Köpråd, byxor eller zip off-byxor

Jag har haft zipoff men gillade det inte alls. Blixtlåset känns mot benet varje steg man går så jag skulle hellre slänga med ett par shorts om du räknar med varma dagar.

Samma här, hellre bra tunna byxor och shorts, är inte heller så förtjust i zipp-off. Hade ett par där dragkedjan skavde och ett annat som hade en dragsko bak på låret som skar in i vaden varje gång man böjde sig ordentligt.

Tråkigt, men bra för egen del att höra att jag inte är ensam som har problem att hitta bekväma zipoff! Jag har trott att jag är inbillningssjuk, men när blixtlåsen känns i varje steg så vet jag ju att jag skulle bli komplett vansinnig av att ha det så under vandring.
Har dock hittat ett par (just dessa var från North Face) som känns mindre besvärande än alla andra jag tidigare provat i min iver att hitta zip-offer, så kan bara trösta med att modellerna varierar.
Förutom hur stelt/vasst blixtlåset i sig självt är, så har placeringen längs låret stor betydelse för mig. Längre shortsben=mindre besvär. Men ska jag ut på någon vandring som inte bara är en dagstur, så skulle jag vara såklart vara noga med att ha brallor som inte skaver eller irriterar. Då är det värt den extra vikten att ha med ett par shorts, och köra ett Stålmannentrick och byta om.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Passar på att låna tråden lite grann och fråga om någon här har någon uppfattning om http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17236&plats_id=1553 ?
Priset är ju inte mycket att tjafsa om, men är det nån kvalisort i det hela? Har läst en hel del gott om ITABs TP-X-grejer men det här verkar ju inte vara riktigt samma.

Det närmaste användningsområdet är några dagar i Jämtlandsfjällen så önskningen är att de ska stå emot vind, vatten och mygg rätt så hyggligt.
Prislappen är ju en gnutta mer sympatisk än något från exempelvis Fjällräven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips