Köpråd sökes, klätterrack

Hej

Jag har precis börjat klättra och tycker det är hur kul som helst. Tänkte börja öva mig på tradklättring till våren och tänkte införskaffa mig ett rack under vintern. Tanken är att jag köper någon eller några delar varje gång jag får lön. Men problemet är att jag har ingen aning om vad man behöver mest, och att köpa en av varje sort blir väldigt dyrt. Så tips på vad man bör införskaffa skulle uppskattas enormt. Jag kommer variera vart jag klättrar ofta så jag letar efter ett rack som funkar så gott som överallt. Kvalitet är viktigare än priset.

Dela gärna in i grupper, t.ex:

- Storlekar / modeller som ni anser är ett måste i racket
- Storlekar / modeller som kan vara bra att ha ibland
- Storlekar / modeller som inte används så ofta men är guld värd när man hamnar i en viss situation.

Och lägg gärna till en motivation på varför du tycker just ditt förslag är ett måste att ha i racket :).

Tack på förhand

/ SleePy
 
Personlig tradutrustning

Om du bortser från skor, sele och repbroms som du antagligen redan har så skulle jag säga att detta bör ingå i din personliga utrustning. Dvs. det som alltid hänger på DIN sele.

1. Två skruvkarbiner plus en tunn slinga, runt 150cm, dessa använder du för att klippa in i stamplatsen när du arbetar på höjd.
3. Fyra skruvkarbiner och en riktigt lång tunn slinga, tex. Wild Countrys Cordelette (400cm), för att bygga stamplats/firningsankare
2. En skruvkarbin och Två st repsnören, 30-40 cm om jag inte minns fel, för dina prussiks.

quickdraws kommer du behöva också, 6 st korta 10cm och 4 st variabla 10/30cm kommer du långt på, men det kan vara skönt att ha några 20cm också.
 
Om du bortser från skor, sele och repbroms som du antagligen redan har så skulle jag säga att detta bör ingå i din personliga utrustning. Dvs. det som alltid hänger på DIN sele.

1. Två skruvkarbiner plus en tunn slinga, runt 150cm, dessa använder du för att klippa in i stamplatsen när du arbetar på höjd.
3. Fyra skruvkarbiner och en riktigt lång tunn slinga, tex. Wild Countrys Cordelette (400cm), för att bygga stamplats/firningsankare
2. En skruvkarbin och Två st repsnören, 30-40 cm om jag inte minns fel, för dina prussiks.

quickdraws kommer du behöva också, 6 st korta 10cm och 4 st variabla 10/30cm kommer du långt på, men det kan vara skönt att ha några 20cm också.

Detta har jag redan det mesta av, det jag är ute efter är nuts, friends etc. Men tack ändå för tipset.

/SleePy
 
Det du har mest nytta av är gratis: en klätterkompis med eget rack.

Efter det är ett kilset den absoluta grunden. (Enstaka kilar gör ingen glad)
 
Jag tycker om att ha 2 kilset av olika typer och hänga ett sett på varje sida. Då får jag altid tag i en kil. Mina favoriter är Offsets, sen gillar jag Wallnuts.
Hexor är bra, men inte de små. Det finns hexsett i 10 storlekar, de 5 största är fina grejer, de små har jag pillat med men anser dem överflödiga (jag har ju ändå 2 kilset med mig). Finns med vajer eller slinga. Jag gillar vajer, jag tycker att de är lättare att ha o göra med, andra föredrar slinga.
Kamsäkringar gillar jag. Om kvalitet går före pris så tycker jag att du ska lägga pengarna på Camalots. Camalots har större omfång tack vare sin dubbel-axel konstruktion. Jag har använt andra friends som andra jag klättrat med haft med sig, men jag gillar Camalots mycket mer. Visst kan det ha o göra med att jag började med dem och har vant mig vid dem, men många håller med mig här.
Ordningen då? Jag skulle börja med 1 kilset, sen hexorna, sen Camalots 0,75 till och med 3. Med detta klarar du dig rätt långt...
Sen kanske du vill ha några riktigt små kamsäkringar. Aliens är riktigt användbara, de vanligaste storlekarna är grön, gul, grå och röd, sen tar camalots över. Jag har testat några Black Diamond C3:eek:r och dom är riktigt fina. Skulle jag inte haft så många Aliens så kanske jag hade köpt dem istället.
 
Senast ändrad:
Kolla vad din kompisar har i racket till er "hemmaklippa" då man brukar använda lite olika utrustning beroende på var man klättrar. Nedan följer mina generella rekomendationer för alla klippor. Jag förutsätter att du har sportklätterutrustning med karbinpar, rep och skruvisar.

Måste finnas i racket - Med detta kan du komma igång i vår och börja klättra.
DMM Kilpetare, smart krok bakpå för att fiska friends i djupa sprickor.
DMM kilsett Wallnuts 1-10
BD Camalots C4 strl 0.3-2
Hexor WC Rockcentric typ 3, 5, 7 (Jag använder själv camphexor så jag är osäker på storlekarna)
1 st 60 slinga nylon, bra för att säkra i kvistar och klämblock.
(2 st 120 slingor dyneema) kanske du redan har
(Hjälm) kanske du redan har
Första förband med plåster, tejp, värktabletter, solskyddskräm, kompress osv...

Bör finnas i racket - Om du skall börja klättra längre turer och ägna dig mycket åt klättring bör du komplettera med följande.
DMM kilsett Wallnuts 0.5, 0.75, 1-6 (de största använder man sällan och där har du även hexorna)
BD Camalots C4 strl 0.4, 0.75, 3
Cordelett Wildcountry i band eller hemmaknuten 3-4m rundslinga/repsnöre
1 snabblänk

Kan finnas i racket - Nu börjar det bli överkurs för de flesta klättrarna tycker jag, följande kan vara bra att ha men används sällan.
BD Camalots C4 strl 0.5, 4
Ultralätt pannlampa för längre turer
Räddningskit bestående av 5 lätta skruvisar + 120 dyneema slinga
Liten kniv
5m 5mm repsnöre

Lycka till!
 
sant sant, men du ska ju inte ska slita på andras grejjer bara för att vara snål...

ps. Jag ska köpa egna grejjer Michael ;) och tack för lånet än så länge :)

Handlar inte så mycket om snålhet, som chansen att testa prylar i verkligheten.



Å förresten: Det allra första du ska köpa när du börjar tradda är hjälm och kilpetare!
 
Tack för alla svar =). Tror jag vet vad jag ska köpa nu. Enda jag är osäker på är aliens, vart beställer man dom någonstans?
 
En rolig variant är tricam. Fungerar där det kan vara svårt att sätta kamsäkring eller kilar. Finns i olika varianter. Den jag provade under kursen i Slovakien var Ukrainsk (!) och med vire. Fördelen med dem var att viren skapade en förspänning som gjorde att de satt som berget utan belastning. (Många tricams kräver att man drar i dem/sätter dem för att de ska sitta kvar.
/J
 
ps. Jag ska köpa egna grejjer Michael ;) och tack för lånet än så länge :)
Det e lungt... Så länge du använder mina grejer så slipper jag har o göra med grejer jag inga gillar på lederna med flera repor :)

Tack för alla svar =). Tror jag vet vad jag ska köpa nu. Enda jag är osäker på är aliens, vart beställer man dom någonstans?
De finns i ovannämnd butik men om du känner någon/några som åker till USA då och då så kan det vara värt att vänta. Alla mina Camalots och Aliens (utom 1) är köpta från USA och jag har sparat massor på det, de ligger på runt halva priset där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ut_och_njut Hjälp sökes - Topprepsankare Klättring allmänt 6
hentor Klättrare sökes i Stockholm Klättring allmänt 5
patuur 3 stjärnig sexa nära Stockholm sökes Klättring allmänt 6
Ad.Finem Mentor sökes! Klättring allmänt 6
Zotop Solna Klätter partner sökes Klättring allmänt 0
snickard Klätterkamrater sökes Klättring allmänt 0
Mike C Säkringsinfo om två leder sökes Klättring allmänt 2
MrFrenzy Tunabergsklättrare/Simonsbergsklättrare sökes Klättring allmänt 2
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Gaylorden Ensamklättrare sökes för trip till Nissedal Klättring allmänt 1
trcgol2 Boende sökes i Chamonix v.24 Klättring allmänt 0
klätterpojken Tradfilm sökes till stor filminspelning!!! Klättring allmänt 5
fresch Bra bilder till den nya klätterguiden över Östergötland sökes! Klättring allmänt 0
Suss_1975 Sökes: klätterkompis Sickla Klättring allmänt 2
grindking Klätterpartner sökes göteborgstrakten Klättring allmänt 0
tildaah Klätterkompis(ar) sökes! Klättring allmänt 2
Mike C Klätterpsykolog sökes... Klättring allmänt 2
Peter Olzzon Klätterkompis i Railey sökes! Klättring allmänt 0
Pombe Klätterpartner sökes Klättring allmänt 3
Michel.B Replagskamrat i Gbg sökes! Klättring allmänt 2
jx Replagskamrater sökes i Fjällbacka. Klättring allmänt 0
rockmater Replagskamrat sökes snarast Klättring allmänt 0
hannadahlstrom Värdfamilj sökes till utbytesstudent som klättrar! Klättring allmänt 0
plp Klippklättringskurs sökes i sydvästra Sverige i juni Klättring allmänt 6
jv12 Guide till företagsgrej i Sthlm sökes Klättring allmänt 0
IslandTraveller Klätter/kurskamrat nära Linköping sökes Klättring allmänt 4
simon k Luleåklättrare sökes!! Klättring allmänt 4
Peter E Oscar Engdahl sökes Klättring allmänt 0
Klätterdjuret Nissedal-tips sökes Klättring allmänt 10
Buteo Klättrare sökes till Stora Sjöfallet, Gällivare Klättring allmänt 1
johnliungman Klättring på Grönland: tips och ressällskap sökes Klättring allmänt 1
olafur Klätterpartner i Stockholm sökes Klättring allmänt 0
owahlund Sökes förare! Klättring allmänt 3
g-kvisten Månadslånga friluftsutbildningar sökes Klättring allmänt 1
Pontus.a Klätter polare i GBG sökes! Klättring allmänt 1
Rodney Klättersälskap sökes i norrköpin.... Klättring allmänt 0
Pontus.a Klätter kompisar sökes! Våren snart här! Klättring allmänt 0
Skinnari Klätterkompis sökes... Klättring allmänt 6
klätterpojken klätterkompis sökes Klättring allmänt 0
Nattöga Kilimanjarotips sökes! Klättring allmänt 1
Malena1 Boulerhjälp sökes Klättring allmänt 3
Hasvik Klätterkompis sökes i Gbrg/Trollhättan/Vänersborg Klättring allmänt 0
small KLätterkompis sökes Klättring allmänt 1
prana2 KLÄTTERKOMPIS SÖKES I KARLSKRONA (BLEKINGE) Klättring allmänt 2
jonte2 Klätterkompis sökes! Klättring allmänt 0
Fjle Praktik sökes! Klättring allmänt 0
Dataprogram sökes! Klättring allmänt 0
Alternativa bromsar för dubbelrep sökes Klättring allmänt 2
tomc klätterkompis sökes (stockholm) Klättring allmänt 0
Replagskamrat sökes Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.