Köper du rätt utrustning?

Re: Re: Re: Re: Lätt diskussionen igen

uao; sa:
Där sa du nåt väldigt intressant, egentligen kanske man inte borde räkna in vikten på ryggan när man diskuterar vandring (alltså, detta gäller ej tävlingssammanhang) för en tyngre rygga har säkerligen ett mer gediget och bekvämt bärsystem.

Stopp och belägg, sånt fusk kommer ni inte undan med! Genialt bärsystem eller inte, åtminstone ben & fötter känner skillnad mellan lätt och tung ryggsäck i slutet av dagen. Jag kan inte se egenvärdet i en ryggsäck, den ska ju bara hålla fast & skydda utrustningen när man rör sig från A till B, såvida den inte används till annat är ryggsäcken ren dödvikt som bör minimeras. Om man använder ryggan som kanot eller tält vore det förstås en anna sak..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Re: Re: Re: Re: Lätt diskussionen igen

jarlmoden; sa:
uao; sa:
Där sa du nåt väldigt intressant, egentligen kanske man inte borde räkna in vikten på ryggan när man diskuterar vandring (alltså, detta gäller ej tävlingssammanhang) för en tyngre rygga har säkerligen ett mer gediget och bekvämt bärsystem.

Stopp och belägg, sånt fusk kommer ni inte undan med! Genialt bärsystem eller inte, åtminstone ben & fötter känner skillnad mellan lätt och tung ryggsäck i slutet av dagen.

Jag håller med Jarl, ben och fötter belastas med ryggsäckens *vikt* oavsett hur bra och bekvämt bärsystem den har. Däremot, som Uffe antyder, finns det ju en viss poäng även med ett bra bärsystem, dvs är det gediget och bekvämt så mår hela kroppen bättre.

/mats

Re: Re: Re: Re: Re: Lätt diskussionen igen

jarlmoden; sa:
.....
Jag kan inte se egenvärdet i en ryggsäck, den ska ju bara hålla fast & skydda utrustningen när man rör sig från A till B, såvida den inte används till annat är ryggsäcken ren dödvikt som bör minimeras. Om man använder ryggan som kanot eller tält vore det förstås en anna sak..
Jag tror nog att det är stor skillnad på exempelvis gamla päronsäckars ryggfientliga ickebärsystem och exempelvis Vulcans. Ryggsäcken skyddar inte bara utrustningen utan även din rygg, om säcken har ett bra bärsystem.

Hej där jarlmoden!
Låt mig se om jag har fattat din vandringsfilosofi rätt. Till kommande fjällvandringar kommer du att ha:

:en ryggsäck utan bärsystem (ryggsäcken är ju bara till för att skydda grejorna när du tar dig från punkt A till punkt B)

:ett tält utan innertält (kondens och insekter spelar ingen roll?)

:en sovsäck utan huva (du har ju mössa)

:ett tunt liggunderlag i skumplast (tja, du behöver varken komfort eller isolation?)

....

Antag att du skulle ta en ryggsäck med bärsystem, ta med innertältet, ta en sovsäck med huva, ta ett tjockare liggunderlag... Viktökningen skulle bli vad, c.a. 2,5-3 kg? Tycker du verkligen att onyttan i form av extra vikt från de grejorna, är större än den extra nyttan av de grejorna? En stilla undran bara.

Mvh Raskesven

Raskesven; sa:
Hej där jarlmoden!
Låt mig se om jag har fattat din vandringsfilosofi rätt. Till kommande fjällvandringar kommer du att ha:

:en ryggsäck utan bärsystem (ryggsäcken är ju bara till för att skydda grejorna när du tar dig från punkt A till punkt B)

:ett tunt liggunderlag i skumplast (tja, du behöver varken komfort eller isolation?)

....

Antag att du skulle ta en ryggsäck med bärsystem, ta med innertältet, ta en sovsäck med huva, ta ett tjockare liggunderlag... Viktökningen skulle bli vad, c.a. 2,5-3 kg? Tycker du verkligen att onyttan i form av extra vikt från de grejorna, är större än den extra nyttan av de grejorna? En stilla undran bara.

Mvh Raskesven

Tjena. Mina ryggor har bärsystem men ingen inbyggd ram, och jag använder tarp (Och mygghuva när det behövs), inte yttertält, annars är det vad jag fortsätter använda här i UK fram till oktober ungefär. Svaret på din stilla undran är: Ja, under barmarkssäsongen. Och detta var min sista kommentar om utrustning på Utsidan, eftersom folk verkar ta illa upp t.o.m. när de bara läser en diskussion. Sånt här pryl-gnabbande ska ju vara underhållande, inte röra upp känslor hos nya eller gamla vandrare..

Mvh, Jarl

jarlmoden; sa:
Raskesven; sa:
Hej där jarlmoden!

....

Mvh Raskesven

Tjena. Mina ryggor har bärsystem men ingen inbyggd ram, och jag använder tarp (Och mygghuva när det behövs), inte yttertält, annars är det vad jag fortsätter använda här i UK fram till oktober ungefär. Svaret på din stilla undran är: Ja, under barmarkssäsongen. Och detta var min sista kommentar om utrustning på Utsidan, eftersom folk verkar ta illa upp t.o.m. när de bara läser en diskussion. Sånt här pryl-gnabbande ska ju vara underhållande, inte röra upp känslor hos nya eller gamla vandrare..

Mvh, Jarl
Jag upprörs inte över så många saker (några käpphästar har jag), men jag engagerar mig lätt i saker jag är intresserad av. Jag kommer nog aldrig att bli extrem mot UL, men jag uppskattar dina synpunkter, även om jag inte alltid delar dina åsikter. Bl.a. du har påverkat mig i så hög grad att jag beställt en ny trevlig liten rygga att använda vid kortare vandringar, 1-5 dygn, istället för min Vulcan. Så fortsätt gärna gnabbet och kommentera utrustning. En rakt på sak lite rå ton ibland betyder ju inte att man tagit illa upp:) Nya och gamla vandrare som upprörs över inlägg tycker jag ska bemöta de inlägg som de upprörs av och efterfråga förtydliganden.

Mvh Raskesven

Re: Re: Re: Re: Lätt diskussionen igen

Tyngsta posten ovan är ryggsäcken, men med bra ryggsäck kan man bära tungt?
[/QUOTE]

Med detta menar jag att tex. 25kg kan kännas väldigt olika beroende på rygga, i vissa säckar kanske man inte ens överväger den vikten medan andra bara är att hänga på och gå.
//Uffe
[/QUOTE]

Nu har jag inte hela anatomin klar för mig, men jag vet något
om effekterna på min rygg av olika packningsvikt.

Ungefär varannan timme under turen gör jag McKenzieövningar.
Man lägger sig platt på mage och häver med armarnas hjälp
överkroppen. Midjan ska vara kvar i backen. Om jag burit,
säg 20 kg, tar det emot ordentligt, ryggradesn nedre del har pressats ihop; kanske inte så konstigt ty något av detta
kan jag känna efter en löptur också. Går jag ned till 16-17 kg
känns knappast något av detta.

Alltså menar jag att vikten har inflytande, även om det
kanske bara betyder något för oss som haft ischias-besvär.

Är avbärarsystemet dåligt justerat får jag spänningar i nacke
och axlar och det är väl också dessa som avlastas
när alla remmar är rätt åtdragna. Åt ryggslutet är väl inget
att göra?

Hur belastas ryggen av Golite Gust och liknande?

il C.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips