Köpa rep till topprepsankare

Hej!

Är på jakt efter ett rep som jag kan använda för att bygga topprepsankare med vid utomhusklättring. Snubblade in på den här: http://www.northstar.se/se/produkte...ydd/rep/semistatiska/roca-espeleo-10-5mm.html

Tänkte höra mer er som är mer kunniga vad som menas med "Används även som topprep men man måste vara medveten om det högre fångrycket". Vad innebär det konkret när det är ett "högre fångryck"? Någonting man bör oroa sig över, eller?

Någon av er som annars ser någon form av problem med detta rep? Erkänner att jag inte är jätteinsatt när det kommer till repspecifikationer.

Klistrar in specifikationerna här för de som är lata :)

Typ: A
Diameter: 10,5mm
Brottstyrka: 3000dan
Vikt: 72,2g/M
Töjning 50-150kg: 3%
Mantelglidning: 0%
Förlängning 50-150kg: 4,8%
Krympvärde i vatten: -3%

Tusen tack för er hjälp! :)

Repet funkar bra som ankare...

När du klättrar ska du ha ett dynamiskt rep (det ger med sig lite som ett gummiband lite, när/om du faller) ett "statiskt" rep (är som namnet, det är ett stelt rep) som du använder som du skrev till räddningar (rappellering) polis/militära insatser etc. och det töjer sig inte lika mycket vid ett fall och är olämpligt vid klättring etc. Jag är inte den som kan det tekniska och fysiska på rep eller kan förklara bra för allt beror hur repen är tillverkade på och vad dom är gjorda för, men du kan ha detta rep som ankare utan problem då det inte töjer sig, man ska inte ha dynamiska rep som ankare!

Fyll på ni som kan förklara bättre!

Mvh troswe

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Stämmer.
För topprep är statiska rep snarare bättre än dynamiska. Vid fall nära insteget på en led som är 20m eller mer töjer sig ett dynamiskt rep besvärande mycket.

Om trädet står 10 m från kanten är det dock rätt gött att ha med sig ett rep.

Jo, fast du har klippan mitt i din trädgård. Ganska lätt för dig att gå hem och hämta ett rep. En annan har längre till klippan, och ett statiskt rep blir liggandes hemma, medan en dyneema-slinga lättare kan åka med i väskan (om man nu inte vet att man _ska_ topprepa).

Jo, fast du har klippan mitt i din trädgård. Ganska lätt för dig att gå hem och hämta ett rep. En annan har längre till klippan, och ett statiskt rep blir liggandes hemma, medan en dyneema-slinga lättare kan åka med i väskan (om man nu inte vet att man _ska_ topprepa).

Det har du ju iofs rätt i :).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips