Köttfärsås. Nybörjare här

20210221_101641.jpg
Jag är nu nyfiken på torkat mat. Denna köttfärssås är gjord i varmluftsugn. Vi testade med att ha med oss 80 gram spagetti och 25 gram köttfärssås per portion samt 4 dl hett vatten i termos. Det står I boken att vi skulle tillsätta vatten i kåsan och vänta i 10 min och röra om. Tyvärr hinner inte det sugas upp och det blev oätlig soppa. Jag googlar på internet o där står att man ska blötlägg kött men inte köttfärssås. Vad gör jag för fel? Ska jag mala ner i matberedaren först? Tacksam för tips.
 
Saker du kan testa:

Smula i mindre bitar. Inte i matberedaren då blir det nog för mjöligt, utan smula sönder med fingrarna.
Blötlägg ca 30 min innan tillagning.
Tillaga i kastrull över en försiktig gaslåga och sjud tills det är klart.

Funkar inte detta så kanske du har torkat köttfärsen på för hög värme? I så fall finns inte mycket att göra för att rädda den. Men jag tror att blötläggning kommer lösa problemet.
 
Jag följde rådet på 70 grader i 15 timmar. Hur gör du?

Saker du kan testa:

Smula i mindre bitar. Inte i matberedaren då blir det nog för mjöligt, utan smula sönder med fingrarna.
Blötlägg ca 30 min innan tillagning.
Tillaga i kastrull över en försiktig gaslåga och sjud tills det är klart.

Funkar inte detta så kanske du har torkat köttfärsen på för hög värme? I så fall finns inte mycket att göra för att rädda den. Men jag tror att blötläggning kommer lösa problemet.
Ok. Jag testar det. Jag följde rådet 70 grader i 15 timmar varmluftsugn på. Hur gör du?
 
Det är mest på fjällturer som jag använder torkad mat. Det som ska ätas till lunch (brukar ha färdiga blandningar med färs, grönsaker, etc) blötlägger jag till frukost och det som ska ätas till kvällen blötägger jag till lunch, alltså några timmar innan. Jag blötlägger med kallvatten i en enliters Nalgene-flaska med stor öppning. När det är dags att tillagas så kokar jag upp på stormkök (mat inklusive vatten) och låter det sjuda tills det blir mjukt. Det är alltså bra att inte använda för mycket vatten; så att det lite drygt täcker den torra maten brukar vara lagom men det kan vara lämpligt att kolla till blötläggningen vid en paus och eventuellt fylla på med lite mer vatten.
 
Om du kan tänka dig alternativ till köttfärs kan jag rekommendera kung markattas torkade sojafärs. Jag äter gärna kött till vardags men till friluftsmat är denna färs suverän!
 
Det är mest på fjällturer som jag använder torkad mat. Det som ska ätas till lunch (brukar ha färdiga blandningar med färs, grönsaker, etc) blötlägger jag till frukost och det som ska ätas till kvällen blötägger jag till lunch, alltså några timmar innan. Jag blötlägger med kallvatten i en enliters Nalgene-flaska med stor öppning. När det är dags att tillagas så kokar jag upp på stormkök (mat inklusive vatten) och låter det sjuda tills det blir mjukt. Det är alltså bra att inte använda för mycket vatten; så att det lite drygt täcker den torra maten brukar vara lagom men det kan vara lämpligt att kolla till blötläggningen vid en paus och eventuellt fylla på med lite mer vatten.
Tack för detaljerad o utförd information. Precis som jag sökte. Jag har nu lagt den i skål med vatten så får jag se resultatet om några timmar.
 
Spaghetti går inte att tillaga på det sättet. Den måste koka, alternativt förkokas, torkas, och sedan läggas i varmvattnet.

Smula köttfärsen så fint det bara går, så att det blir små köttkorn. Ju finare desto snabbare koktid, på bekostnad av konsistensen.

Det rekommenderas att låta maten svälla i ett isolerat kärl (grytmysare) 5-20 minuter, beroende på vad det är. Att hälla i en kåsa brukar inte funka. Det svalnar för snabbt.

Att göra en grytmysare till kastrullen är bra. Då kan man koka upp en gång till om det behövs. Har man termos istället för kök kan man tillaga direkt i termosen.
 
Ok. Jag testar det. Jag följde rådet 70 grader i 15 timmar varmluftsugn på. Hur gör du?

Jag torkar aldrig köttfärs just. Men angående ugnstemperatur och tid så vet jag att den faktiska temperaturen som blir i ugnen varierar ganska mycket mellan olika ugnar, men även mellan olika stor glipa i luckan samt olika ställen inne i ugnen. Så råd som det du nämner får man se som något ungefärligt att utgå ifrån.

Vad påverkar torktiden?
- Små bitar torkar fortare än stora bitar
- Platta bitar torkar fortare än runda
- Torra bitar torkar så klart fortare än blöta

Om färsen torkar ojämnt i ugnen kan du blanda om den några gånger under torkningen.

Det ska bli torrt som russin, eller ölkorv. Inte torrt som grus. Dvs viss mängd vatten får gärna vara kvar i köttfärsen.

Generellt brukar jag ha högre temperatur i början av torkningen, speciellt ifall det jag torkar har mycket vatten i sig. Ju mer vatten, desto mer hålls den faktiska temperaturen nere i bitarna. När bitarna börjar bli torrare sänks temperaturen eftersom bitarna då uppnår högre temperatur.

Om jag torkar medan jag sover sänker jag till 30-40 grader och då brukar några timmar hit eller dit inte spela så stor roll.

Förresten. Blötlägga med hett vatten eller kall vatten?

Blötläggning med hett vatten har större effekt än kallt vatten. Så beror lite på situation. Jag brukar göra som @Tobbe C och blötlägga mat i plastflaska i några timmar innan tillagning. Har jag inte gjort detta och vill ha maten så snabbt som möjligt tar jag kanske varmt vatten.

Men anpassar min mat mer och mer efter att den ska kunna tillagas från torr till färdig genom att ligga i hett vatten i kastrull med mysare i 10-15 minuter. Rätter som inte kan tillagas på detta sätt ändrar jag på tills det fungerar. Väldigt smidigt, minimalt med disk osv osv.

Ibland har jag torkat för hårt, eller inte förvällt/förberett råvarorna på lämpligt sätt innan torkning så att någon rätt blir lite mer svårtillagad. Då kanske jag blötlägger med varmt vatten innan för att ge den lite hjälp på traven.

En annan sak du kan ha koll på är att inte ta för lite vatten när du tillagar. Späd lite i taget men för att det ska bli mjukt igen måste du få i tillräckligt mycket vatten i bitarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brauer Kokkaffe för nybörjare Friluftsmat 24
RayIV Nybörjare i naturen Friluftsmat 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.