon form sedan i alla fall 50 år tillbaka. Biter också på virus vilket inte mekaniska vattenfiltreringsprodukter gör då virus-partiklar och dess sporer helt enkelt är för små och går igenom.

Alternativ är förstås kokning/varmhållning över 80-90 grader tillräckligt lång tid som gäller (att stormkoka med hög gasförbrukning desinficerar inte fortare utan går lika bra med enstaka ångbubblor synliga under lock på grytan eller hälls kokande i en termos och sedan väntar ett tag - det är värmen och tiden som gör jobbet - det är ytterst få och bara termofila bakterier som överlever miljö på 80-90 grader C mer än väldigt kort stund.


sedan kanske man skall lyfta blicken och leta på andra ställen än fritidsbutiker när det gäller vattenreningstabletter, typ https://www.jula.se/catalog/fritid/...k/vattenrening/vattenreningstabletter-550261/

lite oväntat... - dock har jag ingen koll på kvaliten av dessa , enligt databladet arbetar den med väteperoxid som desinficerare...
 
Senast ändrad:
Om man är orolig för kvarvarande natriumhypokloriden av vattenreningstabletter som mikropuur (som också använder silverjoner tyvärr) innan man dricker så kan en smula askobinsyra (C-vitamin), typ en knivsudd i behållaren så reduceras omedelbart den kvarvarande hypokloriden i lösningen tillbaka till koksalt igen genom att askobinsyran oxideras, och smaken och lukten av klor torde också försvinna.

(Askobinsyra är reducerande och tex. förstörs (oxideras) lätt av luftsyre, kokning och annan varmhållning)

Detta att askobinsyra tar bort klor är information tagen från vattenverk då det finns personer som reagerar starkt även för mycket små mängder klor i vatten, men också berör akvarieägare som vill byta vatten och det är lite mer klorerat än vanligt i vatten om man har problem i vattenledningarna.
 

Bilagor

  • blue_man.jpg
    blue_man.jpg
    24 KB · Visningar: 670
Efter att läst detta:

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/kolloidalt-silver/





sedan kanske man skall lyfta blicken och leta på andra ställen än fritidsbutiker när det gäller vattenreningstabletter, typ https://www.jula.se/catalog/fritid/...k/vattenrening/vattenreningstabletter-550261/

lite oväntat... - dock har jag ingen koll på kvaliten av dessa , enligt databladet arbetar den med väteperoxid som desinficerare...

"Bara tre timmar"!!!
 
Jag har kört xinix aquacare i ett antal år och är hyfsat nöjd med den. Nackdel är att den har relativt kort hållbarhetstid. Fördelen är att man kan se när det gått ut eftersom den då förlorat sin gula färg.
Helt smakfritt och ska funka mot de flesta bacilluskerna.
Börjar bli svår att köpa i butik men verkar finnas på nätet.

Min foliehatt-teori är f.ö. att friluftshandlarna försöker driva oss mot filterlösningar. Varför sälja en billig och enkel produkt när man istället kan tvinga folk att köpa 10ggr dyrare produkter som dessutom kan gå sönder eller behöva bytas delar på? Genialt!
 
Två teskedar kollodialt silver i en liter vatten och en kvart senare har man rent vatten!!! Inga fsrliga ämnen, inga apparater, ingen bränsleåtgång. Detta har vi kört på vatten under vandring från diverse källor. Brukar ockdå anbända det i vattendunkar som skall ligga i en varm kajak under någon vecka.

http://www.vaken.se/kolloidalt-silver-funktion-och-erfarenheter/#

Jag skall uttrycka mig diplomatiskt.

När man skall ge råd som kan påverka folks liv och hälsa så bör man veta vad man pratar om. Man bör heller inte blanda in tro och tycke.

Du länkar till vaken.se. Jag tänker inte säga något om den annat än att man bör läsa på vad det är för sorts site.

Vidare nämner du kollodialt silver. Något som hör hemma bland nyandliga och konspirationsteoretiker.

INTE som ett råd om hur man renar vatten.
 
Hmmm

Jag skall uttrycka mig diplomatiskt.

När man skall ge råd som kan påverka folks liv och hälsa så bör man veta vad man pratar om. Man bör heller inte blanda in tro och tycke.

Du länkar till vaken.se. Jag tänker inte säga något om den annat än att man bör läsa på vad det är för sorts site.

Vidare nämner du kollodialt silver. Något som hör hemma bland nyandliga och konspirationsteoretiker.

INTE som ett råd om hur man renar vatten.

Nu tog du väl i. Debatten i Sverige har gällt om kollodialt silver är ett universalmedel för och emot allt, men inte ens statens myndigheter motsäger att det är bra för vattenrening
 
Jasså

Silver är en tungmetall, är miljöskadligt och om det finns joner i vattnet är det dessutom giftigt, finns det inga joner så dödar det inte bakterier.

Jaha om så vore hur kan då Livsmedelsverket skriva såhär:

Varför får man använda silver som livsmedelstillsats?
Silver i fast, metallisk form som en beläggning används som tillsats till livsmedel. Detta är alltså inte silver i form av nanopartiklar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...